Villámcsődület - Hálapénzt osztottak a rezidensek - Fotó

Publikálás dátuma
2015.05.11 18:51
Fotó: Kökényes Gábor
Figyelemfelkeltő megmozdulásokat tart ma a Magyar Rezidens Szövetség (MRSZ) az ország több városában, mellyel a holnapi demonstrációt készítik elő. Dénes Tamás, a rezidensszövetség elnöke elmondta, Hálapénz Bankót fognak osztogatni a Flashmobokon, melyre a célkitűzéseiket írják rá - írja a Klubrádió.

A rezidensek több pénzt szeretnének a központi költségvetésből az egészségügyre. A szakdolgozók a 100%-os béremelést szeretnék 4-5- év alatt elérni, ezt a rezidensek támogatják. Az orvosok tekintetében pedig azt szeretnék elérni, ha minimum 300 ezer, a főorvosok 700 ezer forintos alapbérig jutnának el ugyanennyi idő alatt.

Fotó: Kökényes Gábor

Fotó: Kökényes Gábor

Az MRSZ holnap az érdekképviseleti szervezettel együtt, az egészségügy helyzetének javításáért vonul fel. Azonban már ma flashmobot, figyelemfelkeltő megmozdulást szerveznek több városban is, így Budapesten, Szegeden, Pécsen és Debrecenben.

Szerző

Megingott a Barátság, szennyezett orosz olaj fenyegeti az országot

Publikálás dátuma
2019.04.26 07:50

Fotó: Cseke Csilla
Szennyezettség miatt a lengyelek és a németek nem vételeznek olajat a Barátság vezetékből; a Magyarországra is érkező déli ágon ma még nincs probléma. Az üzemanyag-ellátás biztosított.
Eddig megfelelt az előírásoknak a Barátság vezetéken Magyarországra érkező kőolaj minősége – közölte lapunkkal a Mol azok után, hogy – az MTI jelentése szerint - Lengyelország és Németország minőségi okokra hivatkozva leállította a vezetéken az orosz olajszállításokat. A Mol tisztában van a Barátság kőolajvezeték északi részét érintő minőségi problémával. A déli szakaszon - Szlovákiában és Magyarországon - a Mol és a szlovák Slovnaft több szakaszon, illetve a belépési pontokon is rendszeresen méri a termék állapotát. A Mol és a - tulajdonában lévő – Slovnaft továbbra is figyelemmel kíséri a fejleményeket, egyeztet a térség érintett hatóságaival és cégeivel – közölték megkeresésünkre az olajtársaságnál. Szakértők szerint ugyanakkor Magyarország milliárdokért több mint száz napra elegendő nyersolaj- és üzemanyagtartalékokat halmozott fel, amire érdemben mindeddig nem volt szükség. Emellett a Mol az Adria kőolajvezetéken keresztül tengeren szállított nyersanyagot is vásárolhat. E lehetőség a kőolajvezeték utóbbi nagyobb, 2007-es leállása során is felmerült. Hernádi Zsolt Mol-vezér akkor azt hangsúlyozta, hogy az esetleges beszerzési útvonal-váltás a piaci árak miatt bizonyosan nem befolyásolja az üzemanyag-tarifákat (magyarán az emiatti esetleges veszteségeket a cég viseli). Az MTI idézte Reuters hírügynökség szerint a Pern nevű lengyel vezetéküzemeltető szerdán értesítette a döntésről az orosz oldalon álló Transznyeftyet. A Belta belorusz hírügynökség jelentése szerint a szállítások szerda este nyolc órakor álltak le. A döntés a lengyel PKN Orlen és Grupa Lotos olajfinomítók, valamint a Total, a Shell, az Eni és a Rosznyefty német finomítóit érintheti. A Barátság vezetéken a világ olajfelhasználásának egy százaléka, napi egymillió hordó olaj halad át. Északi ága Lengyelországot és Németországot, a déli pedig a Cseh Köztársaságot, Szlovákiát és Magyarországot látja el. A belorusz hírügynökség a déli szállítások zavartalanságáról számolt be. A cseh vezetéküzemeltetőnél, a Merolnál úgy fogalmaztak, hogy az alacsonyabb minőségű tétel még nem ért el hozzájuk. Nyugati vélemények szerint az európai vásárlók az ügy miatt kötbérigénnyel élhetnek az oroszok felé. A probléma már a múlt héten felmerült, amikor az egyik orosz olajtermelő a kutak hozamnövelésére használt – a finomítók rendszereire viszont veszélyes - vegyi anyagot juttatott a vezetékbe. Aránya az átlagos érték mintegy százszorosára, illetve a megengedett 15-30-szorosára ugrott. Az orosz energiaügyi minisztérium – határidő közlése nélkül – annyit üzent, hogy a Transznyefty dolgozik megoldáson. Egy orosz olajipari szakértő a szükséges időt egy hétre becsülte. Hasonló esetre – kisebb mértékben - legutóbb tíz éve került sor. A leállás ugyanakkor nemzetközi hullámokat is vetett: legalábbis szakértők szerint az Európában irányadó, Brent típusú olajár emiatt emelkedett 75 dolláron idei csúcsára. Kedden Szergej Grib, a Fehérorosz Olajvállalat (BNK) vezérigazgató-helyettese Minszkben már kedden közölte: az Oroszországból érkező nyersolaj-szállítmányok szervesklórvegyület-szennyezettsége miatt Fehéroroszország felfüggesztette a Lengyelországba, a balti államokba és az Ukrajnába irányuló benzin- és dízelolaj-kivitelt. A Transznyefty korábban a hét elejére ígérte a baj elhárítását. Grib szerint Fehéroroszország balti vagy ukrán kikötők segítségével más olajforrások után néz.
Szerző
Frissítve: 2019.04.26 07:50

