A Színházi Társaság levele

A Magyar Színházi Társaság áprilisi egyeztetésük után levelet intézett a Magyar Teátrumi Társaság elnökségének a Pécsi Országos Színházi Találkozó ügyében. Az MTT ugyanis közgyűlésén döntött arról, hogy kezdeményezni kívánja a POSZT kft. tulajdonosi taggyűlésének összehívását legkésőbb május 25-re.

A taggyűlésen azt kívánják elérni, hogy azon produkciók szerződéseit, amelyek a versenybe történő beválogatás ellenére nem kívánnak résztvenni a XV. POSZT versenyprogramjában, jogi szakértő bevonásával, a felbontás érdekében, vizsgálják felül. Az MTT közgyűlése arra hívja fel a POSZT zsűrijét és a POSZT kft-t, hogy biztosítsa azt, hogy a zsűri minden versenyprogramban résztvevő előadást zsűrizzen le és döntéseit az összes előadás megtekintése alapján hozza meg.

Erre válaszul írt levelet az MSZT elnöksége. "...Az a határozott álláspontunk, hogy a Találkozó szakmai színvonala és a közönség érdeke a legfontosabb: ezért nem támogatjuk azt az megoldást, hogy a három színház egyáltalán ne jelenjen meg a POSZT-on. Információink szerint a jegyek többsége elkelt, s az összeállított műsor megbolygatása a részt vevő többi társulat számára is felbecsülhetetlen károkat okozna.

Ezek a kérdések ismét megerősítettek bennünket abban, hogy vitasorozatot kell indítanunk a fesztivál jövőjével kapcsolatban. Megjegyezzük, hogy a fenti olyan horderejű kérdés, amit a harmadik, többségi tulajdonos véleményének ismerete nélkül nem hozhatunk meg.", tartalmazza többek között a levél.

Szerző

Sziget Csodaországban

Publikálás dátuma
2015.05.20. 07:45
Elszánt Robbie Williams-rajongónak kell lenni az énekes új hajkoronájának elfogadásához FOTÓ: EUROPRESS/GETTY IMAGES/IAN GAVAN
A Sziget Fesztivál olyan csúcsokat döntögetett tavaly, hogy talán elérte fejlődésének csúcspontját. Félve írjuk le ezt a mondatot – idestova majd minden évben, hisz talán ismételten wincesterbe kell vésnünk jövőre. Az idei előjelek biztatóak Magyarország legnagyobb kulturális vállalkozása számára, sztárokban és állami támogatásban sem lesz talán hiány.

Úgy tűnik, a Sziget Fesztivál diadalmenetét, sikeres üzleti történetét nem törheti meg semmi és senki. Jöhet szeszélyes időjárás, a politikai kurzusváltások nyomvonalában haladó másodvonalbeli konjunktúralovagok ármánykodása, múló zenei divatok, cserélődő közönség (a boroskóla helyébe lépő Johnnie Walker), a programsorozat él és – köszöni - nullszaldós vagy éppen nyereséges.

Tavaly ismét látogatószámot döntött – átlépte a 400 ezres álomhatárt -, és másodszorra is az év fesztiváljának választották a kontinensen. Minden jel arra mutat, hogy az augusztus 10-17-ike közötti időszak is továbbírja a sikertörténelmet – noha a program e sorok írásának idején még csak 38 százalékos készültségű volt.

Eddig eredményesen sikerült kezelni az évről évre konok következetességgel nyíló gazdasági ollót is, amely szerint a fellépők megnövekedett igényeit egyre nehezebb volt – hazai nézőnek annyira nem - „nyomott” jegyárakkal tartani. A lemezpiac összeomlása miatt a zenészek anyagi igényei egyre vérmesebbek lettek, így ha a közönség nem gazdagodik meg gyorsan, ez az ellentmondás is egyre erőteljesebb lesz.

(Öröm az ürömben, hogy Hoppál Péter az Emberi Erőforrások Minisztériumának államtitkára egy sajtóbeszélgetésen kilátásba helyezett 100 millió forint állami támogatást a vidéki fesztiválok részére, és külön állami támogatást a Sziget Fesztivál a Volt és a Balaton Sound részére.)

Hazánkfiának sovány vigasz, hogy Gerendai Károlynak, a rendezvénysorozat első emberének végső soron igaza van, amikor a magas jegyárakra a jó ár-érték arányt hozza fel példának, mondván a sztárfellépők egyetlen koncertjéért is bőven megadjuk a tízezer feletti árat év közben, a Szigeten azonban jegyünkért fellépők tucatjai (százai) és számos más alternatív program között válogathatunk.

