7-en a 7-ről: Orbán Viktor értékelte minisztereit – önre maradt Orbán értékelése

Arató András, Klubrádió

Ha azért segíti a NER a menekülőket pénzt, drótot nem kímélve Szerbiában maradni (Németország felé húzni), mert a főpolgár azt hiszi, az jó nekik, akkor 5*. Ha az indok a magyarok érdekeiben, különösen pedig a stadionok friss legelőinek védelmében találtatik, akkor a szorgalom jó, de közepesnél magasabbra nem értékelhető az intellektuális teljesítmény. Ám ha a cél a magyar szolidaritásnak már a pirézekkel szemben is megmutatkozó szavazati potenciálja, más szóval Gábriel, akkor bingó.

Avar János, újságíró

Hívei hasonlították már Hunyadihoz, Kossuth-hoz, legújabban De Gaulle-hoz, ellenfelei Mussonlinihez, Rákosihoz. Abban biztos vagyok, hogy nem De Gaulle (bár abban a felcsúti páholyban vitathatják: de gól!). A történészek dolga lesz helyet találni annak, aki sikeresen egyesítette a Horthy-rendszer és a pártállami korszak összes hibáját. Vagyis neki stílszerűen fehér öszvéren kellene nem be-, hanem – a vadnyugati filmek távozó cowboy-ja módjára – életünkből kilovagolnia.

Bolgár György, rádiós újságíró

Illiberális állam építése: ötös. M-4-es autópálya építése: egyes. Vasfüggöny felhúzása: ötös. A haza védelme: egyes. GDP barackmagban mérve: ötös. Barackmagos kommunikáció: egyes. Az Európai Unió csuklóztatása: ötös. A csuklóztatás eredménye: egyes. Felcsút felzárkóztatása: ötös. Magyarország felzárkóztatása: egyes. Szóval összességében az ország orbanizálása: jeles.

Farkasházy Tivadar, Hócipő

Orbán Viktor értékelhetetlen. Ő az alfa és az omega, a kezdet és a vég, a magyarok megmentője, gyámolítója, Alcsúttól Felcsútig nincs még egy ilyen ember a világon. Neki majdnem sikerült a lehetetlen, egy magyar csapatot a 80 legjobb európai közé juttatni. Így nincs más megoldás, a csapatokat hamarosan átvezénylik a déli határra.

Horváth István, hírlapíró

Speciel a táncban nem falábú. Ha az ütem úgy kívánja, könnyedén sasszézik a parkett jobb szélére. Zsebre dugott keze a főúri báltermek világát idézik, földre szegezett tekintete természetes jártasságát jelzi a polgári szalonokban. Felejthetetlen pillanat, amikor a hideg jég belecsobban Charlie dupla whiskys poharába, egy áttetsző pillanatra hátulról melegen Anikóhoz simul. A családi eszme, a férji kötelesség, nemzetünket a reményteljes jövőbe repítő nemes szándék szép pillanata ez. Köszönjük Mándoki.

Horváth Zoltán, újságíró

Maradjunk az egzakt számoknál: kétharmad. Ha összeszedi és megembereli magát lehet ez még hármas is.

Veress Jenő,  a Népszava főmunkatársa

Nincsenek értékelési zavarai, ha másokról van szó. Önértékelési annál inkább. Alattvalótól bírálat nem illetheti, a másoké meg nem érdekli. Hiszen ő maga a megtestesedett érték, a mérték, a nemzet Koh-i-noorja, ezért részemről nem is értékelhető. Más szóval: értékelhetetlen.

Szerző

Kézi vezérlésű lesz a NAV

Publikálás dátuma
2015.08.29. 07:09
Két miniszter háborúzik: ki issza ki a keserű poharat? FOTÓ: NÉPSZAVA
Nem cáfolta a nemzetgazdasági tárca, amit lapunk már a múlt héten megírt: önálló adóügyi államtitkárként Tállai András fogja irányítani a minisztériumi struktúrába vont adóhatóságot. Hogy Lázár János vagy Varga Mihály uralma alá kerül-e a szervezet, egyelőre kérdéses, utóbbi miniszter tárcája egy hónap után is csak semmitmondó válaszokat ad, a Miniszterelnökség pedig hallgat.

Csaknem egy hónap után reagált a Nemzetgazdasági Minisztérium (NGM) a Népszava adóhatóság átalakítását érintő megkeresésére, noha kérdéseinkre érdemi válaszokat még így sem kaptunk. Ehelyett a Varga Mihály által vezetett tárca az alábbi tájékoztatást adta az adóeljárási szabályok már bejelentett átalakítása kapcsán: "a cél az, hogy az adózást, az adóeljárást, valamint az adó- és vámhivatal adózóval, mint ügyféllel való kapcsolatot új alapokra helyezze a kormány. Tekintettel arra, hogy az adózás kivétel nélkül minden vállalkozást és gyakorlatilag minden embert érint, olyan szabályozásnak kell születnie, amely társadalmi konszenzuson alapul. Éppen ezért a jogszabálytervezet szövegét - társadalmi egyeztetés keretében - bárki véleményezheti majd. A gazdasági tárca - amint lehetséges - a normaszöveget a kormany.hu-n azonnal közzéteszi."

