Mintavasfüggöny épül - Civilek a gyűlöletkeltés ellen

Publikálás dátuma
2015.07.14. 07:02
Egyelőre még csak a munkagépek egyengetik a talajt, hogy szilárdan állhasson a vasfüggöny FOTÓ: MTI/KELEMEN ZOLTÁN GERGELY
Eldördült a startpisztoly, tegnap reggel 8 órakor Mórahalomtól öt kilométerre elkezdték építeni a vasfüggönyt, noha az azt lehetővé tévő jogszabály csak hétfő este jelent meg a Magyar Közlönyben. A kerítés és a magyarországi menekültügyi törvény szigorítása ellen ma délután 18 órától húsz hazai emberi jogi szervezet tiltakozik a Bazilikánál.

Tegnap reggel 8 órakor rendőri biztosítás mellett egy lánctalpas buldózerrel és egy univerzális földmunkagéppel Mórahalom határában megkezdődött az ideiglenes határzár építéséhez szükséges terepmunka. A Belügyminisztérium és a Honvédelmi Minisztérium tájékoztatása szerint 43 katona dolgozik a település közelében, ahol 150 méter hosszon mintakerítést építenek a szerb-magyar határra. Ez a rövid szakasz része lesz a 175 kilométer hosszú, négy méter magas vasfüggönynek. A katonák fákat vágnak ki, aljnövényzetet irtanak, talajmunkát végeznek, utat építenek, a munkához szükséges eszközöket pedig nyolc járművel a hódmezővásárhelyi laktanyából szállították a helyszínre. A külterületi utakat már a múlt héten portalanították, hogy az építkezéshez szükséges eszközöket zavartalanul tudják a helyszínre szállítani.

Áder János köztársasági elnök szombaton írta alá az ideiglenes határzárra is vonatkozó törvénycsomagot, ám azt az építkezés megkezdése idején még nem, csak hétfőn este hirdették ki a Magyar Közlönyben. "Elkezdődött! Isten áldja a magyar honvédséget" - írta ki Facebook-oldalán Toroczkai László, Ásotthalom radikális polgármestere, a Hatvannégy Vármegye Ifjúsági Mozgalom alapítója. Innen értesülhetett a nyilávnosság a munkálatokról. A vasfüggöny létesítéséről június 17-én döntött a kormány, később bejelentették, ahol nincs más mód az illegális bevándorlók megállítására, más határszakaszon is kerítést építhetnek. A magyar-szerb határra épülő műszaki határzár létrehozására az állam mintegy 6,6 milliárd forintot csoportosított át. Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter szerint nyolc-tíz helyszínen, egyszerre kezdődik az építkezés, ami hónapokig is tarthat.

A Fidesz üdvözölte, hogy már épül a biztonsági határzár és azt kérte a kormánytól, hogy mielőbb készüljön el a teljes szerb-magyar határszakaszon. A kormánypárti frakció tegnapi közleményében arra emlékeztetett, csak az elmúlt hétvégén mintegy "háromezer illegális bevándorló szökött át Magyarországra, amelynek meg kell védenie saját és Európa schengeni határait is".

Miközben a kormány a migránsok ellen uszít, civilek és emberi jogi szervezetek segítenek a menekülteknek. A Magyar Máltai Szeretetszolgálat mozgó orvosi rendelőivel, szociális munkásaival és teajárataival keresi fel azokat a helyszíneket, ahol az országon áthaladó bevándorlók nagyobb csoportokban megtalálhatók. Ma este 18 órától húsz emberi jogi szervezet, mozgalom tiltakozik a kerítés és a magyarországi menekültügyi törvény szigorítása ellen. A csoportok - köztük a TASZ és a Helsinki Bizottság - a Bazilika elé várják a demonstrálókat, ahonnan a Parlament elé vonulnak. A Migráns Szolidaritás csoport által szervezett tüntetés résztvevői meg akarják mutatni, hogy Magyarország nem idegengyűlölő ország.

Eközben azonban a szélsőjobboldal szintén rendre hadat üzen a háborúk, üldöztetések elől menekülőknek. Az Index úgy tudja, a Betyársereg a múlt héten Toroczkai településén akart migránsokra vadászni és abban bíztak, hogy a radikális polgármester segítségükre lesz. Torockai azonban egy olyan mezőőrt bízott meg, hogy legyen a betyárok kísérője, aki nem ismerte jól a környéket, így eltévedtek.

