Lázár János;média;Rogán Antal;Simicska Lajos;reklámügynökségek;

2015-05-12 07:03:00

Lázár–Rogán-csörte a reklámügynökségekért

Nemcsak a Simicska Lajos érdekeltségébe sorolt cégeket érintheti hátrányosan a reklámügynökségek kormány által tervezett megregulázása, de a Rogán Antalhoz és Habony Árpádhoz kapcsolódó érdekcsoport is piacot veszíthet. Mint a Napi Gazdaság megírta, a jövő évi adócsomag részeként jelennek meg az új rendelkezések, amelyek szerint reklámügynökségek a jövőben nem állhatnak szerződéses kapcsolatban a médiacégekkel és nem alkalmazhatnak bónuszt.

A Liszkay Gábor érdekeltségébe került, nyíltan kormánypárti napilap szerint az új rendelkezés alapjaiban alakítaná át a reklámpiacot. A mai gyakorlat szerint a hirdetni vágyó cég megbíz egy reklámügynökséget, hogy a megfelelő médiumoknál - televíziókban, rádiókban, lapokban, interneten vagy közterületen - helyezze el a reklámokat. A médiumok viszont abban érdekeltek, hogy a hirdetők náluk költsék el a pénzt, ezért engedményeket is adnak: a hirdetési összeg egy részét bónuszként visszajuttatják az ügynökségnek. A kormány tervei szerint a jövőben a reklámügynökségek csak a hirdetővel állhatnának szerződéses kapcsolatban, a médiacégekkel nem. Továbbá a reklámozó közvetlenül a médiumoknak fizetne, vagyis a reklámügynökségek akár csődbe is mehetnek.

A kabinet tervei egyértelműen az Orbán Viktorral szembekerült Simicska érdekeltségek ellen irányulnak. Mint a kreativ.hu korábbi cikkéből kiderült, 2010-14 közötti állami kommunikációs közbeszerzések - 898 kommunikációs tárgyú közbeszerzésen összesen nettó 60,4 milliárd forintot osztottak ki - mintegy kétharmadát három ügynökség nyerte el: az Inter Media Group (IMG) Kft, a Vivaki Hungary Kft. és a Bell & Partners Kft.. A három cég közül az IMG-t illetve a Bell & Partnerst a piacon mindenki Simicska-közeli cégként könyveli el. Ugyanakkor létezik a Fideszben egy másik média-érdekcsoport, amelynek fő erőközpontja Habony Árpád, illetve a vele baráti viszonyban lévő Rogán Antal Fidesz-frakcióvezető. Idetartozik a Századvég-csoport, amelytől Liszkay a Napi Gazdaságot vásárolta, illetve a kreativ.hu említett cikke idesorolta a Csetényi Csaba és Krskó Tibor tulajdonosi érdekeltségei közé tartozó HG 360 Reklámügynökség Kft.-t is, amely szintén jelentős állami kommunikációs megbízásokat kapott (Államadósság-kezelő Központ, Magyar Turizmus Zrt., MNB). A HG elnevezés a Hamu és Gyémánt Média cégcsoportból jön, Krskó és Csetényi ugyanis közösen csaknem tucatnyi médiacégben érdekeltek; köztük van a HGY Invest Kft., a Hamu és Gyémánt Kft. - amely szintén több kommunikációs közbeszerzésen nyert - , az Affiliate Network Kft., az Epicure Events Kft. vagy a Media Services Company Kft..

Bár a kreativ.hu cikke megjelenése után a HG 360 jelezte, hogy téves azon állításuk, miszerint közvetlen és kitüntetett személyi kapcsolat mutatható ki a cég és egyes politikusok között, kétségtelen, hogy Rogán kitüntetett kapcsolatban áll Csetényivel. Amellett, hogy szomszédok a Pasa Lakóparkban, Csetényi a testvérével együtt 9 trafikkoncessziót nyert el a közelmúltban a korábban Rogán által vezetett kerületben. Pásztor Tibor MSZP-s politikus szerint legalábbis a Belváros 13 dohányboltjából kilencet a Csetényi-Krskó-páros vezet, köztük a Kempinski Hotelban működő - korábban is az érdekeltségükbe tartozó - Cigar Towert. A trafikkoncessziókat még akkor nyerték el, amikor Rogán volt az V. kerület polgármestere, de ezidő alatt - 2009-ben - nyerte el a Hamu és Gyémánt az önkormányzat által kiírt, Belváros Főutcája kommunikációs tendert is, bruttó 68 millió forintért. 2011-ben az önkormányzat által alapított Budapest Szíve Városfejlesztő Nonprofit Kft. tenderén szerepeltek sikerrel, de elnyerték a kerület bruttó 120 millió forintos kommunikációs tenderét is, amit végül felfüggesztették. A Hamu és Gyémánt 2011-ben a Közigazgatási és Igazságügyi Minisztérium bruttó 360 milliós tenderét is elvitte.

A HG 360 Kft. 2012 áprilisa és 2013 májusa között négy kommunikációs közbeszerzésen nyert. Az Átlátszó adatai szerint 2012 áprilisában az NFÜ 425 milliós tenderét, egy hónappal később pedig az Államadósság Kezelő Központ 120 milliós megbízását. 236 millió forint értékben szerződtek a Magyar Turizmus Zrt.-vel, az NFÜ-től pedig 2013. májusban újabb megbízást kaptak 682 millió forint értékben. Vagyis Csetényi és Krskó cégei is bajba kerülhetnek, ha a kormány tervei valóra válnak. Ebből a szempontból érdekes különösen a Népszabadság hétfői információja, mely szerint Rogán a jövőben - a frakció vezetésével párhuzamosan - "kvázi" miniszterelnöki kabinetfőnök lesz. Ősztől pedig távozik a frakcióvetői posztról, és hivatalosan is Orbán Viktor kabinetfőnöke lesz. A lap szerint Rogánhoz kerülne az összes állami reklámköltés felett diszponáló intézmény, a Nobilis Márton által irányított Nemzeti Kommunikációs Hivatal (NKH) is. Az NKH ma Lázár János Miniszterelnöksége alá tartozik - mintegy 40 milliárdos éves költségvetéssel, ha irányítása Rogánhoz kerül, a két fideszes politikus csörtéje folytatódhat.

Már korábban is lehetett híreket hallani arról, hogy sem Lázár, sem Rogán nem nézi jó szemmel a másik térnyerését. Ismert az is, hogy Orbán szívesen "futtatja" azonos pályán egy-egy kegyeltjét, amivel az aspiránsok egymást is kiüthetik a nyeregből. A napilap is célzott arra, hogy Rogán megbízatása azért is lenne logikus, mert a volt belvárosi polgármester rendkívül jó viszonyt ápol Habonnyal. Ha viszont a piaci híreknek igazat lehet adni, akkor a Simicska-érdekeltségek kipenderítése mellett Rogán és Habony mégsem fogja elvágni a Csetényi-Krskó páros állami forrásait, hanem sokkal inkább helyzetbe hozza majd őket. Esetleg már a saját médiabirodalmukon belül.