Megijedhetett egy népszavazástól a keszthelyi Fidesz, inkább nem dolgoznak Tiborczék keze alá

Publikálás dátuma
2019.04.26 07:41
Illusztráció
Fotó: Népszava
Mégsem lesz Keszthelyen kiemelt fejlesztési terület a Balaton-part, bár ezzel a Mészáros és Tiborcz-féle érdekeltségek jártak volna jól.
Keszthelyen mégsem lesz kiemelt fejlesztési terület a Balaton-part, a képviselő-testület ugyanis csütörtök esti ülésén visszavonta az erről szóló határozatát, miközben helyi politikusokra és meg nem nevezett befektetőkre mutogatnak. A helyiek szerint arról van szó, hogy a kormánypárti képviselők megijedtek, hogy egy helyi népszavazás mindent elsöpör - írja a hvg.hu.  Az ügy előzménye, hogy a helyi képviselő-testület az év elején úgy döntött, kiemelt fejlesztési területté nyilvánítja a városban a vízparti részeket. A helyi építési szabályzatot soron kívül, januárban módosították: növelték a beépíthetőséget, módosították az építési magasságot, és eltervezték, hogy rendezik a Hullám és a Balaton szállók környékét.

Buzgalmuk a NER csillagainak kedvezett

Rohamtempóban dolgoztak, hogy még a Balaton-törvény márciusi életbe lépése előtt kedvezzenek a befektetőknek. Az új jogszabály ugyanis úgy rendelkezik, hogy a törvény hatályba lépése után sem a beépíthetőséget, sem a magasságot nem lehet már növelni, márpedig a polgármester szerint az építkezésekre nagy szüksége van a városnak, mivel a 18 éven felüli turisták által befizetett idegenforgalmi adóból tavaly mindössze 78 millió forint folyt be Keszthelyen, míg Siófokon és Balatonfüreden ez az összeg megközelítette a 400 milliót. Ruzsics Ferenc korábban úgy érvelt, „a város pénzügyi adottságai nem teszik lehetővé, hogy ilyen nagy értékű ingatlant vásároljon, felújítson és önerőből üzemeltessen”. 
Ruzsics szerint azért kellett a korábbi szabályozást módosítani, hogy így ösztönözzék a Balaton és a Hullám Szálló mielőbbi felújítását és hasznosítását. Előbbi 2016-ban Mészáros Lőrinc tőzsdei cégéé, a Konzumé lett, utóbbit a Pannon Tessera Hospitalis nevű cég vette meg, amelynek meghatározó részvényese volt Tiborcz István ingatlanos cége, a BDPST.
A befektetők azonban könnyen hoppon maradhatnak, a január 18-án elfogadott határozatot ugyanis a képviselő-testület április 25-i esti ülésén visszavonták. A napirendi pontok között ez volt a tizenkettedik, a „Keszthely, Balaton-part vízparti területeinek kiemelt fejlesztési területté nyilvánításának felülvizsgálata” címet viselte, az előterjesztő Nagy Bálint alpolgármester volt. Indítványában azt írta, hogy mivel bizonyos helyi politikai csoportok tevékenysége a lakók és a városba befektetni szándékozók körében is jelentős félretájékoztatás veszélyét vonhatja maga után, mérlegelve azt, hogy a fenti határidők csökkentése a beruházások