hamisítás;Társadalomkutatási Intézet Zrt.;Németh Mónika;Hamisítás Elleni Nemzeti Testület;

2015-08-21 07:13:00

Kelendőek a hamis termékek

Az eredeti termék gyártóit tartják a hamisítás legnagyobb áldozatainak a magyar fiatalok, ugyanakkor a társadalmat, a közjót és az államot csak elenyésző részük gondolja a hamisítási piac vesztesének, derült ki a HENT és a TÁRKI közös, az egyik legnépszerűbb hazai könnyűzenei fesztiválon készített kutatásából.

Továbbra is „népszerűek” a hamis termékek a magyar fiatalok körében, hiszen a megkérdezett fesztiválozók több mint a fele (55,3 százalék) állította azt, hogy az elmúlt egy évben vásárolt már hamis terméket, áll a Hamisítás Elleni Nemzeti Testület (HENT) és a Társadalomkutatási Intézet Zrt. (TÁRKI) közös jelentésében, amely idén július végén készült. Újabb szomorú adalék, hogy a hamis terméket vásárló válaszadók között több mint háromnegyed részben (75,5 százalék) vannak azok, akik az elmúlt évben ezt többször is megtették, és csak kevesebb, mint negyed részben (24,5 százalék) vannak olyanok, akik most először vásároltak hamis terméket.

„Mindemellett rendkívül keveset tudnak a fiatalok a hamis termékek okozta teljes kárról, pedig az a gyártási és ellátási lánc minden pontján jelentkezik. Azaz a válaszadók valójában nincsenek tisztában a hamisítás következményeinek közösen megfizetett árával, nem látják át, hogy milyen károkat jelenthet mindenkinek a hamis termékek előállítása, kereskedelme. Pedig az Európai Unió területén évente félmilliónál több munkahely szűnik meg és több tízmilliárd euró költségvetési bevételtől esnek el az államok a hamisítások miatt” – mutatott rá Németh Mónika HENT titkár.

A fesztivállátogatóknak több mint a fele az eredeti terméket előállító gyártót nevezte meg a kárt leginkább elszenvedőnek a bevételkiesés és a bizalomvesztés okán. A hamis termékek vásárlásának legfőbb motivációját az árkülönbség jelenti: a megkérdezettek csaknem fele a termék olcsóságát jelölte meg fő oknak a termék vásárlására. Azon válaszadók közül, akik a hamis terméket az alacsony ára miatt választották, szinte mindenki eredeti terméket vett volna, ha az nem lett volna sokkal drágább a hamisnál.

Ugyanakkor több mint egynegyede azért vásárolta, mert számára látszólag nem volt gond a minőségével, és ugyanennyi válaszadót nem is érdekelt, hogy hamis-e a termék vagy sem; megvette, mert szüksége volt rá. Ami a hozzáférhetőséget illeti, a hamis terméket vásárlók több mint a háromnegyede az internetről szerezte be a terméket. Érdekes jelenség, hogy a hamis terméket vásárlókat nem az esetlegesen várható büntetések téríthetik el szándékuktól: leginkább a termék vélhető rossz minőségétől tartanak. A másik fontos visszatartó tényező az egészségére veszélyt jelentő, ártalmas jellemzője a terméknek.

*

A kutatás megkérdezettei egy 2015. június végi hazai könnyűzenei fesztivál látogatói közül kerültek ki. A 200 válaszadó 87 százaléka a 18-30 éves korosztályba tartozott, 91 százalékuk pedig legalább középfokú végzettséggel rendelkezett. A kérdéssorban hamis termék vásárlásának minősült az illegális letöltés is.