Európa Liga: erősít az FTC-edző

Publikálás dátuma
2015.05.24. 17:51
Thomas Doll. FOTÓ: Stuart Franklin/ Getty Images
Megerősített kerettel akar nekivágni az Európa Liga küzdelmeinek Thomas Doll, a friss Magyar Kupa-győztes Ferencváros labdarúgócsapatának vezetőedzője.

A 49 éves német szakember a hirado.hu-nak elmondta: rendszeresen egyeztet a klubvezetéssel, hogy a nemrég megszerzett Leandrón kívül kiket igazoljanak le a következő szezonra. Doll fejében vannak konkrét nevek is, ezeket azonban egyelőre nem áll módjában közölni. Annyit elárult, hogy "minden területre, azaz a védelembe, a középpályára és támadó szekcióba is" keresnek játékosokat. Kiemelte: csapata ugyan remek formában van, 2015-ben nem kapott még ki tétmeccsen, de az európai kupaporondhoz ez nem feltétlenül elég. 

"Vannak ugyan tehetséges fiataljaink, de nekik még egy kis időre van szükségük, hogy egyszer majd helyettesíthessék Hajnal Tamást vagy Gera Zoltánt" - mondta Doll. Hozzátette: kreatív játékosok kellenek, továbbá az is elképzelhető, hogy Pavlovic visszamegy a Werder Bremenhez, hiszen ő kölcsönben van a Ferencvárosnál.

A német szakvezető kiemelte azt is, hogy az igazolásoknál figyelembe kell majd venniük a magyar szövetség (MLSZ) új rendelkezését is, mely szerint a nemzetközi kupákban szereplő csapatok keretében nem szerepelhet tíznél több idegenlégiós, a pályán pedig legfeljebb öt külföldi lehet, amennyiben a klub igényt tart az MLSZ plusz támogatására. Thomas Doll szerint, ha az együttes jó formában van és senki sem sérült, akkor van esélyük túljutni az Európa Liga selejtezőjén. Úgy véli, a csapat sikerességében legalább 40 százalék szerepe van a biztos anyagi háttérnek.

"A legfontosabb, hogy legyen lehetőséged igazolni. A játékos a másik klubhoz megy, ha ott ezer euróval többet kap" - fogalmazott. Az edzésmunka és a játékoskeret mellett a szerencse is nagyon sokat számít Doll szerint, és szintén fontos a játékosok mentális állapota. 

A szezon legjobb játékosának választott Gera Zoltánról a vezetőedző úgy nyilatkozott, hogy nemcsak a pályán vezéregyéniség, hanem azon kívül is egyfajta egyensúlyt nyújt a csapatnak. Társai tisztelik őt, mint ahogy ő is tisztel mindenkit, még a fiatal játékosokat is. Mivel azonban Gera már 36 éves, nem szabad ugyanannyira terhelni, mint a fiatalokat, neki kicsivel hosszabb regenerálódásra van szüksége. Néha például plusz pihenőnapokat kap, hogy a családjával lehessen, esetleg egy-egy kupameccsen nem kell játszania, hogy a hétvégére újra friss legyen.

Doll szeretne jövőre néhány fiatal játékost is beépíteni a nagycsapatba. Közülük Nagy Dominikot, Nagy Ádámot és Haris Attilát emelte ki. A nyári szünet Doll megítélése szerint kevés az ideális felkészülésre. Úgy véli, három-négy hét pihenésre lenne szükség a jövő hétvégi szezonzárás után, de ez most nem lehetséges. Június 11-én akarták kezdeni a felkészülést, de úgy döntöttek - mivel megbízik a játékosaiban -, adnak nekik pár nap pluszpihenőt, így csak június 14-én találkoznak. Viszont mindenki házi feladattal megy vakációra, az edzéstervben le lesz írva, hogy mit kell csinálniuk, amíg távol vannak.

A vezetőedző szerint minderre azért van szükség, mert csak néhány hetük van, és nem akarja még egyszer olyan állapotban látni a csapatát, mint egy évvel ezelőtt. Emlékeztetett: hét-nyolc új játékos érkezett tavaly, akiket nehéz volt beépíteni. A bajnokságot is rosszul kezdték, négy vereséggel a 6-7. helyen álltak.

Szerző

Eurovízió - Boggie nem szomorkodik, koncertezik

Publikálás dátuma
2015.05.24. 10:48
Boggie produkciója. FOTÓ: Nigel Treblin/Getty Images
Csemer Boglárka Boggie számára hatalmas élmény volt a dalfesztivál és alig várja, hogy újra nagy közönség előtt énekelhessen.