Eredetileg azért fordultunk az NGM-hez, mert a Világgazdaság című lappal azt közölték, jelenleg zajlik az adózás újraszabályozása, amelyen "piaci és adóhivatali szakemberek bevonásával" most is dolgoznak. Ennek kapcsán akartuk megtudni, pontosan kik azok a piaci és adóhivatali szakemberek, akiket bevontak a munkába. Csakhogy az NGM mindössze annyit közölt: "a legnagyobb ellenőrzési, végrehajtási, bevallási és adóügyi tapasztalattal bíró adóhivatali munkatársak bevonása a munkába elengedhetetlen. A cégektől, a vállalkozásoktól, a magánszemélyektől, az adótanácsadó cégektől folyamatosan érkeznek javaslatok a tárcához. Első körben a tárca feladata az, hogy olyan javaslatot terjesszen a Kormány elé mely biztosítja, hogy a közteherviselés elvének maradéktalan érvényesítése mellett az adózókat a szolgáltató adóhivatal ügyfélként kezelje, ugyanakkor a költségvetési bevételeket se érje hátrány. A végső döntést - a társadalmi egyeztetést követően - természetesen az Országgyűlés hozza majd meg" - írták.

Két miniszter háborúzik: ki issza ki a keserű poharat? FOTÓ: NÉPSZAVA

Két miniszter háborúzik: ki issza ki a keserű poharat? FOTÓ: NÉPSZAVA

Az adóhatóság szervezeti és vezetői átalakítását érintő kérdésünkre pedig semmiféle választ nem adtak. Pedig lapunk már a múlt héten megírta: Tállai András adóügyi államtitkárként vonhatja irányítás alá az átalakított Nemzeti Adó- és Vámhivatalt (NAV), amely a kormányzati reformtervek nyomán olyan adatvagyon és jogkörök birtokába kerülhet, amelyek visszaélésszerű vagy jogtalan felhasználásával komoly üzleti hátrányokat is el lehetne érni bizonyos cégeknél. A ma az NGM parlamenti államtitkáraként és miniszterhelyetteseként tevékenykedő fideszes politikusról eredetileg is a Népszava írta meg, hogy várhatóan a NAV élére kerül. Ezt sem cáfolta egyetlen illetékes, illetve maga az érintett sem, ugyanakkor forrásaink néhány hete már az adóhivatal teljes struktúraváltását, s közvetlen kormányzati irányítás alá vonását érintő tervekről számoltak be. Ezek szerint a kabinet - egyelőre nem tudni, az NGM vagy a Miniszterelnökség szervezetén belül - közvetlen befolyása alá vont szervezetet államtitkári rangban irányíthatná Tállai. Információink hitelességét még augusztus elején ellenőrizni kívántuk az NGM-nél, ám az önálló - a NAV-ot is magában foglaló - adóügyi államtitkárság létrehozásának tervét, idejét és Tállai kinevezését firtató kérdéseinkre egyáltalán nem kapunk választ, így az értesülést nem is cáfolták. Tegnap a Miniszterelnökséghez is eljuttattuk idevágó kérdéseinket, ám lapzártánkig semmiféle reakció nem érkezett.

Már megvan az indoklás is
Újdonságként és saját információként tálalta a Napi Gazdaság tegnap az adóhatóság államtitkársággá alakításának terveit. A kormány legfőbb szócsövévé vált lap cikke ugyanakkor erősíti a Népszava értesüléseit, főként hogy a cikk úgy fogalmazott: az adóeljárási "szemléletváltást" könnyebben meg lehetne valósítani, ha az adóapparátus valamelyik minisztérium egyik egységeként működne, ami előnyös lenne a hatóság és a kormányzat közötti együttműködés szempontjából is. Márpedig forrásaink szerint az átalakítás indoklásában éppen ez szerepel majd.

Szerző

Ki gyógyítja meg az egészségügyet?

Néhány órával Zombor Gábor csütörtöki lemondását követően megindultak a találgatások az utódlásával kapcsolatban. Akármilyen név merül fel, az értékelések kiemelik, hogy pénz és kormányzati akarat nélkül szinte lehetetlen feladatra vállalkozik, aki beleül az egészségügyi államtitkári székbe. Kivételesen egyformán gondolkodnak távozásának okairól és utódlásáról az ellenzéki pártok és független szakértők, még az ágazat szakmai szervezeteinek vezetői is. A Fidesz és a KDNP lapítva megelégszik azzal a néhány mondattal, amiben Lázár János elismeréssel szólt a távozó egészségpolitikus munkájáról és egyben jelezte, hogy a következő államtitkár kiválasztása hosszú heteket vesz majd igénybe.

