rendező;tévésorozatok;Gazdag Gyula;Dr. Csont;

2015-07-13 07:45:00

Közelkép - Sorozatpárok

Amikor egyszer itthon járt Gazdag Gyula rendező, aki filmet tanít Amerikában, elmondta, hogy a tévésorozatok forgatókönyveinek szigorú szabályai vannak. Mondjuk például a 43. oldalon meghatározott típusú eseménynek kell bekövetkeznie.

Lehet, hogy mostanság valamelyest változnak ezek a szigorú kötöttségek. Régebben ugyanis a sorozat történetében együtt dolgozó férfi és nő közötti kapcsolat milyenségét lebegtetni kellett. Talán több van közöttük, mint munkatársi kapcsolat, talán nincs, de a jövőben még lehet. (Tipikus példája Mulder ügynök és partnerének viszonya az X-aktákban.) Hasonlóra azért még ma is látunk példát, mondjuk a Mentalistában.

A címszereplő és parancsnoka között most is ilyen lebegtetett a viszony. Mintha megfeledkeztek volna a forgatókönyv írói, hogy a Mentalista egy kiborult pillanatában szerelmet vall főnökének, de ez aztán nem zavarja őket, hogy más nők és más férfiak iránt érdeklődést mutassanak. Ennél a rendőri egységnél (most éppen FBI-osok) tilos kollégával együtt járni, ezért az ott dolgozó szerelmespár előbb sokat titkolódzik, majd kilépnek, és önálló vállalkozásba kezdenek.

Az előírások változásának szele leginkább a Dr. Csont című sorozatban tapasztalható. Igaz, itt is sokáig bizonytalan a viszony a csontszakértő zseninő és a nyomozótársa között, de aztán összeállnak, közös gyermekük is születik, bár a hivatalos házasságkötést a hitetlen csontszakértő sokáig halogatja.

Nem úgy, mint magát „a labor királyának” tekintő entomológus, és a képzőművész-rajzolónő viszonya esetében, akik – némi nehézségek után – összeházasodnak és nekik is közös gyermekük születik. De még a labor hivatalos vezetőnője is összeáll a keletről származott asszisztenssel. Az ilyesfajta, korábban rendhagyónak mondható példák, talán azt bizonyítják, hogy az amerikai nézők viszonya változik az ilyen esetekhez. Nyitottabbá váltak, ha úgy tetszik „európaizálódtak”. Ha ezt annak lehet nevezni.