Erre figyeljen, ha dinnyét vesz!

Publikálás dátuma
2015.07.03. 12:42
Illusztráció: Thinkstock
A Nemzeti Élelmiszerlánc-biztonsági Hivatal (Nébih) a szezon indulásával fokozottan ellenőrzi a dinnyetermesztőket és árusokat - közölte a hatóság pénteken.

A tájékoztatás szerint a hivatal több mint egy tonna, ismeretlen eredetű görögdinnyét foglalt le egy Fejér megyei, főút mellett árusító termelőtől, aki hazai termékként árulta portékáját, a helyszíni ellenőrzés során azonban kiderült, hogy a dinnye nem származhatott saját termőföldjéről.

Az út mellett történő árusítás nem probléma, a szabályozás értelmében, aki a megfelelő hatósági engedélyeket beszerezi, például van közterület-foglalási engedélye, az élhet ezzel az értékesítési formával - írja közleményében a Nébih. Őstermelő kizárólag saját termését, míg más vállalkozás – viszonteladóként – vásárolt árut is értékesíthet.

Azonban mindenkire vonatkozik, hogy az áru eredetét igazolnia kell, a termékeknek meg kell felelniük a forgalmazási minőségszabványokban előírtaknak - közölték. Dinnyét lékelni csak abban az esetben lehet, ha az eszközök tisztításához és fertőtlenítéséhez, valamint a kézmosáshoz szükséges feltételek rendelkezésre állnak - áll a közleményben.

Szerző
Témák
dinnye NÉBIH

Autópályaáron épül az autóúttá minősített M4

Publikálás dátuma
2015.07.03. 07:28
A „korábbi” M4 torzói figyelmeztetnek: a kormánnyal csak óvatosan szabad üzletelni FOTÓ: SZALMÁS PÉTER
Egyelőre Üllőtől és Albertirsáig jelölte ki a kormány a Szolnoknak megígért új négysávos út irányát. Autópálya helyett autóút épülne 60-75 milliárd forintért, miközben még a leállított autópálya szakasz kivitelezőivel sem számolt el az állam.

A tervek szerint jövőre a kisajátításokkal és a régészeti munkával elkezdődik az M4-es gyorsforgalmi út Üllő és Albertirsa közötti szakaszának építése - jelentette be nagykátai és a monori térség fideszes országgyűlési képviselője, Pogácsás Tibor és Czerván György sajtótájékoztatón csütörtökön Monoron.

Pogácsás Tibor emlékeztetett, hogy a kormány módosított eredeti elképzelésén, így új nyomvonalon valósul meg a kétszer kétsávos, leállósávval rendelkező gyorsforgalmi út, amely az üllői csomóponttól Albertirsa északi részéig tart majd.

Az új, 26 kilométeres autóút szakasz Üllő és Albertirsa között majd Monor, Monorierdő és Pilis közlekedését tehermentesíti. A hivatalos közlés szerint Monornál két, Pilisnél egy lehajtó épül, Albertirsánál új csomópont létesül. Pogácsás Tibor szerint eredetileg is gyorsforgalminak tervezett, majd időközben autópályává minősített út megkapta a szükséges engedélyeket, ám az autópályáról ismét autóúttá átminősítés miatt új engedélyekre van szükség. Az áttervezés már elkezdődött, a várakozások szerint 2016-ban elindulhat a kisajátítás, illetve a régészeti feltárás, majd a kivitelezők vehetik át a terepet. A képviselő szerint 2018-19-re elkészül az út. A hazai forrásból megvalósuló építkezés költsége a becslések szerint 60 és 75 milliárd forint között várható. A tág határokon mozgó árkalkuláció átlagát tekintve az új autóút kilométerenként 2,5-2,6 milliárd forintba kerülhet, ami első pillantásra nem tűnik igazán olcsónak, hiszen a túlárazással vádolt Abony-Fegyvernek közötti 29 kilométeres szakasz két híddal - közülük az egyik Tisza-híd - 110 milliárdba került volna és a költségvetés eddig 60 milliárdot ki is fizetett.

A fideszes politikusok nem szóltak arról, hogy miért kellett az Abony-Fegyvernek közötti 29 kilométeres 30-40 százalékos készültségű M4-es autópálya szakaszt leállítani. A kormány arra hivatkozva bontott egyoldalúan szerződést a kivitelező cégekkel - a Közgép és az A-Híd, a Colas valamint a Swietelsky konzorciumokkal és a Strabaggal -, hogy az Európai Bizottság túlárazás és kartell gyanúját közölte a magyar féllel. Ezt Brüsszel többször is cáfolta. Az M4-es autópálya szakasz építését március végén függesztették fel, majd április közepén le is állították. Ezt követően a hivatalos kommunikációban megjelent az Abony-Fegyvernek szakasz csökkentett műszaki tartalmú, vagyis autóút befejezése, illetve a módosított nyomvonal kijelölése.

