Autópályaáron épül az autóúttá minősített M4

Publikálás dátuma
2015.07.03. 07:28
A „korábbi” M4 torzói figyelmeztetnek: a kormánnyal csak óvatosan szabad üzletelni FOTÓ: SZALMÁS PÉTER
Egyelőre Üllőtől és Albertirsáig jelölte ki a kormány a Szolnoknak megígért új négysávos út irányát. Autópálya helyett autóút épülne 60-75 milliárd forintért, miközben még a leállított autópálya szakasz kivitelezőivel sem számolt el az állam.

A tervek szerint jövőre a kisajátításokkal és a régészeti munkával elkezdődik az M4-es gyorsforgalmi út Üllő és Albertirsa közötti szakaszának építése - jelentette be nagykátai és a monori térség fideszes országgyűlési képviselője, Pogácsás Tibor és Czerván György sajtótájékoztatón csütörtökön Monoron.

Pogácsás Tibor emlékeztetett, hogy a kormány módosított eredeti elképzelésén, így új nyomvonalon valósul meg a kétszer kétsávos, leállósávval rendelkező gyorsforgalmi út, amely az üllői csomóponttól Albertirsa északi részéig tart majd.

Az új, 26 kilométeres autóút szakasz Üllő és Albertirsa között majd Monor, Monorierdő és Pilis közlekedését tehermentesíti. A hivatalos közlés szerint Monornál két, Pilisnél egy lehajtó épül, Albertirsánál új csomópont létesül. Pogácsás Tibor szerint eredetileg is gyorsforgalminak tervezett, majd időközben autópályává minősített út megkapta a szükséges engedélyeket, ám az autópályáról ismét autóúttá átminősítés miatt új engedélyekre van szükség. Az áttervezés már elkezdődött, a várakozások szerint 2016-ban elindulhat a kisajátítás, illetve a régészeti feltárás, majd a kivitelezők vehetik át a terepet. A képviselő szerint 2018-19-re elkészül az út. A hazai forrásból megvalósuló építkezés költsége a becslések szerint 60 és 75 milliárd forint között várható. A tág határokon mozgó árkalkuláció átlagát tekintve az új autóút kilométerenként 2,5-2,6 milliárd forintba kerülhet, ami első pillantásra nem tűnik igazán olcsónak, hiszen a túlárazással vádolt Abony-Fegyvernek közötti 29 kilométeres szakasz két híddal - közülük az egyik Tisza-híd - 110 milliárdba került volna és a költségvetés eddig 60 milliárdot ki is fizetett.

A fideszes politikusok nem szóltak arról, hogy miért kellett az Abony-Fegyvernek közötti 29 kilométeres 30-40 százalékos készültségű M4-es autópálya szakaszt leállítani. A kormány arra hivatkozva bontott egyoldalúan szerződést a kivitelező cégekkel - a Közgép és az A-Híd, a Colas valamint a Swietelsky konzorciumokkal és a Strabaggal -, hogy az Európai Bizottság túlárazás és kartell gyanúját közölte a magyar féllel. Ezt Brüsszel többször is cáfolta. Az M4-es autópálya szakasz építését március végén függesztették fel, majd április közepén le is állították. Ezt követően a hivatalos kommunikációban megjelent az Abony-Fegyvernek szakasz csökkentett műszaki tartalmú, vagyis autóút befejezése, illetve a módosított nyomvonal kijelölése.

Az autóút-építésre vállalkozó cégeket a Szolnok feletti M4 torzói figyelmeztetik: bizonytalan kimenetelű is lehet az üzlet FOTÓ: SZALMÁS PÉTER

Az autóút-építésre vállalkozó cégeket a Szolnok feletti M4 torzói figyelmeztetik: bizonytalan kimenetelű is lehet az üzlet FOTÓ: SZALMÁS PÉTER

Burány Sándor, az országgyűlés költségvetési bizottságának elnöke kíváncsi lenne, mit tartalmaznak a pontos számítások a tervezett autóútról. Ugyanis a néhány napja elfogadott 2016-os költségvetésben nevesítve erre a célra nem különítettek el forrást. Elképzelhető, hogy a tág határidők között tervezett átadás annak is köszönhető, hogy jövőre még szűkösen jut pénz erre a beruházásra. A szakpolitikus nem zárta ki, hogy a módosított M4-es építkezésre is a már megszokott módon, az országvédelmi alapból csoportosít át a kormány jelentős összeget. Burány úgy vélte, az új autóút elkészülte mellett a baráti cégek kistafírozása is fontos szempont lehet. Új arcok, de a modell a régi - jegyezte meg az MSZP-s politikus. Orbán Viktor országjáró road show-ja során ráadásul ugyanerre az időszakra minden megyei jogú városnak 2x2 sávos utat ígért, nem beszélve az uszodákról és a sportcsarnokokról.