Szerző

Metrófelújítás bármi áron

Publikálás dátuma
2015.07.14. 07:00
Kívül-belül megszépülnek az M3-as életveszélyes kocsijai – nem mindegy, milyen áron FOTÓ: VAJDA JÓZSEF
Bármi történik, a BKV egy hét múlva megköti a szerződést az orosz Metrowagonmash vállalattal az M3-as metró szerelvényeinek felújítására, mivel a törvény szerint az elsőfokú hatósági határozatok végrehajthatóak a fellebbezésekre való tekintet nélkül - közölte a főpolgármester. Csakhogy Gy. Németh Erzsébet szerint a Fidesz végig az orosz pályázót akarta győztesként kihozni, ezért döntöttek új szerelvények vásárlása helyett a felújítás mellett.

Hiába bármilyen "támadás", a BKV egy hét múlva leszerződik a Metrowagonmash vállalattal az M3-as metró szerelvényeinek felújítására, mivel egy törvénymódosítás szerint metróvonal rekonstrukciójával, meghosszabbításával összefüggő beszerzésekről szóló, elsőfokú hatósági határozatok végrehajthatóak a fellebbezésekre való tekintet nélkül - mondta Tarlós István a Magyar Nemzetnek. A főpolgármester tehát világossá tette: kicsit sem érdeklik az ellenzék kritikái, valamint a metrófelújítást övező, aggályos részletek tisztázása.

"Ez is bizonyíték arra, hogy a Fidesz mindenképpen az orosz cégnek akar kedvezni a metró-felújítási tenderen. Úgy vélem, ezt kapták cserébe Paks II-ért" - reagált lapunknak a főpolgármester szavaira Gy. Németh Erzsébet. A DK fővárosi önkormányzati képviselője kifejtette, a főváros és a kormány kezdettől fogva az oroszoknak kedvezett a tenderen: "nem vizsgálták meg, nem lenne-e érdemesebb új metrókocsikat venni, csak a régiek felújítására írták ki a közbeszerzést. Állami hitelgaranciát is kizárólag a renoválási munkálatokra adtak". A politikus arra is emlékeztetett, a fővárosi közgyűlés nemrég úgy módosította az önkormányzat szervezeti és működési szabályzatát (szmsz), hogy a főpolgármester egyszemélyben, saját jogkörben dönthet a jövőben az M3-as metró beruházásainak megvalósításával összefüggő ügyekről. "Így nem kellenek bizottságok, felmérések, egyszerűen mindenről Tarlós dönthet" - hangsúlyozta.

Az engedélyokirattal sem volt minden rendben: Gy. Németh szerint ugyanis a dokumentumban ezer euróra pontosan meg volt adva a költségkeret, ami egy több mint 190 millió eurós beruházásnál "igencsak gyanús". A PM is azt közölte, hogy a Fidesz Paks II. után "újabb ügyben szolgálja Putyin gazdát" a magyarok érdekei helyett, Tarlós pedig minden észérvet félresöpörve adta az orosz pályázónak a "metrófelújítás-bizniszt", hiába tett jóval olcsóbb ajánlatot az észt Skinest Rail. Hozzátették, a főpolgármester még büszke is erre. A párt azonban részletes indoklást vár a fővárostól az ügyben.

Megírtuk: a BKV metrókocsik felújítására kiírt tenderét a Metrowagonmash nyerte 69 milliárd forintos ajánlatával. Az oroszok végül egyetlen ajánlattevőként vitték el a megbízást, mert a BKV kizárta a versenyből az alacsonyabb árajánlattal induló SkinestRailt. Az észtek ugyan több milliárddal kevesebbet kértek a munkáért, mint a Metrovagonmas, de pályázatukkal több gond is volt: például az energia-visszatáplálás mértékét tartalmazó energiahatékonysági jegyzőkönyvet sem tudták időben bemutatni. A Metrowagonmash 37 darab, hat kocsiból álló szerelvényt újít fel. Tarlós most kifejtette, a szerződés hatálybalépésétől számított 16-18 hónapon belül megérkezhetnek az első prototípus-szerelvények. Az orosz félnek nem érdeke a késedelem, mert az első részhatáridő lejártával 1,5 milliárd forint - naponta egymillióval emelkedő - kötbér terhelné.

