A KT a határozatában rögzíti: A 2015-re várható GDP és államadósság, valamint a 2016. év végére tervezett GDP reális prognózison alapul. Az ezen adatok alapján a 2016. év végére számított államadósság-mutató értéke 73,3 százalék lesz, alacsonyabb a 2015. év végére várható államadósság-mutató 74,3 százalékos szintjénél, így teljesül az alaptörvénybe foglalt, az államadósság alakulására vonatkozó követelmény - áll a KT határozatában.
A tanács határozatának indokolásában kitér arra, hogy az eredeti törvényjavaslathoz képest az Országgyűlés által elfogadott előirányzat-változtatások azonos összegben érintették a bevételi és a kiadási főösszeget, így a módosítások által a központi alrendszer pénzforgalmi hiánya nem változott. Nem módosult az államháztartás uniós módszertan szerint számított hiánya sem. Mindazonáltal a módosítások kis mértékben növelték a költségvetést övező kockázatokat - olvasható a KT véleményében.
A KT véleménye szerint az elfogadott módosítások a kiadások emelését a hiány változatlansága mellett részben úgy valósították meg, hogy az Országvédelmi Alap előirányzatát 30 milliárd forinttal csökkentették (70 milliárd forintra). A rendkívüli kiadásokra szolgáló és a fejezeti stabilitási tartalék előirányzata nem változott. Figyelembe véve, hogy az adósságmutató várható csökkenése számottevően meghaladja az előírt mértéket, összességében a tanács megítélése szerint a kockázatok ellensúlyozására megfelelő tartalékok állnak rendelkezésre. A tanács ugyanakkor fenntartja azt a véleményét, hogy a jövőben célszerű lenne meghatározni, hogy az egyes tartalékok milyen kockázatok kezelését szolgálják.
Rögzítik azt is, hogy a pótlólagos beruházási kiadások fedezetére döntően az egyéb értékesítési és hasznosítási bevételek előirányzatának 115 milliárd forintról 133 milliárd forintra történő emelésével biztosítottak fedezetet. Ezáltal nő az ehhez a forráshoz kötődő bizonytalanság. A kapcsolódó szabályok ugyanakkor összekötik a bevételek keletkezésével a beruházások indítását, ami mérsékli a túlköltés kockázatát. Emellett azonban javítani szükséges a vagyongazdálkodás tervszerűségét - véli a tanács.
A KT kitér arra: a törvényjavaslatban több esetben a kiadások növelésének ellentételezésére más - gyakran ugyanabba a fejezetbe tartozó - kiadási előirányzatokat mérsékeltek. Közöttük volt két kezesség beváltásának fedezetéül szolgáló, felülről nyitott előirányzat is. Ezek esetében előfordulhat, hogy év közben az előirányzatokat túllépik, amelyet a hiány tartása érdekében máshol ellentételezni kell.
Leszögezik: a tanács általában is szükségesnek tartja a felülről nyitott előirányzatok számának mérséklését, és az esetleges túllépés kezelésére más megoldás - például keretgazdálkodás - alkalmazását. Csökkentették a bankadóból származó bevételt 10 milliárd forinttal, így teremtették meg az összhangot az adótörvények módosításával. A tanács az adósságráta várható csökkenését reálisnak és megalapozottnak, a várható makrogazdasági és költségvetési folyamatokkal összhangban lévőnek tartja.
Kifejtik: az adósságmutató 1 százalékpontos javulása azt jelenti, hogy az államadósság-szabály teljesülhet egyes negatív kockázatok érvényesülésekor is. Ezek veszélye a kedvező makrogazdasági és államháztartási folyamatok mellett is fennáll, mert a várakozásokat gyengítheti az ismert geopolitikai feszültségek erősödése, az Európai Unió tagállamai gazdasági teljesítményének egyenetlensége, valamint az euró-zóna válsága kiújulásának a veszélye.
A tanács az adósságráta csökkenését a hiánycélt övező kockázatok ellenére is elérhetőnek tartja, így az alaptörvény vonatkozó bekezdésében foglalt államadósság-szabály 2016-ban várhatóan teljesül. A KT szükségesnek tartja azonban a kormány figyelmét ráirányítani arra, hogy - a költségvetés biztonságos teljesítése érdekében - következetesen támogassa és erősítse az adó- és járulékbeszedési munka hatékonyságát javító és az adóhátralékok felhalmozódását akadályozó intézkedések végrehajtását, továbbá folytassa a tervezéskor tapasztalt óvatos gazdálkodást a kiadási, valamint a tartalék-előirányzatokkal.
A tanács üdvözli, hogy az Országgyűlés a kormány javaslatára a módosította a stabilitási törvényt, megváltoztatva az úgynevezett adósságképlet érvényességét. Az új szabálynak a 2016. évi egységes költségvetési törvényjavaslat megfelel - olvasható a tanács véleményében.