Balog elárulta, mi a magyar történelem legfontosabb szava

Publikálás dátuma
2015.05.15. 15:13
Balog Zoltán Fotó:Népszava
Nekünk, magyaroknak az az erősségünk, hogy sohasem adjuk fel, még vesztes csaták után sem, a magyar történelem és Zalaegerszeg történetének is a legfontosabb szava a "mégis" - ezt az emberi erőforrások minisztere jelentette ki  Zalaegerszegen, a város ünnepi közgyűlésén.

Balog Zoltán a zalai megyeszékhely 130 évvel ezelőtti rendezett tanácsúvá - hasonló mai megfelelőjével megyei jogú várossá - nyilvánításának évfordulóján rendezett ünnepi közgyűlésen beszélt arról, hogy a "mégis" tartotta fent Zalaegerszeget is.

Ha nekünk jól megy, akkor mégis jól megy, ha mi építünk, akkor mégis építünk, ha mi továbblépünk, akkor mégis továbblépünk - jelentette ki az ünnepi beszédben azt a mondatot, amit vélhetőleg nem árt párszor újraolvasni, hogy kellő mélységében értelmezhessük.  

Mindenfajta ellenakarat ellenére ez a mégis, a csak azért is, akkor is, ez tartotta fent Zalaegerszeget, amelynek polgárai nagyon sokszor bizonyították képességüket az újrakezdésre, a város felvirágoztatására - fejtette ki Balog Zoltán, aki Umberto Eco egyik írását idézve azt mondta: magabiztos város, ahol az elődök által létrehozott és gyarapított értékekre alapul a magabiztosság.

Magyar és európai ezen a táján a világnak összetartozik, milyen kár, hogy van, ahol ez már szétesett és szembefordult egymással - sajnálkozott az emberi erőforrás miniszter, aki szerint arra kell törekedni, hogy európai város épüljön, miközben Zalaegerszeg minden ízében nemcsak magyar maradt, de mindig is magyar lesz.

Balog Zoltán emlékeztetett: a kormány egy hónappal ezelőtt kötött stratégiai megállapodást a zalai megyeszékhellyel, bizonyítva, hogy a modern Zalaegerszegnek van jövője. A zalaegerszegi ünnepi közgyűlés keretében átadták a város kitüntetéseit. Díszpolgári címet kapott Alotti Nasri, a Zala Megyei Kórház (ZMK) szívsebész főorvosa, Pro Urbe-díjjal tüntették ki Mészáros Lajost, a ZMK nyugalmazott tüdőgyógyász professzorát, valamint Tombi Lajost, a város 1998 és 2010 közötti alpolgármesterét.

Szerző

Tarlós üres zsebbel is virágzó Budapestet vizionál

Publikálás dátuma
2015.05.15. 13:58
Elhelyezték a Dagály Uszodaközpont alapkövét MTI Fotó: Máthé Zoltán
Az eddiginél is látványosabb fejlesztések valósulhatnak meg 2020-ig Budapesten  - ezt a magyar főváros vezetője jelentette ki a kormánytévé reggeli műsorában. Igaz, Tarlós István hozzátette azt is, hogy az általa remélt "látványos" fejlesztések uniós forrásokból válhatnak valóra. A fővárosi szocialisták ugyanakkor arra figyelmeztettek, hogy a főpolgármester "szokás szerint" képtelen eredményesen kiállni a budapesti érdekek mellett, a 2016-os költségvetés tervezete szerint ugyanis például a budapesti közösségi közlekedés még az ideinél is kevesebb állami támogatást kap, pedig még a 2015-ös finanszírozásból is hiányzik 15 milliárd forint. 

Tarlós István a M1 reggeli műsorában azt mondta, hogy a következő években olyan uniós támogatású projektek valósulhatnak meg, amelyek közszolgáltatási vagy idegenforgalmi szempontból fontosak. 

Tarlós képtelen kiállni a budapesti érdekek mellett
A főváros ötödik éve képtelen megoldani a kormánnyal a BKV finanszírozását, és ennek megint a budapestiek isszák meg a levét - közölte Horváth Csaba, az MSZP fővárosi frakcióvezetője. "Ha a csökkenő állami szerepvállalás miatt járatokat kell ritkítani, az a hazudozó kormány és a nulla érdekérvényesítő képességű városvezetés közös felelőssége. A kormány az állami támogatás csökkentésével kimaradó járatokról, lepusztuló járművekről, elmaradó felújításokról és rosszabb minőségű hálózatról dönt."

Ezek között említette az 1-es villamos meghosszabbítását Kelenföldig, illetve a vonal északi végének fejlesztését, az újpalotai villamosvonal kiépítését, a 3-as metró felújítását, a Kelenföld és Őrmező között megvalósítandó intermodális fejlesztéseket, a Fővárosi Állat- és Növénykert felújítását, valamint egy új hulladékhasznosító megépítését.