Az énekesnő, aki a huszadik helyen végzett a 60. Eurovíziós Dalfesztiválon, a szombati döntő után elmondta: szép emlék marad számára a megmérettetés és a verseny előtti intenzív felkészülés. Hozzátette, hogy az elkövetkezendő időre már tele van a naptára, nyáron és ősszel a koncertezésé lesz a főszerep. 

Boggienak a bécsi döntőn a magyar rajongók mellett keresztszülei szurkoltak a stadionban. Az énekesnő elmondta: előadására túlnyomórészt pozitív visszajelzések érkeztek, leginkább azt emelték ki, hogy dala letisztult, egyszerű és őszinte, és hogy kevés ilyen produkció volt a mezőnyben. A kritikusok elismerősen beszéltek arról is, hogy a Wars For Nothing című számnak olyan üzenete van, amely ma sajnos igen aktuális.

Szabó László Zsolt, az MTVA vezérigazgatója interjúban szintén azt emelte ki, hogy a magyar produkció  mondanivalójával is kitűnt a többi induló dal közül. Úgy vélte azonban, hogy a mostani versenyen a nézők nem elsősorban a dalok mondanivalójára voltak érzékenyek és kíváncsiak. A vezérigazgató szerint a magyar alkotások különlegességükkel mindig kitűnnek a többi ország dalai közül, elég a két évvel ezelőtt induló ByeAlex produkciójára gondolni, vagy Kállay-Saunders András tavalyi, mély mondanivalójú Running című dalára. 

Szabó László Zsolt elmondta, hogy Magyarországon A Dal című műsor egyre népszerűbb a nézők, a dalszerzők és az előadók körében egyaránt. A hazai megmérettetésnek is köszönhető, hogy a magyar versenyzők az Eurovíziós Dalfesztiválon sem okoznak csalódást - tette hozzá. Úgy vélte, ha arra kerülne sor, hogy Magyarország kapna lehetőséget a fesztivál rendezésére, miképpen az osztrák szervezés, úgy a magyar kreativitás is megállná a helyét Európában

Boggie személyében Magyarország sorozatban ötödször jutott be az Eurovíziós Dalfesztivál döntőjébe. Az énekes - akárcsak az elődöntőben - hosszú, marszala vörös színű ruhát viselt, a színpadon négy vokalista, Sapszon Orsolya, Szeder-Szabó Krisztina, Dely Domonkos és Szakonyi Milán kísérte. A Wars For Nothing háborúellenes dal, amelyet az előadó Sebestyén Áronnal és Bori Sára Helénével közösen írt. A dal végén a háttérben fegyverek zöld lombú fává álltak össze.

Csemer Boglárka Boggie a döntőn huszonkettedikként lépett színpadra. A Wars For Nothing koreográfiáját Tihanyi Ákos készítette, a látványért felelős kreatív munkatárs Pócsik Henrietta volt.

A versenyt a svéd Mans Zelmerlöw nyerte a Heroes (Hősök) című dalával. A versenyző 365 ponttal győzött a 27-es döntőben, mögötte az orosz Polina Gagarina lett a második A Million Voices-zal (303 pont), az olasz Il Volo trió és a Grande Amore (292 pont) a harmadik. A végeredmény a nemzeti zsűrik és a tévénézők szavazatainak kombinációjaként alakult ki. A dalfesztivál történetében hatodszor született svéd győzelem.

Szerző

Történelmet írt a Saul fia: a zsűri Nagydíját is megkapta Cannes-ban

Publikálás dátuma
2015.05.24. 10:21
A zsűri. FOTÓ: Getty Images
Történelmi sikert ért el Magyarország Cannes-ban, a Saul fia nyerte ugyanis a zsűri Nagydíját. Nemes Jeles László első rendezésű filmje tegnap már két elismerést is bezsebelt, a nemzetközi kritikusok-, és a francia Francois Chalais-díját is kiérdemelte, emellett vasárnap a hangmérnöki díjat is megszerezte. Sophie Marceau úgy nyilatkozott a filmről, hogy a Saul fia lenyűgöző, és soha nem látott még hozzá hasonlót. Az idei Arany Pálmát Jacques Audiard francia rendező kapta a párizsi külváros erőszakos világával szembesülő Srí Lanka-i tamil menekültekről szóló filmjéért, a Dheepanért. A filmfesztiválról készített képgalériánkat ide kattintva nézheti meg!

Audiard a versenybe meghívott öt francia alkotó közül az egyetlen nemzetközileg is elismert rendező, A próféta című filmjével 2009-ben elnyerte a zsűri Nagydíját. Hetedik filmje három Srí Lanka-i menekültről - egy volt tamil lázadóról, Dheepanról, egy fiatal nőről és egy kilencéves kislányról szól, akik a franciák előtt egy családnak adják ki magukat. Egyikőjük sem beszél franciául, de Dheepannak egy drogbandák által uralt veszélyes párizsi külvárosban sikerül házmesteri állást kapnia. A "család" mindent megtesz a beilleszkedésért, és azért, hogy megértse az idegen kultúrát, de nem tudják magukat kivonni a bandaháborúból, s végül Londonban találnak rá a boldog életre. A főszerepeket amatőr színészek alakítják, Dheepan szerepében Anthonythasan Jesuthasan író látható, aki 16 éves korában maga is a tamil lázadók oldalán harcolt, s 1993-ban menekült Franciaországba. 

