ügyfélkapu;Magyar Közlöny;elektronikus ügyintézési rendszer;

2015-07-07 07:12:00

Velünk hal az ügyfélkapu

Módosítottak az elektronikus ügyintézési szolgáltatásokról szóló rendeleten, amelyben rögzítették, hogy a felhasználó halála után mi történik az elhunyt adataival, dokumentumaival az Ügyfélkapu rendszerben. A felhasználói fiók így vagy úgy, de mindenképpen törlésre kerül.

Az új rendelkezés részletei a Magyar Közlöny múlt keddi számában jelentek meg, az egyik legnagyobb változás, hogy most már részletesen kifejtik, mi történik akkor, amikor az ügyfélkapu felhasználója meghalt. A módosítás értelmében, ha a regisztrációs adatbázis kezelője - dokumentumokkal alátámasztott bejelentés útján - értesül a felhasználó haláláról, kezdeményezi az elhunyt személy ügyfélkapujának tárhelyvizsgálatát.

Ha azon nem található dokumentum, úgy az ügyfélkaput meg is szüntetik. Ha a tárhelyen található valamilyen dokumentum, a szolgáltató azonnal tárolja azokat, majd értesítést küld az adatkezelőnek, hogy törölheti a fiókot.

Az ügyfélkapu megszüntetésével egyidejűleg az adatbázis kezelője a dokumentumok átvételének módjáról és helyéről tájékoztatja a hagyatéki leltár felvételére hatáskörrel rendelkező illetékes hatóságot. Amennyiben az elhalálozás időpontjától számított 5 éven belül jelentkezik az örökös, a szolgáltató a személyazonosságának, valamint az öröklés tényének vagy öröklésre való jogosultságának ellenőrzését követően az örökössel egyeztetve biztosítja az elhunyt ügyfélkapujának tárhelyén található dokumentumok átadását.

Ha a felhasználó halálát követő 5 éven belül nem jelentkezik az örökös, a szolgáltató gondoskodik a korábban a tárhelyről letárolt dokumentumok helyreállíthatatlan módon való törléséről.

Az internethasználókat már évek óta foglalkoztatja a "digitális hagyaték" kérdése, az ügyfélkapu rendszereken kívül számos más tárhelyen is tárolunk adatokat, személyes és hivatalos dokumentumokat. Mi történhet halálunk után például a Google-fiókokban vagy a Facebookon tárolt adatainkkal?

A Google az "Inaktív fiók kezelő" szolgáltatást hozta létre arra a célra, hogy hogyan kezelje a rendszer az adatokat, ha a fiókba hosszú időn keresztül nem lépett be senki. Itt beállíthatunk egy időkorlátot - három hónap és egy év közti időszakot adhatunk meg - melynek lejárta előtt a rendszer értesítést küld telefonra vagy egy alternatív email címre.

Megadhatjuk egy ismerős vagy családtag elérhetőségeit is, így ők is kapnak figyelmeztetést - de beállíthatjuk azt is, hogy ha az értesítés és az időkorlát lejárta után nem jelentkezik be senki a fiókba, akkor a Google törölje azt. A Facebook más utat választott: ha a közösségi oldal egy felhasználója meghal, az ismerősei jelzése után lehetőség van egy emlékezés profil létrehozására - itt felhasználók kiválasztják azt az örököst, aki jogosult lesz egy utolsó poszt megírására az elhunyt nevében.

Mi is az ügyfélkapu?

Az Ügyfélkapu a magyar kormányzat elektronikus ügyfélbeléptető és azonosító rendszere. Biztosítja, hogy felhasználói a személyazonosság igazolása mellett, egyszeri belépéssel, biztonságosan kapcsolatba léphessenek az elektronikus közigazgatási ügyintézést és szolgáltatást nyújtó szervekkel. Az Ügyfélkapun keresztül lehet elkészíteni az szja bevallást, igényelhetjük a személyi azonosító okmányainak pótlását, megnézhetjük, hogy munkáltatónk bejelentette, elküldte-e havi járulék bevallást, stb.