A főpolgármester nyomatékosította, hogy álláspontja szerint a 2024-es olimpia megrendezéséből csak haszna lehet Budapestnek, a nyári játékoknak köszönhetően nagyon sok  közlekedés- és infrastrukturális fejlesztés valósulhat meg 2020-ig.

Tarlós István a kormányrádióban is beszélt a tervekről: a Kossuth Rádió reggeli műsorában a fővárosi közösségi közlekedés finanszírozásával kapcsolatban azt mondta, hogy a BKV a biztonságos működéséhez szükséges forrásokat megkapja az államtól.

A Népszabadság tegnap írt arról írt, hogy a Margit híd felújítására vonatkozó projekt 12 milliárdról "menetközben bruttó 30 milliárd forintra duzzadt". A főpolgármester ezt valótlanságnak minősítette, állítása szerint húszmilliárd a számla, ami nem "menetközben duzzadt meg", 2009-ben erre kötöttek szerződést. Beszélt a közlekedők idegeit borzoló Széll Kálmán téri felújításról is, ezzel kapcsolatban azt ígérte, hogy a számlák nyilvánosak lesznek, a közbeszerzést a Budapesti Közlekedési Központ (BKK) készítette elő és bonyolította le, és "valóban a legjobb ajánlatot fogadták el". 

Költségvetés, meglepi!

Az e hét szerdán benyújtott, 2016. évi költségvetés tervezete meglepetés volt főváros vezetésének is, miután abból feketén-fehéren kiderül: a budapesti közösségi közlekedés még az ideinél is kevesebb állami támogatást kap, pedig a 2015-ös finanszírozásból is hiányzik 15 milliárd forint.  A főpolgármester tegnap a TV2 műsorában is próbálta azt az illúziót kelteni, hogy minden a legnagyobb rendben van, még korai vészharangot kongatni, folynak az egyeztetések a fővárosi közösségi közlekedés jövő évi működésének finanszírozásáról. Arra a műsorvezetői felvezetésre, hogy a fővárosi közösségi közlekedés eddigi 50 milliárd forintos támogatása körülbelül 24 milliárdra csökkenne, Tarlós azzal nyugtatott: kapott olyan jelzést, hogy a számokat nem feltétlenül kell véglegesnek tekinteni.

Ezen a ponton jelezném értetlenkedésünket ami az ország költségvetés tervezetének komolyságát illeti. 

A 2016-os büdzsé általános jellemzői az ellenzék szerint

Az ellenzéki pártok drámai szavakkal ecsetelték aggodalmaikat a tervezet kapcsán, amelynek általános jellemzői természetesen szoros és közvetlen hatással vannak a főváros életére is. A summázott vélemény szerint a költségvetés ismét a gazdagoknak kedvez, nem segíti a szegényeket és a valódi munkahelyek teremtését sem. Az MSZP aggódik a kis- és közepes vállalkozások, valamint az alacsony keresetű munkavállalók miatt. Az Együtt szerint a költségvetés "felzabálja az ország jövőjét", az oligarchakormányzást, valamint a hatalmas állami bürokráciát szolgálja. A PM a kegyetlen jelzővel illette a büdzsét, mondván: az a legjobban kereső egymillió embernek kedvez, rajtuk kívül viszont gyakorlatilag senki mást nem segít.  Az LMP szerint a kormány kitart a rossz döntései mellett, ahelyett, hogy orvosolni próbálná például a dolgozói szegénységet. A DK pedig a jövő évi adótörvényekről szóló javaslat - amit lex Mészárosnak nevezett el - egészét  visszavonatná, mert az a növekedési adóhitellel pont a legnagyobb "közpénznyerteseknek" adna adófizetési kedvezményeket.

Fejlesztenek, fejlesztenek!
Pénteken délelőtt közösen tette le a 2017-es vizes világbajnokság fő helyszínéül szolgáló Dagály Uszodaközpont alapkövét Orbán Viktor miniszterelnök, Julio C. Maglione, a Nemzetközi Úszó Szövetség (FINA) elnöke, valamint Tarlós István, Budapest főpolgármestere.Magyarország eredetileg a 2021-es világbajnokságnak adott volna otthont, de a mexikói Guadalajara visszalépése után, idén március 11-én megkapta a 2017-es esemény rendezését.  Orbán Viktor és Julio C. Maglione április 16-án írta alá a 2017-es vizes világbajnokság budapesti rendezéséről szóló megállapodást Lausanne-ban. A tervek szerint 2017. március 31-re kell felépíteni a 18 ezer férőhelyes uszodakomplexumot a Dagály fürdő területén.

Szerző

A Normafa a tét - Most vasárnap szavaznak

Publikálás dátuma
2015.05.15. 13:11
Fotó: Normafa - természetesen csoport/Facebook
Helyi népszavazást tartanak a Normafa helyreállításáról a főváros XII. kerületében vasárnap. A voksolásra jogosult 47 ezer 913 lakos egy nyolc alpontból álló önkormányzati határozatról mondhat véleményt, a helyi népszavazás reggel 6-tól este 7 óráig tart. 