A Zombor bukásának okait elemzők többnyire kiemelik, hogy ha Orbán Viktor kritikát fogalmazott meg vele szemben a keddi kormánykonferencián, akkor az a kórházi adósságok újratermelődése miatt hangzott el. A kormány szívja a fogát, és aki nem ismeri mélyen ezt a területet, az könnyen fogalmazza meg, hogy beletettek a konszolidációba 60 milliárd forintot, miért nem sikerül megállítani az adósságok újratermelődését – mondja Sinkó Eszter. Az egészségügyi közgazdász értékelése szerint a leköszönt államtitkár tervei és a megvalósítás közelébe jutott elképzelései jó irányba mutattak ugyan, de mozgástere sokkal kisebb volt annál, mint amiben vélhetően reménykedett a feladat elvállalásakor. Az elemzők többségéhez hasonlóan ő is úgy látja, hogy a kormány nem tekinti elsődleges feladatnak az egészségügy rendbetételét, vagyis a politikai akarat hiányzik az átfogó reformhoz.

Az okokat keresve Sinkó Eszter hangsúlyozza, eddig senkinek nem sikerült megválaszolnia azt a két alapvető kormányzati kérdést az ágazat jövőjével kapcsolatban, hogy mekkora ellátórendszer lenne képes jó minőségben gondoskodni a magyar betegekről, mint ahogy azt sem, hány orvossal és szakdolgozóval lehetne ezt biztosítani. Márpedig a kormányfő határozottan megfogalmazta, ezek tisztázása nélkül nem emelik meg az ágazat költségvetését. Nem kedvezett az időzítés sem az egészségügyi pluszpénzek követelésének. A pedagógus életpálya-modell bevezetésének terhei ugyanis óvatosságra intik a kormányt, hiszen a lépés több százmilliárd forinttal emelte meg a közoktatás kiadásait – véli a közgazdász. A legfontosabb kérdés mégis az, vajon milyen politikai tervek forognak kormányzati körökben: kisebb toldozgatásokkal, bérpótlékokkal a működőképesség határán akarják lebegtetni az egészségügyet a következő választásig vagy belátják, hogy ez kevés és nagyobb lépésekre van szükség.

A Népszava kérdésére, hogy ki lenne képes elmozdítani az ágazatot a mostani holtpontról, Sinkó Eszter úgy válaszolt: csak olyan vezető jöhet szóba, akit a Fidesz és a miniszterelnök mellett a szakma is elfogad. Szerinte Mikola István lenne a legalkalmasabb jelölt, mert képes lenne bebizonyítani, hogy miért van szükség többletforrásra és emellett jó viszonyt ápol a miniszterelnökkel. Hasonló helyzetben lehet Pesti Imre is, mindkettőjüknek kellő irányítási tapasztalatuk van. Bárki kerül is az államtitkári székbe, két kérdéssel számolnia kell: a kórházi adósságállomány folytonos újratermelődése jelzi, hogy a terület 20-30 százalékkal kevesebb pénzt kap a szükségesnél. Ezen túl azonnali 20 ezer forintos béremelésre lenne szükség a nővérek elvándorlásának megállítására – véli a szakértő.

Más kérdés, hogy nem véletlenül látnak egyre nagyobb fantáziát a magán egészségügyi szolgáltatók a magyar piacon. Elképzelhető olyan kormányzati forgatókönyv is, hogy az alacsony személyi jövedelemadó sok pénzt hagy a jól keresők pénztárcájában, egyre többen képesek megfizetni a magánrendelők és magánkórházak szolgáltatásait. Az ilyen módon szűkülő állami rendszerrel kapcsolatban ugyanakkor Sinkó Eszter figyelmeztet, hogy a világ nem ennek a szektornak a visszafejlesztése felé megy. Arra is emlékeztet, hogy az egészségügyi intézmények vezetőinek – bárki irányítja az ágazatot – lépniük kell, hogy belső működésük szervezettebb legyen, mert már az is javíthatná a betegek elégedettségét, ha nem kellene fél napokat várniuk vizsgálatra vagy kezelésre a zsúfolt folyosókon. Bárhonnan közelítünk tehát az új egészségügyi államtitkár kiválasztásának kérdéséhez, biztos, hogy nagyon nehéz dolga lesz, hisz a rendszer működőképességének megtartása mellett kell elérnie a belső tartalékok mozgósítását és a kormányzati attitűd megváltoztatását.