A devizaadósság forintosítása után az adósoknak általában - mint korábban is szó volt róla - átlagosan 15-25 százalékkal kisebb lett a törlesztő részlete - hangsúlyozta a szóvivő. Az árfolyamgátasok eleve nagyon jól jártak annak idején és most is külön szabály vonatkozik rájuk. Az állam egy nagyon nagy összegű kamatot elengedett, illetve a bankszektor magára vállalt, most pedig az elszámolás és forintosítás során gyakorlatilag a gyűjtőszámla szinte minden árfolyamgátas esetében eltűnt. Ezt követően viszont az eddigi 180 forintos helyett 256 forintos svájci frank árfolyamon kellene törleszteni. Ezért gondoskodott arról a jogalkotó, hogy a törlesztő részlet ne emelkedjen és egy külön szabállyal rendelkezett arról, hogy az elszámolás előtti utolsó hónap, 2015 januári törlesztő részlethez képest nem emelkedhet a törlesztés - hangsúlyozta Binder István.
Elmondta, az MNB, a hozzá beérkezett jelzések alapján vizsgálódni kezdett, megnézte néhány panaszos értesítőjét és valójában csak arról volt szó, hogy a hitelintézetek nagyon meg akartak felelni az elszámolási értesítőre vonatkozó szabályoknak és beírtak egy olyan sort, amely azt is megmutatta, hogy piaci alapon mennyivel növekedne a törlesztő részlet, ha nem lenne az a bizonyos januárra vonatkozó külön szabály. Csak utána szövegesen írták oda, "hogy ez önökre, kedves fogyasztók, nem vonatkozik, mert van az a szabály, amely januártól egy fix törlesztést ad az önök számára" - fogalmazott a felügyeleti szóvivő.
Binder István abban az esetben javasolta, hogy az ügyfelek menjenek a bankjukhoz és első körben kérdezzék meg pontosan miről van szó, ha esetleg ez a szöveges értesítés mégsem volna a táblázat alatt, tehát a bank nem hívná fel a figyelmüket arra, hogy valójában nem nő a törlesztő részletük.
Az elszámolási értesítő kézhezvételét követő 30 napon belül lehet a hitelintézethez menni, ez a további jogi eljárások feltétele - emlékeztetett. Lehetőség van arra is, hogy az ügyfél részletes elszámolási értesítőt kérjen, és akkor azt a banknak öt munkanap alatt ki kell adnia. Ha bank nem ad választ, akkor az MNB-nél a pénzügyi békéltető testülethez kell fordulni, és ha itt sem születik megfelelő jogorvoslat, akkor nincs elzárva a bírói út sem - mondta az aktuális csatornán sugárzott interjúban az MNB szóvivője, aki szerint eddig kevés panasz érkezett, gördülékenyen meg az elszámolás.