A határozat kimondja, a megújítás során kiemelt figyelmet kell fordítani arra, hogy a Normafa területének jelentős része a Budai Tájvédelmi Körzethez tartozik, természetvédelmi terület, valamint védett erdő. A rekonstrukció során a Natura 2000-es természetvédelmi hatásbecslés megállapításai, valamint a környezetvédelmi előírások szerint kell eljárni a Normafa történelmi, kulturális hagyományainak figyelembevételével. Kiemelten fontos a fenntarthatóság elve mentén az egész éves használat lehetőségének kidolgozása úgy, hogy a Normafa környékén élők nyugalma ne sérüljön.

A közlekedés szabályozása során a közösségi közlekedést részesítenék előnyben, így az önkormányzat kezdeményezi az Eötvös út - Konkoly-Thege úti kanyar forgalomcsökkentését, a Távcső utca kiépítését, a buszforduló és a Normafa Síház melletti gépjárműparkoló áthelyezését az Eötvös út 40. és annak környékén lévő ingatlanok bevonásával. A túlzott gépjárműforgalom csökkentése érdekében kisebb közösségi parkolókat alakítanának ki például a Zugligeti úton, Budakeszi határában, a Szépjuhásznénál és Hűvösvölgyben. Ide vezető túraútvonalakat is kiépítenének és a közösségi közlekedési megállókhoz kapcsolódó P+R parkolók kialakítását kezdeményezik.

A határozat rögzíti a területen található, rossz műszaki állapotú, többnyire műemlékvédelem alatt álló épületek felújítását, új funkciók szerinti hasznosítását. Eszerint a Béla király úton, az egykori Fácán vendéglő épületének közösségi célú felújításával természetvédelmi-oktatási központot alakítanának ki, s felújítanák, hasznosítanák az egykori Lóvasút végállomás épületét is. Az Eötvös út 48. alatti önkormányzati ingatlanon jönne létre az úgynevezett Normafa Kapu látogató- és információs központ, s kisajátítás után lebontanák az egykori Olimpia Hotelt. A parkoló áthelyezését követően bővül a Normafa Síház vendéglátó funkciója, játszóhelyet, közösségi teret alakítanak ki.

Síelési lehetőséget korlátozottan biztosítanának: a Szaniszló rét környékén oktató-sífutópálya működne, a Kis-Norma lejtőn mobil felvonó telepítésével állítanák helyre az egykori sípálya egy részét a Mátyás király útig. Az önkormányzat a síelést támogató fejlesztések hatásainak vizsgálatára egy környezetvédelmi szakemberekből álló bizottságot hoz létre, amelynek feladata folyamatosan figyelni a használatból adódó esetleges kockázatokat és a Normafa természeti környezeti értékeire gyakorolt hatásokat. Rögzítették azt is, hogy biztosítani kell a szánkózás és a síelés biztonságos elkülönítését.

A kerület a közbiztonság javítását felügyeleti jelenléttel és térfigyelő kamerák telepítésével valósítaná meg, a Normafa zsúfoltságának enyhítése érdekében pedig nagyobb területre húzná szét a túraútvonalakat. Szétválasztanák a futók, sífutók, túrázók, kerékpárosok, valamint a sétálók által használt útvonalakat. Emellett a fogyatékossággal élők, különösen a mozgáskorlátozottak és látássérültek számára is látogatható területeket alakítanának ki.  Az önkormányzat csomagmegőrzőket, öltözőket, valamint illemhelyeket hozna létre és biztonságos, környezetkímélő tűzrakó helyeket biztosítana. A kerület felújítaná a Jánoshegyi utat, és a közvilágítást úgy alakítaná ki, hogy az ne terhelje felesleges fénnyel a környezetet. Emellett teljesen felújítanák az Anna-réten található játszóteret.

A képviselő-testület határozatát januárban ellenszavazat nélkül fogadták el. A népszavazást megelőzően a Fidesz-KDNP, az MSZP, az Együtt-PM és a Magyar Munkáspárt is a helyreállítás támogatására biztatta a szavazókat, míg a Jobbik azt kérte, hogy az emberek ne támogassák a beruházást, mert szerintük az biankó felhatalmazást ad az önkormányzatnak. Az Országgyűlés korábban törvényben adta át a vagyonkezelői jogot és más jogosítványokat a XII. önkormányzatnak, amely ezt követően a fejlesztések élővilágra gyakorolt hatását feltáró Natura 2000-es hatásvizsgálatot készíttetett, s lezárult a megvalósíthatósági tanulmány első fázisa is. Utóbbi során két változatot vizsgáltak, az önkormányzat a kisebb volumenű változat mellett foglalt állást, amelynek tervezett költsége 6,9 milliárd forint.

Szerző