taxirendelet;Metál Zoltán;Uber;Országos Taxi Szövetség;

Az elmúlt hét keddjén azért demonstráltak a taxisok, hogy felhívják a fi gyelmet az Uber és a hozzá hasonló szolgáltatást nyújtó

- Továbbra is szálka az Uber a taxisok szemében

Továbbra sem döntött a kormányzat a taxirendeletről, hiába tiltakoztak a budapesti taxisok az Uber ellen. Így marad a feszültség a hagyományos és az alternatív szolgáltatók között.

Még mindig nincs végleges megoldása az okostelefonnal működő utasmegosztó Uber és a hagyományos taxisok közötti ellentétnek, hiába az utóbbiak felháborodása, és a nemrég megtartott tüntetése. A legutóbbi kormányülésen sem született ugyanis új, átfogó taxisszabályozás és egyelőre úgy tűnik, egyhamar nem is várható.

Jelenleg az Igazságügyi Minisztérium (IM) vizsgálja az uniós jogi kereteket - ahogyan arról Lázár János Miniszterelnökséget vezető miniszter múlt csütörtökön beszámolt -, mivel több európai uniós országban jogviták zajlanak arról, hogy valójában ki jogosult taxis tevékenységet végezni.

A tárcavezető hangsúlyozta, olyan megoldást keresnek az Uber szabályozására, hogy az ellen ne indulhasson kötelezettségszegési eljárás. Így egyelőre a közösségi személyszállítás továbbra sem szabályozott Magyarországon.

Pedig az Uber, és a hagyományos taxisok is egyértelműen törekszenek a megoldásra. -Olyan végleges törvényeket kell hozni, amely azonos követelményeket támaszt minden piaci szereplő számára, és amelyek egyaránt érvényesek rájuk – mondta lapunknak Metál Zoltán, az Országos Taxi Szövetség elnöke.

Ezt az Uber is így látja, ezért döntöttek úgy, egyezkednének a kormánnyal. Ez ügyben tárgyalnak is a Nemzeti Fejlesztési Minisztériummal, bár legutóbbi egyeztetésük hónapokkal ezelőtt volt, azóta nem kaptak választ, ezért a cég öt pontból álló javaslatot dolgozott ki, mellyel a hatályban lévő taxisrendeletet reformálnák meg.

Ennek értelmében az Uber azt javasolja, hogy engedélyezzék az autómegosztó szolgáltatásokat, amelyek integrálhatóak lennének a budapesti közlekedésbe, valamint adóbevételhez juttatná az államot. Liberalizálni kellene a személyszállítási piacot, így állást ajánlanának a jelenlegi taxisoknak, amivel kétezer további embert foglalkoztatnának a jövő év végéig.

Harmadik pontként a cég eltörölné a taxis piacra való belépés jelenlegi korlátozását, mivel - ahogyan mondják - például a városismereti teszt okafogyottá vált, hiszen ma már modern navigációs rendszerek állnak rendelkezésre erre a célra. Ezen kívül az Uber fontosnak tartaná az egyszerű és átlátható adózási modell bevezetését, ennek érdekében tárgyalásokat folytatnak az adóhatósággal. Végül bevezetnék a taxisok interaktív értékelésének lehetőségét, mellyel szavatolnák a beazonosítás és a számon kérhetőség lehetőségét.

Hiába valónak tűnik azonban az Uber megoldási javaslata, az ellentétek ettől biztosan nem fognak megoldódni. Legalábbis ez tűnik ki Metál szavaiból, aki az Uber javaslatai kapcsán elmondta: szerinte a cég által javasoltak már önmagukban komolytalannak tűnnek, így nem is minősítené azokat.

Nem történik más, mint az, hogy egy társaság - amely önmaga nem tartja be a törvényeket - szeretne ajánlásokat tenni. Az öt pontot sem az Országos Taxi Szövetség, sem a kormányzat nem veheti komolyan. Hozzátette: egyelőre nem terveznek újabb tüntetést, annak lehetősége a kormányzati döntéstől függ.

A politika érzéketlensége miatt már dühösek az egészségügyi tiltakozásokat szervező Őszintén az Egészségügyért Akciószövetség tagjai, de nem adják fel: tegnap szegénykórházat nyitottak a nemzetgazdasági tárca előtti téren, társadalmi vitát kezdenek és július 1-jén virrasztásra hívják munkatársaikat, a betegeket és hozzátartozóikat.