euró;Orbán Viktor;Szolnok;

2015-06-03 13:59:00

Orbán: M4-es lesz, de euró még évtizedekig nem

Meg fog épülni az M4-es, de nem autópályaként, hanem autóútként, ehhez azonban "mindent újra kell gondolni, újra kell számolni" - közölte Orbán Viktor miniszterelnök szerdai szolnoki sajtótájékoztatóján. A kormányfő a Napi Gazdaságnak adott interjújában előzőleg arról beszélt, hogy évtizedekbe is beletelhet, hogy Magyarországon bevezessék az eurót. Ha a kormány megfelelő pénzügyi, a nemzeti bank pedig jó minőségű monetáris politikát folytat, akkor a nemzeti valuta egy tízmilliós országban kifejezetten erőforrást jelent - mondta a miniszterelnök, hozzátéve, hogy az államadósságot kell csökkenteni, hogy azon keresztül a forint ne kaphasson sebeket.

Orbán Szolnokon roadshow-zott

Megállapodás született arról, hogy legkésőbb 2019-ig Budapestet és Szolnokot négysávos autóút köti majd össze, mégpedig a "klasszikus nyomvonalon", a ferihegyi repülőtértől induló 4-es főút nyomvonalán - közölte Orbán Szolnokon, miután a Modern városok program részeként együttműködési megállapodást írt alá Szalay Ferenccel.

Orbán Viktor miniszterelnök a Modern Városok Program keretében együttműködési megállapodást ír alá Szalay Ferenc polgármesterrel Szolnokon MTI Fotó: Koszticsák Szilárd

Orbán Viktor miniszterelnök a Modern Városok Program keretében együttműködési megállapodást ír alá Szalay Ferenc polgármesterrel Szolnokon MTI Fotó: Koszticsák Szilárd

Orbán Viktor azt mondta, az együttműködési megállapodást "könnyű kézzel és szívvel" írta alá. Más olyan várossal megállapodást kötni, amelyet nem csak kívülről, hanem belülről is ismer - utalt arra, hogy a nyolcvanas évek második felében ő maga is Szolnokon élt.

A miniszterelnök ígéretet tett arra, hogy a jelenlegi kormányzati, illetve önkormányzati ciklus végéig, 2018-2019-ig állami forrásból megépül a négysávos autóút Budapest és Szolnok közötti szakasza "egyszerűsített tartalommal", ami még vonzóbbá teszi majd a várost a beruházók szemében. Szavai szerint a jövő évben már elkezdődnek a munkálatok.

A városnak jelenleg kétsávos déli elkerülője van, de épül majd egy kétszer kétsávos északi elkerülő út is. Ennek érdekében egy munkacsoportot állítanak fel, a szerda délutáni kormányülésen pedig valószínűleg már kormányhatározat is születik az elkerülő ügyében. Uniós források hiányában állami költségvetésből biztosítják az ehhez szükséges forrást - (hát persze hogy... szerk.) ismertette a kormányfő. Kérdésre válaszolva úgy összegzett: meg fog épülni az M4-es, de nem autópályaként, hanem autóútként, ehhez azonban "mindent újra kell gondolni, újra kell számolni".

Szalay Ferenc ezt részletezve elmondta, hogy az Abony és Fegyvernek közötti, leállított útépítés "új gondolattal folytatódik tovább": ennek egyik része a szolnoki északi elkerülő, a másik a Törökszentmiklóstól Fegyvernekig tartó szakasz. Az M4-es "nem marad torzó", megépül, mégpedig ugyanazon a nyomvonalon, de más műszaki tartalommal, nem autópálya, hanem autóút lesz - foglalta össze.

... és Orbán itt is leígérte a csillagos eget
A kormányfő arról is beszámolt, hogy egy 300 hektáros új ipari parkot hoznak létre Szolnokon, a területet a kormány vásárolja majd meg. Az együttműködés részeként a Véső úti MÁV-sporttelep fejlesztésére 529 millió forintot adott a kormány korábban, amelyet további egymilliárd forinttal egészítenek ki a strandfürdő fejlesztése érdekében - mondta.
Hozzátette: a művésztelep fejlesztésére egymilliárd forintot, a tiszaligeti strandfürdőére 3 milliárd forintot ítéltek meg, kikötőfejlesztési programra egymilliárd forintot ad a kormány. Tárgyalnak továbbá az országos vízügyi irányítás Szolnokra költöztetéséről, ennek érdekében egy munkacsoportot hoznak létre. Az ügyben év végére születhet döntés - közölte Orbán Viktor.

 

Évtizedek múlva lehet eurónk

A miniszterelnök a Napi Gazdaságnak adott interjújában arra a kérdésre, hogy bár Magyarország be tudná vezetni az eurót, de még csak nem is beszélünk róla, azt mondta, hogy ez nem magyar, hanem közép-európai jelenség. "Lengyelország is alkalmas lenne arra, hogy bevezesse az eurót, sőt elnökválasztás címen lényegében ezt a társadalmi vitát folytatták le, és végül az euró ellen szavaztak" - mondta Orbán, majd hozzátette: korábban vonzó és logikus gondolatnak tűnt, hogy feladva a saját valutánkat csatlakozzunk ahhoz a biztonságos és sok előnyt nyújtó pénzügyi térséghez, amelyet a nálunk fejlettebb országok hoztak létre. Ez az ábránd a 2008-as gazdasági válság kirobbanása és kiszélesedése után semmivé foszlott, mert azokban az években azt tanulta meg az egész világ, hogy az eurózóna kezelte a legsutábban a válság által felszínre dobott problémákat. Márpedig ilyen pénzügyi válságok bármikor előfordulhatnak, akár sorozatban is - tette hozzá a kormányfő.

Orbán úgy fogalmazott, hogy Magyarország, csakúgy, mint Közép-Európa, ma kivár. "Azok a kisebb országok csatlakoztak, elsősorban a balti államok, amelyek mérete eleve kétségessé tette, hogy a saját valuta nagyobb biztonságot jelent-e. Magyarország, Csehország és különösen Lengyelország esetében a saját lábon állás ma versenyképes alternatíva" - fejtette ki a miniszterelnök.

A kormányfő azt is elmondta, hogy a nemzeti valuta erőforrást jelentsen, tovább kell csökkenteni az államadósságot, "hogy azon keresztül a forint ne kaphasson sebeket, lehetőség szerint fokozni kell a gazdasági növekedést, és továbbra is szigorúan a három százalék alatti tartományba kell száműzni a költségvetési hiányt. Ha mindezek megvannak, a forint a következő évtizedekben is stabil és erős marad" - mondta, hozzátéve, hogy az euró bevezetéséhez akár évtizedek is szükség lehet.

A teljes interjút itt olvashatja!