A Népszavának nyilatkozó iparági szakértő is úgy vélte nem tűnik olcsónak a 2 milliárd forintot jóval meghaladó kilométerár, különösen ha összehasonlítják a leállított autópálya szakasz költségével. Információi szerint egyébkénk az M4-es Abony-Fegyvernek közötti szakasz kivitelezőivel a mostanáig nem számolt el a kormány és nem történt meg a hivatalos átadás-átvétel sem, így a 22 milliárd forint előleget sem kérte vissza a kormány. A félig kész műtárgyak pedig romlanak, megóvásuk jelentős költségeket emészt fel.

Szerző

Lázár János uniós biztosra támadt

Nekiment Elżbieta Bieńkowska, a belső piaci szabályozásért felelős uniós biztosnak Lázár János, Miniszterelnökséget vezető miniszter, szokásos csütörtöki sajtótájékoztatóján. Szerinte Bieńkowska korábban arról beszélt, hogy a külföldi cégeknek leosztott gazdasági jogokat elveszi és patrióta gazdaságpolitikát folytatva odaadja a hazai szereplőknek a magyar kormány. A miniszter szerint a biztos asszony elvesztette a türelmét.

A belső piaci biztos kereskedelmi háborúval fenyegette meg Magyarországot - értelmezte az uniós biztos szavait Lázár. A csúcsminiszter azzal vádolta meg Bieńkowskát, hogy három vállalat érdekeit képviseli. A lázári képletben a belső piaci szabályozásért felelős uniós biztos a Spar, mellett a Philip Morris, illetve a gyógyszer-kereskedelmi hálózatok és a dohánylobbi képviselője.

Rátámadt a magyar patikusokra a biztos asszony - hozakodott elő konkrét példával is a miniszter. Lázár lobbizásnak nevezte Elżbieta Bieńkowska Indexnek adott interjúját. Az uniós biztos annak a véleményének adott hangot, hogy sehol nem ennyire feltűnő Európában, hogy csak olyanok árusíthatnak dohányterméket, akiknek jó a kapcsolatuk a kormánnyal. Hamarosan kötelezettségi eljárás jöhet piaci diszkrimináció miatt.

Lázár a vagdalkozásában azt az interjúval kapcsolatban értelmezhetetlen kijelentést is tette, hogy reméli az uniós véleménye nem jelenti azt, hogy kötelező lesz dohányozni és mindenki csak Philip Morris cigarettát szívhat. A miniszter nem először rontott neki a dohányipari cégnek, korábban például a magyar kormány elleni támadással vádolta meg.

Lázár a sajtótájékoztatón azt is kifejtette, a magyar kormány három ponton tárgyal a paksi atomerőmű kapacitásának fenntartása, bővítése érdekében. Az üzemanyag-ellátás kérdését tisztázták, a versenyjogi kérdésekről, a tendereztetés elmaradásáról folyamatban van a vizsgálat. Lázár megerősítette, hogy május 22-én a kormány maga kérte Brüsszel állásfoglalását, hogy kiderüljön, van-e tiltott állami támogatás Paks II. építésében, üzemeltetésében. A politikus hozzátette, azt is szeretné a magyar kormány, ha a Bizottság a tények, a számok alapján döntene. Az Energiaklub tanulmánya évi 100 milliárd forintra teszi a fenntartáshoz szükséges pótlólagos állami támogatást.

Szerző

Packáznak a Buda-Cash károsultakkal

Továbbra sem kapják meg a Buda-Cash ügyfelek jogos tulajdonukat képező értékpapírjaik és pénzeszközeik többségét, amivel súlyos kár éri őket. A magyar politika először azzal alázta meg Buda-Cash károsultjait, hogy egy hasonló brókerbalhéban, a Quaestor esetében egyedi kártalanítást dolgozott ki a károsultaknak, a Buda-Cash ügyfeleket pedig az út szélén hagyta - írta a Figyelő e heti száma.

A brókercég vétlen ügyfelei sokáig egy olyan jogszabályra vártak, amely kezeli a vagyonelemek kiosztását, ha azok nem állnak hiánytalanul rendelkezésre. A nehezen értelmezhető jogszabály július 3-tól hatályba lép, de ez is komoly vagyonvesztést jelenthet sokaknak.

A felszámoló, illetve az őt tulajdonló jegybank kevés tájékoztatást ad, és a Figyelő által látott kimutatások alapján kijelenthetjük, hogy egyes ügyfelek vagyona érthetetlen módon mégis fogy, például azért, mert később lejáró állampapírokat váltottak vissza, miközben az ellenérték nem folyt be hiánytalanul az ügyfélhez. Emiatt egyre több a feljelentés.

A Buda-Cash ügye azért különbözik jelentősen a Quaestor és a Hungária esetétől, mert az utóbbiaknál azonnal fellelhető és kiadható ügyfélvagyon lényegében nincs, a BC-nél viszont mintegy 68 milliárd forint most is rendelkezésre áll. Legalábbis ezt a tájékoztatást adta korábban a fővárosi főügyész. A felszámolócég gyors és törvényes eljárása kellett volna ahhoz, hogy az ügyfelek legalább vagyonuk egy részéhez hozzájussanak már februárban vagy márciusban. A késedelem miatt sok ügyfél nehezen helyrehozható kárt szenvedett el már eddig is - írta a Figyelő.

Szerző