A győztes film, a Dheepan rendezője, Jacques Audiard és a stáb. FOTÓ: Pascal Le Segretain/Getty Images

A győztes film, a Dheepan rendezője, Jacques Audiard és a stáb. FOTÓ: Pascal Le Segretain/Getty Images

A Saul fia Sophie Marceau-t is rabul ejtette

 "Teljesen új jellegű a film, nagyon erős és nagyon más. A holokauszt témáját már nagyon sokszor feldolgozták, de ebben a filmben nagyon különleges módon nyúltak hozzá. És a rendező nagyon fiatal. Fontosnak tartottuk, hogy díjazzuk a fiatal tehetséget" - fogalmazott Sophie Marceau. A zsűri sajtótájékoztatóján Xavier Dolan kanadai rendező elmondta: őt leginkább a Saul fia érintette meg a versenyfilmek közül. Jóllehet a fesztivál elején vetítették a filmet, a zsűri tagjai végig nem felejtették el, többször igen mély beszélgetések születtek a mű kapcsán - hangsúlyozta a zsűritag. 

Sienna Miller brit színésznőre pedig "elképesztő hatással" volt Nemes Jeles László műve. Szavai szerint sosem látott még ilyen jó filmet a holokauszt témájáról. Mint elmondta, úgy tudott meg rengeteget a holokausztról, hogy vizuálisan tulajdonképpen nem is mutattak meg direktben semmit. Ez szerinte "lélegzetelállító teljesítmény" egy elsőfilmestől, Röhrig Géza alakítása pedig sokkolta és mélyen megérintette.

Hangmérnöki díjat is kaptunk

A Saul fia érdemelte ki a legjobb hangmérnöki munkáért járó díjat is a filmfesztiválon. A fesztivál közleménye szerint a Vulcain elnevezésű technikai díjat Zányi Tamás a Saul fia "kiemelkedő hangmérnöki munkájáért" kapta meg.

Nagy tervek a magyar filmmel
Megrázó érzés a semmiből a filmes világ közepébe belekerülni, de az volt a legfontosabb, hogy beszéljenek erről a filmről. Teljesítettük ezt a feladatot - mondta vasárnap este Nemes Jeles László Cannes-ban.
"Nagyon komoly dolog, hogy a zsűrinek is ennyire tetszett a film azok után, hogy a fesztiválon sokat volt róla szó, és hogy el tudtuk adni mindenhol a világban. Ráadásul a Sonynak (az amerikai forgalmazónak) nagyon nagy tervei vannak vele" - hangsúlyozta a rendező. Elmondta, hogy filmje készítésekor egyáltalán nem díjakban gondolkodott, elsősorban az érdekelte, hogy az alkotás mennyire tud a kortársaihoz szólni. A cannes-i szereplés pedig érzése szerint azt bizonyítja, hogy a Saul fia képes rá. 

 

Megosztott női díj

Rooney Mara amerikai és Emmanuelle Bercot francia színésznőnek megosztva ítélte oda a legjobb női alakítás díját a nemzetközi zsűri a fesztiválon. Rooney Mara az 1950-es években New Yorkban játszódó Carol című leszbikus szerelmi történet egyik főszerepéért kapta meg a díjat. Az alkotást az elegáns stílusáról ismert amerikai Todd Haynes rendezte. A francia Emmanuelle Bercot pedig Mainwennnek egy házaspár viharos kapcsolatáról szóló Mon roi (Királyom) című filmének főhősnőjét alakította.

Emmanuelle Bercot francia színésznő, aki Rooney Maraval megosztva kapta meg az idei legjobb férfi alakítás díját. FOTÓ: Pascal Le Segretain/Getty Images

Emmanuelle Bercot francia színésznő, aki Rooney Maraval megosztva kapta meg az idei legjobb férfi alakítás díját. FOTÓ: Pascal Le Segretain/Getty Images

Vincent Lindoné a legjobb férfi alakítás

A legjobb férfi alakítás díját a francia Vincent Lindon érdemelte ki Stéphane Brizé La Loi du marché (A piac törvénye) című dokumentarista stílusú, hosszú snittekkel forgatott alkotásában nyújtott játékáért, amelyben egy munkanélküli családapát alakít.