Idén a napijegyek 17 000 forintba kerülnek és 78 000 forintért tudunk egész hétre beköltözni, a mostani, némiképp még akciós árakon. A mínusz egyedik napra ennél borsosabb, 20 000 forintba kerül a napijegy, ezt az összeget Robbie Williams dalaiért kell megfizetniük a rajongóknak.

A már jó pár éve a pályája zenitjén muzsikáló némiképp idősödő popsztár akkor is jó igazolás, ha eltekintünk legújabb, rettenetes szőkére festett hajkoronájától, ami ellen valóságos rajongói mozgalom indult már a világhálón. Robbie kétségkívül A kategóriás előadó, amelyet mások mellett vaskos magánéleti botrányai is igazolnak: legújabban egy alkalmazottja perelte be, akinek idegrendszerét nagyon megviselte, hogy az énekes felesége rendszeresen meztelenül mutatkozott előtte.

Robbie Williams nevét dacos keserűséggel hangoztathatják azok is, akik évről évre panaszolják, hogy a rendezvénysorozat mindinkább szakít a rockzenével, és egyre inkább utat enged a mainstream popmuzsikának. A metálsátor egykori hangulata, amelynek előterét kissé komorrá változtatta néhány kültelki rocker öntudatlanul fekvő sziluettje a hajógyári éjszakában, már valószínűleg valóban a múlté, de a programsorozatban azért lesz rockzenekar bőven.

Az európai középosztály fiataljainak ismerősen csengő fellépők nevei között a magyar hallgatóságnak is érdemes szemezgetnie. A Youtube csatornáján a művelődésre bárkinek lehetősége van, hisz egy-két tehetséges előadóval való ismerkedés a hazai közönségnek is nagy élményt adhat. Aligha véletlen, hogy a programsorozat legnépszerűbb reklámfigurája az a néhány éve népművelő célzattal megteremtett szerény műveltségű magyar fiatal volt, aki „prodidzsájnak” olvasta a Prodigy nevét a plakátokon.

A rendezvénysorozat hosszú fennmaradását szolgálták az újabb és újabb ötletek is, idén a programok tematikus elrendezése hozhat új színt szigetsétányok porfelhőinek szürkeségébe. Az újdonságokat és a látványvilágot egészséges önbizalommal „Csodaországnak” nevezik a szervezők. „A hasonló műfaji „ernyő” alá sorolható programhelyszínek idén úgynevezett műfaji zónákba tömörülnek” – fogalmazott

Kardos Róbert programigazgató. Vélhetően nem miattuk fogják szétverni a jegyárusító helyeket, de lesz Fidelio színpad operaénekesekkel, Hungarikum Falu és Múzeumi Negyed, e sorok írója pedig mély részvéttel gondol a sátorok személyzetére, akik a szigetlakókkal való találkozás során a varázslatos órák mellett nehéz pillanatokra is fel kell, hogy készüljenek.

„Meggyőződésem, hogy a sokszínű programok és szolgáltatások, na meg a helyszín egyedisége mellett a Sziget színes látványvilága, a változatos térszobrok és installációk, olyan küllemet kölcsönöznek a rendezvénynek, amivel beteljesedik az az érzés, hogy a Sziget nem csak egy a rengeteg jó fesztivál közül, hanem ez valóban a Szabadság Szigete” – vélekedett Gerendai Károly.

Legyen igaza…

Ha valaki nem ismerné őket
Avicii – a svéd elektronikus muzsika ünnepelt előadója.
Future Islands – A többségében az East Carolina University egykori művészhallgatói döntöttek úgy, hogy inkább szintipop muzsikával hódítják meg az arra fogékony hallgatóság szívét.
Foals – oxfordi kvintett, amelynek „dance-es, math rockos indie” muzsikája koncerteken szól igazán jól.
Hollywood Undead – a rockos muzsikában a metál és a dallamos pop motívumait is észreveheti a figyelmes hallgató.
Kasabian – a legsikeresebb brit rokzenekarok egyike, a „fesztiváletalon” Glastonbury sztárja.
Limp Bizkit – új hullámos metálzenekar csaknem ötvenmillió eladott lemezzel.
Passenger – avagy Mike Rosenberg brit dalszerző indie-folk énekes.És még sokan mások…



Szerző

Krasznahorkai László kapta a Nemzetközi Man Booker Díjat

Krasznahorkai Lászlónak ítélték a Nemzetközi Man Booker Díjat. A döntést a bírálók elnöke, Marina Warner jelentette be Londonban. A döntőbe tíz szerző jutott be, mindegyikük életművét röviden ismertették a kedd esti ceremónia során.