megvalósulása során nem jár jelentős időbeni előnnyel, valamint Keszthely teljes közigazgatási területére vonatkozóan a településfejlesztési és településrendezési eszközök felülvizsgálat alatt állnak, ezért javaslom a Balaton-part vízparti területeinek kiemelt fejlesztési területté nyilvánításának megszüntetését. -bár azt Nagy kérdésre válaszolva sem árulta el, milyen politikai csoportok milyen félretájékoztatására gondol. A képviselők végül egyhangúlag, 10 szavazattal elfogadták a javaslatot, a keszthelyi vízparti terület elvesztette kiemelt fejlesztési státuszát, az önkormányzat mégsem segít az építkezőknek. Hogy miből futja majd fejlesztésre, és honnan folyik be több adó a város kasszájába, nem tudni. Az a most megszavazott előterjesztésben is benne van, hogy „a döntés eredeti szándéka a város beruházásainak elősegítése volt az önkormányzat jövőbeni fejlesztései érdekében”.  

Szállodák, kikötők estek ki a fejlesztési pixisből

Az új szabályozás két területet érintett, illetve érintett volna: az egyik a kikötő, ahol meghagyták a 10 százalékos beépíthetőséget, az építménymagasságot viszont 4,5 méterről 7,5-re növelték, a polgármester szerint így segítették volna az utóbbi pár évben egyre jobban működő kikötő fejlesztési lehetőségeit”. A kikötőt 2014 decemberében vette meg a Nyugati-medence Kikötőfejlesztő Kft., amely akkor még Tiborcz István tulajdonában állt. A másik, módosítással érintett területre esik • a Balaton hotel, • a Hullám Szálló, • a Pavilonsor, • a Balaton-parti focipálya. A mólónál, a lerobbant Balaton szálló területén 30-ról 50 százalékra növelték a maximális beépíthetőséget a januári döntéssel, akárcsak a Tiborcz István érdekeltségéhez tartozó, a Balaton szállóhoz hasonlóan rossz állapotban lévő Hullámnál. A változások érintettek egy keszthelyi sportpályát is: ennek a beépíthetősége is 50 százalék lett, és ide is szállodát képzeltek. Kiemelt fejlesztési terület lett volna a Helikon Hotelé is. A szállót tavaly, a szezon végén bezárták, azt ígérték, ősszel felújítják. Ottjártunkkor nem úgy tűnt, hogy a környék legnagyobb, a szocialista tömegturizmust idéző szállodája idén nyárra elkészülne.  

Egy népszavazás betett volna a városvezetésnek

A városban többen azt feltételezik, az önkormányzat megijedt attól, hogy a fejlesztések kapcsán tervezett helyi népszavazási kezdeményezés a kormánypárti városvezetés számára kedvezőtlen eredménnyel zárul. Akarja-e Ön, hogy Keszthely Balaton-parti területei kiemelt fejlesztési területnek minősüljenek? – ezzel a kérdéssel nyújtott be ugyanis helyi népszavazási kezdeményezést a tavalyi parlamenti választás után megszűnt Együtt volt elnökségi tagja, Molnár Tibor. A kérdést a helyi választási iroda jóváhagyta, az aláírásgyűjtés a jövő héten kezdődött volna.