A képen Vincent Lindon, miután kimondták a nevét a legjobb férfi alakítás kategóriájánál. FOTÓ: Pascal Le Segretain/Getty Images

A képen Vincent Lindon, miután kimondták a nevét a legjobb férfi alakítás kategóriájánál. FOTÓ: Pascal Le Segretain/Getty Images

Görög filmé a zsűri díja

Jorgosz Lantimosz görög rendező The Lobster (A homár) című alkotása kapta a zsűri díját a Joel és Ethan Coen vezette zsűritől. 

Mexikói a legjobb forgatókönyv

A legjobb forgatókönyv díját Michel Franco mexikói filmes Los Angelesben játszódó Chronic című alkotása érdemelte ki, amely egy haldokló betegekkel foglalkozó ápolóról szól. A 35 éves rendező 2012-ben már szerepelt a fesztiválon, Despues de Lucia című filmjét az Un certain regard (Egy bizonyos nézőpont) című válogatásban mutatták be. Legújabb filmjének főszerepét a Quentin Tarantino-filmekben ismertté vált Tim Roth brit színész alakítja, aki a film kapcsán az eutanázia legalizálása mellett foglalt állást Cannes-ban.

Tim Roth Michel Franco-val. FOTÓ: Pascal Le Segretain/Getty Images

Tim Roth Michel Franco-val. FOTÓ: Pascal Le Segretain/Getty Images

A legjobb rendező Hu Hsziao-hszien, a tajvani újhullám alapítója és vezéregyénisége lett a The Assassin (A gyilkos) révén. A film a vu-hszia, egy eredetileg kínai irodalmi műfaj, a hősi harcművészek kalandjait bemutató műfajba tartozik, és a kritikusok ezt nevezték a rendező "talán legszebb és legkülönösebb filmjének".

A legjobb rövidfilmnek járó Arany Pálmát libanoni alkotás, a Waves '98, a legjobb első nagyjátékfilmért járó Arany Kamera-díjat pedig Cesar Augusto Acevedo kolumbiai rendező La tierra y la sombra című filmje kapta.

A ceremónián életműdíjjal tüntették ki Agnes Varda francia rendezőt.

Agnes Varda. FOTÓ: Pascal Le Segretain/Getty Images

Agnes Varda. FOTÓ: Pascal Le Segretain/Getty Images

Ők voltak a nagy esélyesek

A nemzetközi sajtó hat filmet tartott esélyesnek az Arany Pálmára. Minden pontozási listát az amerikai Todd Haynesnek az 1950-es évek New Yorkjában játszódó Carol című leszbikus szerelmi története vezetett az ausztrál Cate Blanchettel és az amerikai Rooney Maréval a főszerepben. 

Az olasz Nanni Moretti Mia Madre (Anyám) című önéletrajzi ihletésű filmje egy egzisztenciális válságba kerülő filmrendezőnőről elsősorban a francia újságírók elismerését vívta ki. Harmadik esélyesként tartották számon Nemes Jeles László Saul fia című első filmjét, amely szombaton megkapta a nemzetközi kritikusok díját és a francia Francois Chalais-díját is, sokan úgy jósolták viszont, hogy a film a zsűri díját fogja megnyerni, s ez végül a zsűri Nagydíjával be is igazolódott.

A zsűri

A zsűrinek idén először két elnöke van Joel és Ethan Coen amerikai rendezők személyében, akik Thierry Frémaux művészeti igazgató szerint csak egy-egy szavazatot kértek a döntéshez, mert szükség esetén valódi vitát szeretnének a filmekről. A zsűri elnökének korábban mindig duplán számított a szavazata. 

A zsűri. FOTÓ: Getty Images

A zsűri. FOTÓ: Getty Images

A szabályok

A zsűritagok a rendőrség által szigorúan védett, titkos helyen található, hollywoodi stílusú villában ültek össze, s egész nap nem használhatták mobiltelefonjaikat, nyilvánosan pedig csak az esti díjátadó gálán jelenhettek meg. A fesztivál szabályzata szerint a kilenctagú zsűrinek kötelezően hét díjról kell döntenie: az Arany Pálmáról, a Nagydíjról, a rendezés díjáról, a zsűri díjáról, a forgatókönyv díjáról, valamint a legjobb női és férfi alakítás díjáról. Csak egyetlen díj adható megosztva, de az nem lehet a fődíj, az Arany Pálma. Lényeges szabály az is, hogy egy film csak egy díjat kaphat. 

Mindegy egyes díjról a vita után titkos szavazással döntenek a zsűritagok, s a díjat elnyerő filmnek abszolút többséget kell kapnia, azaz legalább öt szavazatot a kilencből. A zsűrinek szabályozott kéretek között van némi mozgástere a díjak átadásban, így történhetett meg, hogy 2013-ban az Adél élete című film és annak két főszereplője együtt kapta meg az Arany Pálmát.

Szerző