A tervek szerint jövőre a kisajátításokkal és a régészeti munkával elkezdődik az M4-es gyorsforgalmi út Üllő és Albertirsa közötti szakaszának építése - jelentette be nagykátai és a monori térség fideszes országgyűlési képviselője, Pogácsás Tibor és Czerván György sajtótájékoztatón csütörtökön Monoron.
Pogácsás Tibor emlékeztetett, hogy a kormány módosított eredeti elképzelésén, így új nyomvonalon valósul meg a kétszer kétsávos, leállósávval rendelkező gyorsforgalmi út, amely az üllői csomóponttól Albertirsa északi részéig tart majd.
Az új, 26 kilométeres autóút szakasz Üllő és Albertirsa között majd Monor, Monorierdő és Pilis közlekedését tehermentesíti. A hivatalos közlés szerint Monornál két, Pilisnél egy lehajtó épül, Albertirsánál új csomópont létesül. Pogácsás Tibor szerint eredetileg is gyorsforgalminak tervezett, majd időközben autópályává minősített út megkapta a szükséges engedélyeket, ám az autópályáról ismét autóúttá átminősítés miatt új engedélyekre van szükség. Az áttervezés már elkezdődött, a várakozások szerint 2016-ban elindulhat a kisajátítás, illetve a régészeti feltárás, majd a kivitelezők vehetik át a terepet. A képviselő szerint 2018-19-re elkészül az út. A hazai forrásból megvalósuló építkezés költsége a becslések szerint 60 és 75 milliárd forint között várható. A tág határokon mozgó árkalkuláció átlagát tekintve az új autóút kilométerenként 2,5-2,6 milliárd forintba kerülhet, ami első pillantásra nem tűnik igazán olcsónak, hiszen a túlárazással vádolt Abony-Fegyvernek közötti 29 kilométeres szakasz két híddal - közülük az egyik Tisza-híd - 110 milliárdba került volna és a költségvetés eddig 60 milliárdot ki is fizetett.
A fideszes politikusok nem szóltak arról, hogy miért kellett az Abony-Fegyvernek közötti 29 kilométeres 30-40 százalékos készültségű M4-es autópálya szakaszt leállítani. A kormány arra hivatkozva bontott egyoldalúan szerződést a kivitelező cégekkel - a Közgép és az A-Híd, a Colas valamint a Swietelsky konzorciumokkal és a Strabaggal -, hogy az Európai Bizottság túlárazás és kartell gyanúját közölte a magyar féllel. Ezt Brüsszel többször is cáfolta. Az M4-es autópálya szakasz építését március végén függesztették fel, majd április közepén le is állították. Ezt követően a hivatalos kommunikációban megjelent az Abony-Fegyvernek szakasz csökkentett műszaki tartalmú, vagyis autóút befejezése, illetve a módosított nyomvonal kijelölése.
Az autóút-építésre vállalkozó cégeket a Szolnok feletti M4 torzói figyelmeztetik: bizonytalan kimenetelű is lehet az üzlet FOTÓ: SZALMÁS PÉTER
Burány Sándor, az országgyűlés költségvetési bizottságának elnöke kíváncsi lenne, mit tartalmaznak a pontos számítások a tervezett autóútról. Ugyanis a néhány napja elfogadott 2016-os költségvetésben nevesítve erre a célra nem különítettek el forrást. Elképzelhető, hogy a tág határidők között tervezett átadás annak is köszönhető, hogy jövőre még szűkösen jut pénz erre a beruházásra. A szakpolitikus nem zárta ki, hogy a módosított M4-es építkezésre is a már megszokott módon, az országvédelmi alapból csoportosít át a kormány jelentős összeget. Burány úgy vélte, az új autóút elkészülte mellett a baráti cégek kistafírozása is fontos szempont lehet. Új arcok, de a modell a régi - jegyezte meg az MSZP-s politikus. Orbán Viktor országjáró road show-ja során ráadásul ugyanerre az időszakra minden megyei jogú városnak 2x2 sávos utat ígért, nem beszélve az uszodákról és a sportcsarnokokról.
A Népszavának nyilatkozó iparági szakértő is úgy vélte nem tűnik olcsónak a 2 milliárd forintot jóval meghaladó kilométerár, különösen ha összehasonlítják a leállított autópálya szakasz költségével. Információi szerint egyébkénk az M4-es Abony-Fegyvernek közötti szakasz kivitelezőivel a mostanáig nem számolt el a kormány és nem történt meg a hivatalos átadás-átvétel sem, így a 22 milliárd forint előleget sem kérte vissza a kormány. A félig kész műtárgyak pedig romlanak, megóvásuk jelentős költségeket emészt fel.