Az autóút-építésre vállalkozó cégeket a Szolnok feletti M4 torzói figyelmeztetik: bizonytalan kimenetelű is lehet az üzlet FOTÓ: SZALMÁS PÉTER

Az autóút-építésre vállalkozó cégeket a Szolnok feletti M4 torzói figyelmeztetik: bizonytalan kimenetelű is lehet az üzlet FOTÓ: SZALMÁS PÉTER

Burány Sándor, az országgyűlés költségvetési bizottságának elnöke kíváncsi lenne, mit tartalmaznak a pontos számítások a tervezett autóútról. Ugyanis a néhány napja elfogadott 2016-os költségvetésben nevesítve erre a célra nem különítettek el forrást. Elképzelhető, hogy a tág határidők között tervezett átadás annak is köszönhető, hogy jövőre még szűkösen jut pénz erre a beruházásra. A szakpolitikus nem zárta ki, hogy a módosított M4-es építkezésre is a már megszokott módon, az országvédelmi alapból csoportosít át a kormány jelentős összeget. Burány úgy vélte, az új autóút elkészülte mellett a baráti cégek kistafírozása is fontos szempont lehet. Új arcok, de a modell a régi - jegyezte meg az MSZP-s politikus. Orbán Viktor országjáró road show-ja során ráadásul ugyanerre az időszakra minden megyei jogú városnak 2x2 sávos utat ígért, nem beszélve az uszodákról és a sportcsarnokokról.

A Népszavának nyilatkozó iparági szakértő is úgy vélte nem tűnik olcsónak a 2 milliárd forintot jóval meghaladó kilométerár, különösen ha összehasonlítják a leállított autópálya szakasz költségével. Információi szerint egyébkénk az M4-es Abony-Fegyvernek közötti szakasz kivitelezőivel a mostanáig nem számolt el a kormány és nem történt meg a hivatalos átadás-átvétel sem, így a 22 milliárd forint előleget sem kérte vissza a kormány. A félig kész műtárgyak pedig romlanak, megóvásuk jelentős költségeket emészt fel.

Szerző

Lázár János uniós biztosra támadt

Nekiment Elżbieta Bieńkowska, a belső piaci szabályozásért felelős uniós biztosnak Lázár János, Miniszterelnökséget vezető miniszter, szokásos csütörtöki sajtótájékoztatóján. Szerinte Bieńkowska korábban arról beszélt, hogy a külföldi cégeknek leosztott gazdasági jogokat elveszi és patrióta gazdaságpolitikát folytatva odaadja a hazai szereplőknek a magyar kormány. A miniszter szerint a biztos asszony elvesztette a türelmét.

A belső piaci biztos kereskedelmi háborúval fenyegette meg Magyarországot - értelmezte az uniós biztos szavait Lázár. A csúcsminiszter azzal vádolta meg Bieńkowskát, hogy három vállalat érdekeit képviseli. A lázári képletben a belső piaci szabályozásért felelős uniós biztos a Spar, mellett a Philip Morris, illetve a gyógyszer-kereskedelmi hálózatok és a dohánylobbi képviselője.

Rátámadt a magyar patikusokra a biztos asszony - hozakodott elő konkrét példával is a miniszter. Lázár lobbizásnak nevezte Elżbieta Bieńkowska Indexnek adott interjúját. Az uniós biztos annak a véleményének adott hangot, hogy sehol nem ennyire feltűnő Európában, hogy csak olyanok árusíthatnak dohányterméket, akiknek jó a kapcsolatuk a kormánnyal. Hamarosan kötelezettségi eljárás jöhet piaci diszkrimináció miatt.

Lázár a vagdalkozásában azt az interjúval kapcsolatban értelmezhetetlen kijelentést is tette, hogy reméli az uniós véleménye nem jelenti azt, hogy kötelező lesz dohányozni és mindenki csak Philip Morris cigarettát szívhat. A miniszter nem először rontott neki a dohányipari cégnek, korábban például a magyar kormány elleni támadással vádolta meg.

Lázár a sajtótájékoztatón azt is kifejtette, a magyar kormány három ponton tárgyal a paksi atomerőmű kapacitásának fenntartása, bővítése érdekében. Az üzemanyag-ellátás kérdését tisztázták, a versenyjogi kérdésekről, a tendereztetés elmaradásáról folyamatban van a vizsgálat. Lázár megerősítette, hogy május 22-én a kormány maga kérte Brüsszel állásfoglalását, hogy kiderüljön, van-e tiltott állami támogatás Paks II. építésében, üzemeltetésében. A politikus hozzátette, azt is szeretné a magyar kormány, ha a Bizottság a tények, a számok alapján döntene. Az Energiaklub tanulmánya évi 100 milliárd forintra teszi a fenntartáshoz szükséges pótlólagos állami támogatást.

Szerző