OECD;közmunka;minisztériumok;nemzeti eszközkezelő;

2015-06-05 07:24:00

Időzavarban vannak az útépítők

A kormány az OECD-jelentés alapján értékeli az ország helyzetét, és ennek alapján készülnek a következő három évre - jelentette be Lázár János kancelláriaminiszter csütörtöki sajtótájékoztatóján. A kabinet szerdai ülésén szó esett arról is, hogy az elvetélt M4-es autópályaszakasz újratervezésére és kivitelezésére pályázatot írnak ki. A Nemzeti Eszközkezelő többletpénzekhez jut.

Orbán Viktor kormányfő minden minisztériumtól június 30-ig akciótervet kér arról, hogy a jövőben mit kívánnak tenni az oktatásban, az egészségügyben, a bürokráciacsökkentésben, és a versenyképesség javításában. Lázár János szerint erre azért van szükség, mert az OECD ugyan eredményesnek ítélte meg a hazánkban folyó kormányzati tevékenységet, ám fontos tudni azt, hogy ezeken a kiemelt területeken a tárcavezetőknek milyen elképzelései vannak a jövőt illetően.

Százezreket érdekel, hogy mi lesz azokkal a jelzáloghitelesekkel, akiknek lejárt tartozásuk van. A kormány arról döntött - számolt be Lázár János, hogy a végrehajtás és a kilakoltatás szabályait felül kell vizsgálni, azok nem lehetnek méltánytalanok. Új végrehajtási rendszert állítanak fel szeptembertől. Ezen kívül megújítják a Nemzeti Eszközkezelő intézményrendszerét, jelentősen megnövelik a keretét, hogy minél több lakást tudjon felvásárolni. Emellett a családi csődvédelemről is hamar döntenének. Szakértők szerint bebizonyosodott, hogy az összesen 25 ezer darab lakás, amelyre az eszközkezelőnek pénze van, nem elegendő, már csak azért sem, mert most már csak 10 ezer darabra van elegendő pénz. Az újabban családi csődnek nevezett magáncsőd lehetőségei, pedig korlátozottak, mindössze 25 ezer családon képes segíteni.

Korábban már esett szó arról, hogy a közmunkások a nyáron 120 napra elmehetnek idénymunkára, a járási hivatalok közvetítésével. Az eddig ismert tényekhez annyit tett hozzá: aki nem fogadja el a felajánlott idénymunkát, az elveszti a közmunkát is.

A 2007-2013-as uniós ciklus sikeres forrásfelhasználására hivatkozva jelentette be Lázár János azt, hogy egy 70 milliárd forintos keretet különít el a kormány a Magyar Közútkezelő Zrt.-nek az 1-es, a 2-es és a 3-as számjegyű utak felújítására, amely program most nyártól indul. Feltehetően ezt a pénzt a Közlekedés Operatív Program (KÖZOP) keretében az útépítésekre szánt uniós pénzekből csoportosítják át, mivel azokat csak az év végéig lehet fel. A rövid határidejű útfelújítások erre jó alkalmat szolgáltathatnak. (A kútba esett M4-es autópálya beruházásra a 2007-2013-as ciklusra a KÖZOP terhére 91,7 milliárd forintot szántak.)

Ez a történt is megerősíti, ami egy Jávor Benedekhez eljutott belső levelezésből is kiderül, hogy komoly időzavarba került a Közlekedés Operatív Program irányító hatósága és így nagy esély van rá, hogy több százmilliárd forintnyi uniós fejlesztési forrást nem fog tudni lehívni. A Párbeszéd Magyarországért európai parlamenti képviselője blogjában írja, hogy most sorozatban nyújtanak be olyan projekteket Brüsszelnek, amelyek nem uniós beruházásként indultak – vagyis utólag próbálnak pénzt szerezni már zajló építkezésekre, ám ezek ritkán mennek át az Unió szűrőjén. Az ellenzéki párt azonnali vizsgálatot és rendteremtést sürget, mivel a káosz már az ország legalapvetőbb gazdasági érdekeit veszélyezteti.

A kancelláriaminiszter tegnapi bejelentése szerint eddig az Abony-Fegyvernek szakasz építése kapcsán a 3 kivitelezői csoport 67 milliárd forintot kapott, de csak 37 milliárd forintnyi munkát végzett el, így tehát erre a szakaszra a 91,7 milliárd forintból 37 milliárd ment el. Korábban 22 milliárd forintot kértek volna vissza a beruházóktól, ezt módosították most 28 milliárd forintra, amit két héten belül visszavárnak. A módosított beruházásra új közbeszerzési pályázatot írnak ki.

Az M4-es autópálya helyett a régi 4-es utat 70 kilométeres szakaszon kibővítik (kétszer kétsávosra) és így az M0 körgyűrűt kötik össze Szolnokkal. Ez összesen 110 milliárd forintba kerül, és költségvetési forrásból valósul meg.