Negyvennégy éve tartották Londonban a romák első világkongresszusát, ez az esemény rendkívüli jelentőséggel bír a cigányság történetében. Itt fogadták el a cigány nép szimbólumait, zászlaját, himnuszát és ekkor ismerték el hivatalosan a cigány nyelvet. A Nemzetközi Roma Nap alkalmából a Roma Sajtóközpont rendhagyó programokkal készült Budapesten, szerte az egész városban és több vidéki településen. A program részeként a Romani Design divatstúdió rendhagyó divatbemutatót tartott az Akvárium Klubban.
A Varga Erika által 2010-ben alapított divatstúdió nem hagyományos eszközökkel vagy bevett sémákkal küzd a romákat érintő negatív diszkrimináció ellen. A Romani Design egy történetet mesél el a divat segítségével, színpompás designer ruháin és kiegészítőin keresztül mutatja be a roma kultúrát, annak sokrétűségét, szépségeit, szerethetőségét.
„A roma viseleti kultúra gazdagsága, szépsége, a tradicionális motívumok jelentésgazdagsága mind olyan érték, amely általában kevés figyelmet kap akkor, amikor a roma kultúráról beszélünk. Úgy érzem, hogy ezeknek az értékeknek a felmutatásával a vizualitás, a divat révén sokkal erőteljesebb, hatásosabb üzeneteket lehet átadni nyitottságról, toleranciáról, együttélésről. Észrevétlenül lehet közel férkőzni az emberek szívéhez, és ha ez megtörtént, az előítéletes, sztereotip gondolkodásmódnak már nincs helye, létjogosultsága.” - vallja a Romani Design ötletgazdája, Varga Erika tervező.
A különleges bemutató egy átfogó civil együttműködés keretében valósult meg, amelyhez neves magyar színésznők is csatlakoztak. A „My Identity-My Freedom” fantázianevet viselő Romani Design kollekciót Gryllus Dorka, Kiss Diána Magdolna, Láng Annamária, Ónodi Eszter, Pető Kata, Szabó Vera, Sághy Tímea, illetve az Örkény színház színészei: Bíró Kriszta, Für Anikó, Hámori Gabriella és Kerekes Éva mutatta be a közönségnek. A kollekció az identitását bátran felvállaló és azt szabadon értelmező modern nőt állítja a figyelem középpontjába, aki kreativitását, életörömét tudatosan megéli és képviseli.
A bemutatót óriási érdeklődés kísérte, számos ismert közéleti személyiség is megcsodálta a ruhákat, többek között Schmidt Mária, a Terror Háza Múzeum főigazgatója, Mautner Zsófia, gasztroblogger és műsorvezető, illetve az eseményen az Amerikai Egyesült Államok Nagykövetsége, az Egyesült Királyság Nagykövetsége, Norvégia Nagykövetsége és Dánia Nagykövetsége is képviseltette magát. Az Amerikai Egyesült Államok nemrég kinevezett magyarországi nagykövete, Colleen Bell a bemutató után személyesen gratulált Varga Erika tervezőnek a kollekcióhoz.
A Romani Design márkanevet 2010-ben egy Akácfa utcai varrodából indította útjára Varga Erika tervező azzal a céllal, hogy a roma viseleti kultúra szépségeit és értékeit beemelje a kortárs ruhatervezés világába. Az eltelt öt év alatt a Romani Design bátor színvilágú ruhái és egyedi kiegészítői befogadó közegre találtak a roma és nem roma társadalomban egyaránt, s ma már egyet jelentenek az elfogadással, nyitottsággal, sokszínűséggel. A Romani Design több mint egy hagyományos divatcég. Szemléletformáló, értékközvetítő és értékteremtő szerepe oktatási tevékenységében is megnyilvánul: kreatív foglalkozások, tanfolyamok keretében oktatnak roma és mélyszegénységben élő fiatalokat.
Roma Partnership Program
A Romani Design a Roma Partnership program része. A programot az ERSTE Alapítvány hozta létre azzal a céllal, hogy összefogja a roma közösségek életminőségének javítását segítő civil szervezetek munkáját Közép- és Dél-Kelet-Európában. Az együttműködés célja, hogy közösségi szinten támogassa a társadalmi vállalkozások fejlesztését roma és nem roma együttműködők bevonásával és hozzájáruljon olyan kezdeményezésekhez, amelyek munkahelyeket és bevételi lehetőségeket teremtenek a közösségeknek, amelyek így önfenntartóvá válhatnak.
Az ERSTE Alapítvány Roma Partnership programja egy olyan platform, ahol civil szervezetek, innovatív társadalmi vállalkozások, technológiatranszfer szervezetek és nemzetközi szakértők gyűlnek össze azért, hogy ezeknek a projekteknek a hatékonyságát javítsák.