Fakopp-vizsgálat a Városliget fáin

Publikálás dátuma
2015.06.24. 07:13
FOTÓ: MTI/BALOGH ZOLTÁN
A Liget Budapest Projekt keretében elkészült a Városliget teljes körű fakatasztere, amelyhez hasonló léptékű felmérés korábban még nem készült. A felmérés tartalmazza az összes fellelhető fa pontos helyét, törzsátmérőjét, és alkalmas minden fa pozíciójának pontos meghatározására.

A fák egyik legfontosabb diagnosztikai vizsgálata az úgynevezett fakopp vizsgálat. A Főkert szakértői most először mutatták be a fák állapotát felmérő fadiagnosztikai találmányt. Mindezt az teszi aktuálissá, hogy hamarosan kiírják a park tájépítészeti pályázatát, melynek eredményeként a 21. századi parkfunkciókat is teljes mértékig kielégítő, világszínvonalú aktív közösségi térré válhat a most rossz állapotban lévő 200 éves közpark.

Közben már összeállt a Liget Budapest projekt tájépítészeti pályázati anyaga, így a bírálóbizottság felállítása után, hozzávetőlegesen egy hónap múlva kiírják a nyílt, nemzetközi parkpályázatot - közölte a Városliget Zrt. projektigazgatója, aki azt állítja, nem csökkennek majd a zöldfelületek. Zugló polgármestere, a PM-es Karácsony Gergely szerint azonban játék zajlik a számokkal.

A tájékoztatás szerint  a Liget Budapest projektben az építészeti pályázat után jelenleg a zöldfelület-fejlesztési, vagyis a tájépítészeti pályázat van soron, már befejezték a kiírás előkészítési munkálatait. A bírálóbizottság összeállítása után, hozzávetőlegesen egy hónap múlva kiírják a nyílt, nemzetközi tájépítészeti pályázatot, amelyre "olyan csapatok jelentkezését várják, amelyben hasonlóképpen, a megvalósításban is érintett minden szakterület képviselője jelen van".

Szerző

Továbbra is szálka az Uber a taxisok szemében

Publikálás dátuma
2015.06.24. 07:12
Az elmúlt hét keddjén azért demonstráltak a taxisok, hogy felhívják a fi gyelmet az Uber és a hozzá hasonló szolgáltatást nyújtó
Továbbra sem döntött a kormányzat a taxirendeletről, hiába tiltakoztak a budapesti taxisok az Uber ellen. Így marad a feszültség a hagyományos és az alternatív szolgáltatók között.

Még mindig nincs végleges megoldása az okostelefonnal működő utasmegosztó Uber és a hagyományos taxisok közötti ellentétnek, hiába az utóbbiak felháborodása, és a nemrég megtartott tüntetése. A legutóbbi kormányülésen sem született ugyanis új, átfogó taxisszabályozás és egyelőre úgy tűnik, egyhamar nem is várható.

Jelenleg az Igazságügyi Minisztérium (IM) vizsgálja az uniós jogi kereteket - ahogyan arról Lázár János Miniszterelnökséget vezető miniszter múlt csütörtökön beszámolt -, mivel több európai uniós országban jogviták zajlanak arról, hogy valójában ki jogosult taxis tevékenységet végezni.

A tárcavezető hangsúlyozta, olyan megoldást keresnek az Uber szabályozására, hogy az ellen ne indulhasson kötelezettségszegési eljárás. Így egyelőre a közösségi személyszállítás továbbra sem szabályozott Magyarországon.

Pedig az Uber, és a hagyományos taxisok is egyértelműen törekszenek a megoldásra. -Olyan végleges törvényeket kell hozni, amely azonos követelményeket támaszt minden piaci szereplő számára, és amelyek egyaránt érvényesek rájuk – mondta lapunknak Metál Zoltán, az Országos Taxi Szövetség elnöke.

Ezt az Uber is így látja, ezért döntöttek úgy, egyezkednének a kormánnyal. Ez ügyben tárgyalnak is a Nemzeti Fejlesztési Minisztériummal, bár legutóbbi egyeztetésük hónapokkal ezelőtt volt, azóta nem kaptak választ, ezért a cég öt pontból álló javaslatot dolgozott ki, mellyel a hatályban lévő taxisrendeletet reformálnák meg.

Ennek értelmében az Uber azt javasolja, hogy engedélyezzék az autómegosztó szolgáltatásokat, amelyek integrálhatóak lennének a budapesti közlekedésbe, valamint adóbevételhez juttatná az államot. Liberalizálni kellene a személyszállítási piacot, így állást ajánlanának a jelenlegi taxisoknak, amivel kétezer további embert foglalkoztatnának a jövő év végéig.

Harmadik pontként a cég eltörölné a taxis piacra való belépés jelenlegi korlátozását, mivel - ahogyan mondják - például a városismereti teszt okafogyottá vált, hiszen ma már modern navigációs rendszerek állnak rendelkezésre erre a célra. Ezen kívül az Uber fontosnak tartaná az egyszerű és átlátható adózási modell bevezetését, ennek érdekében tárgyalásokat folytatnak az adóhatósággal. Végül bevezetnék a taxisok interaktív értékelésének lehetőségét, mellyel szavatolnák a beazonosítás és a számon kérhetőség lehetőségét.

Hiába valónak tűnik azonban az Uber megoldási javaslata, az ellentétek ettől biztosan nem fognak megoldódni. Legalábbis ez tűnik ki Metál szavaiból, aki az Uber javaslatai kapcsán elmondta: szerinte a cég által javasoltak már önmagukban komolytalannak tűnnek, így nem is minősítené azokat.

Nem történik más, mint az, hogy egy társaság - amely önmaga nem tartja be a törvényeket - szeretne ajánlásokat tenni. Az öt pontot sem az Országos Taxi Szövetség, sem a kormányzat nem veheti komolyan. Hozzátette: egyelőre nem terveznek újabb tüntetést, annak lehetősége a kormányzati döntéstől függ.

Szerző
Frissítve: 2015.06.23. 22:25

Élőlánc a munkásotthonért

Németh Szilárd korábbi csepeli polgármester törvénymódosítással szerezné meg, amit pénzügyi nyomásgyakorlással nem sikerült.

A Csepeliek Munkásotthona Facebook oldal szerint Borbély Lénárd jelenlegi és Németh Szilárd korábbi polgármester csak egy értékes ingatlant lát a munkásotthonban, míg ők Csepel utolsó független kulturális intézményének tekintik azt. Ma délután 5 órától közös kiállásra szólítják fel az őket támogatókat a munkásotthon előtt. Nem ez az első alkalom, hogy einstandolnák a házat - írja a keddi Népszabadság. Két évvel az átadása után Csepel akkori jobboldali elöljárósága megvonta a moziengedélyt, majd "igénybe vette" a szecessziós színháztermet. A Weiss Manfréd-gyár dolgozói élőláncot vontak az épület köré, hasonló akcióra készülnek a munkásotthont magukénak érző csepeliek is.

Szerző