A 61 éves sportember hétfői sajtótájékoztatóján részletesen beszámolt tapasztalatairól, élményeiről, a verseny előzményeiről és az összességében 110 napos útról.
A magyar hajós rögtön az elején leszögezte, büszke arra, hogy sikerült teljesíteniük a versenyt, így az elsődleges céljuknak meg tudtak felelni, méghozzá nem mindennapi körülmények között. Mint hangsúlyozta, már az óriási dolog, hogy hazai ipari háttérrel, Magyarországon készített vitorlással ott tudott lenni a mezőnyben, ami büszkeségre ad okot. Azt ugyanakkor nem lehetett várni, hogy a sokkal jobb lehetőségekkel bíró riválisok szintjén legyenek.
"Nekünk nincs módunk arra, hogy fél év alatt építsünk egy hajót, a miénk két évig készült, közben azonban a szabályok folyamatosan változtak" - sorolta a kezdeti nehézségeket Fa Nándor, hozzátéve, hogy volt olyan, amikor a szabályok módosítása miatt a már szerkezetkész vitorlást kellett szétszedni és újra kezdeni az építését.
A Spirit of Hungaryvel elkészülte után a tesztversenynek szánt tavalyi transzatlanti viadal előtt is újabb probléma adódott: ahogy Fa Nándor fogalmazott, kivitelezési, szerkezeti okok miatt nem indulhatott a New York-Barcelona versenyen, a hajót Magyarországra kellet szállítani és szét kellett szedni. A december végén rajtolt Barcelona World Race előtt így nem tudta behajózni a vitorlást, ráadásul új párt is kellett keresnie maga mellé.
"Nem akartam kihagyni a versenyt, hiszen többek között ezért építettük" - jegyezte meg Fa, aki a társkeresésnél először a 31 éves Colmant hívta, akivel még New Yorkban találkozott korában - "Conraddal egy perc alatt megegyeztünk."
Az új-zélandi sportemberrel a "legbizarabb" párt alkották a mezőnyben a 61 éves Fa szavai szerint, hiszen a mezőny legfiatalabb és legidősebb résztvevői voltak: "Az átlagéletkorunk tökéletes volt" - viccelődött a magyar hajós, majd komolyra fordítva a szót arról beszélt, hogy tulajdonképpen nem ismerték egymást a viadal előtt, de az öt hónap közös munka során úgy érzi, szinte az öccsévé vált Colman. Egy szikrázóan kemény és elszánt vitorlázót ismert meg benne, aki a legkeményebb helyzetekben is segítette közös ügyüket. Nem tagadta, éles vitáik is voltak nem egyszer, ám mindannyiszor elsimultak az ellentétek, s nem maradt bennük feszültség.
Az éppen Franciaországban tartózkodó Colman internetes kapcsolattal jelentkezett be a sajtótájékoztatón. Elmondta, boldog, hogy részt vehetett a Spirit of Hungary projektjében, és reméli, a Vendée Globe szóló földkerülő viadalon majd egymás mellett állhatnak a rajtvonalra Fa Nándorral.
A magyar versenyző a viadallal kapcsolatban azt emelte ki, hogy elképesztő mennyiségű problémával kellett megküzdeniük az út során, ám ezek túlnyomó részét nem a balszerencse számlájára írta. "Volt, amiről nem tehettünk, ám sajnos azt kell mondjam, a gondok legnagyobb részét kivitelezési hiba, rosszul elvégzett munka okozta" - mondta Fa, ugyanakkor hozzátette, hogy mivel ez volt az első versenyük a vitorlással, nekik most olyan hibákkal kellett szembesülniük, melyeken a többi hajós már túljutott.
Fizikailag nem érzett soha holtpontot, még akkor sem, amikor az árboc tetején komoly balesetet szenvedett, s felhasadt a fejbőre - melyet Colman varrt össze -, mentálisan ugyanakkor volt ilyen szakasza a viadalnak.
"Az volt a legnehezebb, amikor a Horn-fok előtt ezer mérfölddel újra eltört az egyik tőkesúlytartó csavar, akkor kétségessé vált a versenyünk, sőt, az életünk is veszélyben forgott" - emlékezett vissza. - "Egy hatalmas alacsony légnyomású ciklon volt mögöttünk, óriási sebességgel jött. Akkor az életünkért hajóztunk, menekültünk a Horn-fokhoz, mert abban a térségben a ciklon akkora hullámokat ver, hogy a nagyobb hajók sem merészkednek olyankor oda. Annyit tudtunk, hogy a Horn-foknál délre fordul majd a ciklon, s előbb kell odaérnünk."
Fa Nándorék sikerrel átértek az Atlanti-óceánra, ám a viadal végéig kénytelenek voltak kibillentett tőkesúllyal hajózni, hogy kíméljék azt és esélyük legyen célba érni. Emellett az utolsó 8000 mérföld során teljes vitorlával nem is tudtak hajózni az árboc sérülései miatt. "Tulajdonképpen megerőszakoltuk a vitorlást, hogy beérhessünk" - mondta, megjegyezve, hogy egyértelmű kockázatot vállaltak, hiszen ha menet közben leszakad a tőkesúly, a hajót biztosan elveszítették volna. - "Nagy volt a kockázat. Amennyiben a Csendes-óceánon történik nagy baj, onnan nem valószínű, hogy ki tudtak volna minket menteni, az Atlantin nagyobb a hajóforgalom, egy-két nap alatt segítségünkre tudtak volna sietni."
Végül a hetedik helyen ért célba a Spirit of Hungary. Fa Nándornak a sikeres földkerülés élménye mellett Barcelonában sokat jelentettek egyik riválisa, Alex Thomson, a korán kiesett favorit, Hugo Boss kormányosának elismerő szavai:
"Azt mondta, hogy ilyen körülmények között a többi kormányos nem lett volna képes erre a teljesítményre, s azt hiszem, ez így is van."
A 2016-os Vendée Globe-ra készülő Fa Nándor emlékeztetett rá, hogy 2015-re még két versenyt tervezett be, augusztusban a kétnapos Fastnet Race-t, majd októberben a Transat Jacques Vabre-ot. Ugyanakkor jelenleg sok minden bizonytalan, mert az anyagi háttér nem állt össze. "Azt remélem, hogy legközelebb már nem a túlélési képességeimet kell legfőképp használnom, hanem a versenyzői kvalitásaimat mutathatom meg." - mondta Fa Nándor.