Krasznahorkai László művészetét Edwin Frank, a New York Review Books igazgatója méltatta. Mint mondta, az olvasó érdeklődését főként a magyar szerző különleges mondatai kelthetik fel.

A Man Booker Nemzetközi Díj nem tévesztendő össze a Man Bookerrel. Két évente ítélik oda egy élő szerzőnek, akinek már legalább egy művét átültették angol nyelvre. A díj 60 ezer angol fonttal jár, az összeget a Man Group finanszírozza. Az elismerést 2004-ben hívták életre.

Azért is hatalmas elismerés, hogy Krasznahorkai Lászlónak ítélték a díjat, mert rajta kívül eddig csak egy európai kapta meg: tögtön az elsőt, 2005-ben az albán Ismail Kadarének ítélték oda. 2007-ben a nigériai Chinua Achebe, 2009-ben a később irodalmi Nobel-díjjal is jutalmazott Alice Munro, 2011-ben az amerikai Philipp Roth, 2013-ban pedig a szintén Egyesült Államokbeli Lydia Davisnek ítélték oda.

Míg a Man Bookert elsősorban a Brit Nemzetközösségből származó szerzőknek ítélik, a Man Booker Nemzetközi Díjat bárki megkaphatja. (Igaz, időközben a Man Booker is „világméretűvé” vált.)

Krasznahorkai László 1954-ben született. A Wikipédia szerint első írása a Mozgó Világban jelent meg 1977-ben, Tebenned hittem címmel. 1977–1982 között a Gondolat Könyvkiadónál dokumentátor, 1982-től szabadfoglalkozású író. Több alkotását, így például a Sátántangót is megfilmesítette rendező barátja, Tarr Béla.

Először 1987-ben hagyhatta el Magyarországot, Nyugat-Berlinben töltött egy évet a DAAD vendégeként. Műveit elismeréssel fogadták a kritikusok az Egyesült Államoktól Japánig. Susan Sontag „az apokalipszis Gogolt és Melville-t idéző magyar mesterének” nevezte Krasznahorkait, W. G. Sebald pedig így írt róla: „Krasznahorkai víziójának univerzalitása a Holt lelkeket író Gogoléval rokon, s a kortárs irodalommal kapcsolatos minden kétségünket eloszlatja”. 1993-ban elnyerte Németországban az év legjobb könyvének járó díjat, a Bestenliste-Preis-t Az ellenállás melankóliája című regényéért.

1990-ben töltött először hosszabb időt Kelet-Ázsiában, mongóliai és kínai élményeiről Az urgai fogoly és a Rombolás és bánat az Ég alatt c. regényében számolt be. Attól kezdve többször visszatért Kínába. 1996-ban, 2000-ben és 2005-ben 6-6 hónapot töltött Japánban, Kiotóban.

1985 óta filmrendező barátja, Tarr Béla szinte kizárólag az ő könyveiből, illetve forgatókönyveiből készítette filmjeit, köztük a világhírű Sátántangót és a Werckmeister harmóniákat. Krasznahorkai Tarrnak utolsó filmjéig, a 2011-es A torinói lóig együtt dolgozott vele, és minden fontos döntésében segítette a rendezőt – írta életművéről a Wikipédia.

Számos díj kitüntetettje, köztük tulajdonosa a legrangosabb magyar állami díjnak, a Kossuth-díjnak is. Tagja a Digitális Irodalmi Akadémiának. 2008-ban vendégprofesszor volt a berlini Freien Universitäten. 2010 júniusában Berlinben megkapta a néhány évvel azelőtt alapított Brücke Berlin-díjat. Németül is megjelent Seibo járt odalent című elbeszéléséért kapta a 20 ezer euróval járó kitüntetést, amely fordítójának, a drezdai Heike Flemmingnek is szól. 2014-ben megkapta az America Award irodalmi életműdíját.

Röviddel a nemzetközi Booker díj odaítélése előtt Krasznahorkai a Guardian napilapnak azt nyilatkozta, azt javasolta a könyveit még nem olvasónak, hogy menjen ki a szabadba, üljön le mondjuk egy patak partjára, és ne csináljon semmit, ne gondoljon semmire, csak üljön ott csendben, mint a kövek. Ha így tesz, végül találkozik majd valakivel, aki olvasta a könyveit. Mint az interjúban fogalmazott, nem érzékel különbséget a hazai és nemzetközi olvasótábor között, mert szerinte az empátiával rendelkező olvasók az egész világon ugyanolyanok.

Szerző