Van gond bőven
2016 végétől egy év alatt Budapest a 3-as metró vonalán 222 kívül-belül megújult, "dizájnos" kocsi, összesen 37, egyenként hat kocsiból álló szerelvény állhat majd forgalomba - állítja most a Magyar Nemzet. A lap szerint a 30-40 éves szerelvények kívül-belül legalább olyan komfortosak lesznek majd, mint az újak. Valójában azonban tavaly kiderült: éjjelente 150 munkás javítgatja a 3-as metróvonalat, nincs megfelelő szellőzés az alagutakban, így egy komolyabb tűz esetén százak fulladhatnak meg. Sem hő-, sem füstelvezető rendszer nincs, ez 39 éve ugyanis még nem volt szempont. Az alagút ázik, a síneket tartó lemezek elmozdultak. A 75 kilométernyi sínből 15 kilométernyit újítottak fel, s noha a BKK ígéretei szerint 2015 végéig szakaszosan mintegy 42 ezer méternyi elhasználódott sínszálat cserélnek ki, ez csupán egy-két évre jelenthet megoldást új szerelvények nélkül.Márpedig az orosz kocsik alkatrészeinek jelentős része katasztrofális állapotban van: a 35-40 éves szerelvények még mindig napi 350 km-t futnak, s már tartalék alkatrészekkel sem lehet tökéletesen megjavítani - állítják a hozzáértők. Annak ellenére azonban, hogy a járműcsere minden valószínűséggel olcsóbb - és gyorsabb - megoldásnak bizonyulna, a régi, elhasználódott sínek még felújítva is kárt tehetnének az új metrókocsikban, ahogy a régi szerelvények megtartása és használata is roncsolhatja a lecserélt sínszálakat.

128 millióból tűzijátékozunk idén

Publikálás dátuma
2015.07.13. 21:51
Egy korábbi tüzijáték/Népszava
Az augusztus 20-i tűzijátékot bruttó 128 millió forintért, a tavalyinál több mint 20 millió forinttal olcsóbban valósítja meg a Leskovics Pirotechnika Kft. - tudatta a Honvédelmi Minisztérium Nemzeti Rendezvényszervező Hivatal.

A HM NRH közleménye szerint a logisztikai-biztonsági feladatok és a pirotechnikai látvány együttes költségvetése bruttó 128 millió forint lesz; a HM Beszerzési Hivatala által lefolytatott közbeszerzési eljárásra négy ajánlat érkezett, a pályázatok közül összességében a legelőnyösebbet a Leskovics Pirotechnika Kft. nyújtotta be. Ez a cég felelt a tavalyi ünnepi tűzijáték végrehajtásáért is.

A korábbi évekhez képest jelentősen kedvezőbb költségvetésű műsort idén több helyszínről és új koncepció szerint valósítják meg. A hagyományosnak mondható kilövési helyszínek – a Lánchíd és a Duna – idén kiegészülnek a Szabadság híddal és a Gellért-heggyel - olvasható a közleményben. A HM NRH azt írta: a tűzijáték kilövési helyszíneit elsősorban a fővárosi építkezések miatt kellett módosítani. A telepítési helyszínek alapján a látványközpont a pesti Duna-parton, a Lánchíd és a Szabadság híd között helyezkedik el, "erről a részről lehet majd a legtökéletesebb látványban részük az ünneplőknek".

Szintén újdonság, hogy a Dunán ezúttal nem uszályokról, hanem – a Magyar Honvédség (MH) erőforrásainak biztosításával - katonai pontonokról lövik fel a tűzijátékot. Az úgynevezett folyami hídkompokat a MH 37. II. Rákóczi Ferenc Műszaki Ezred katonái biztosítják, a rögzítésben pedig az MH 1. Honvéd Tűzszerész és Hadihajós Ezred vesz részt.
Az előző évek hagyományait követve a zenei aláfestés összeállításáról idén is a Petőfi Rádió szakemberei gondoskodnak – közölte a HM NRH. Tavaly – a HM NRH által szervezett első tűzijáték – összköltsége bruttó 150 millió forint volt. A korábbi évekhez képest – mint írták – ez is alacsony költségvetésűnek volt mondható.

Szerző
Témák
tűzijáték
Frissítve: 2015.07.14. 11:56