Az MSZP azzal kapcsolatban juttatott el közleményt az MTI-hez, hogy tűz ütött ki a honvédség egyik Jak-52-es típusú oktatógépén egy kiképzési repülés végéhez közeledve csütörtök dél körül, és a kabin első részében ülő pilóta leszállás közben súlyos égési sérüléseket szenvedett.
A Harangozó Tamás, a párt frakcióvezető-helyettese, a Honvédelmi és rendészeti bizottság alelnöke és Demeter Márta országgyűlési képviselő által jegyzett közleményben azt írták: a pilóták biztonsága miatt is követelmény, hogy a honvédség garantálja a repülők kifogástalan műszaki állapotát, ezért a miniszter "nem titkolózhat tovább". Az MSZP azonnali tájékoztatást vár a tárcavezetőtől az eddigi balesetekről, meghibásodásokról és arról, mit tesz, hogy megelőzzön egy újabb balesetet. Hozzáfűzték: továbbra is vizsgálóbizottság azonnali felállítását követelik.
A szocialista párt szerint az elmúlt két hónapban olyan "aggasztó és veszélyes eseménysorozat rajzolódik ki", amely felveti a honvédelmi politikai vezetés felelősségét és egyértelműen ráirányítja a figyelmet "az Orbán-kormány felelőtlen honvédelmi politikája" okozta rendszerhibákra.
Hozzátették: nem hagyható figyelmen kívül, hogy az elmúlt években "mintegy 250 milliárd forinttal csökkentették a honvédség költségvetését", legalább négyezer katonával van kevesebb a szükségesnél, a tervezett illetményemelés megkésett és gyakorlatokra éveken át rendkívül kevés forrás állt rendelkezésre. Kiemelték: Hende Csaba többszöri felszólításra sem adott tájékoztatást a balesetekről és azok hátteréről a Honvédelmi és rendészeti bizottságban. Óriási csapásnak nevezték a magyar légierő számára a balesetsorozatot, amely "alapvetően érinti a honvédség működését és Magyarország biztonságát".
A párt közleményében három korábbi esetre utalt: március végen a honvédség egyik Gripen vadászgépe útban Svédországból Magyarországra biztonsági okokból Kassán szállt le, majd május közepén egy másik Gripen balesetet szenvedett egy csehországi katonai repülőtéren. Június 10-én Kecskeméten egy Gripen pilótája kevéssel a felszállás után jelezte, hogy többszöri próbálkozásra sem sikerült behúznia a gép orrfutóját. Megpróbálta a gépet "hasra" landolni, majd katapultált, amikor manőver közben a repülő irányíthatatlanná vált. A 39 éves pilótának eltört az egyik csigolyája, egy másik pedig megrepedt.