oktatás;pedagógusok;tanévkezdés;tartozások;elvándorlás;Klik;

2015-08-31 07:05:00

Felhős volt a tanévnyitó

Számtalan felhő árnyékolja be az idei kánikulai tanévkezdést, bár ezekről nem emlékezett meg Balog Zoltán a vasárnap délután Hejőkeresztúron megrendezett országos közoktatási tanévnyitón. Pedig a helyszín kiválasztása akár példaértékűnek is nevezhető, hiszen a három szegény borsodi falu összefogásával több, mint tíz éve működtetett modell mindent tud, amire választ kellene adni a magyar iskolarendszernek: sikeresen tanul benne együtt roma és nem roma gyerek, fejleszti a diákok önálló problémamegoldó készségét, megtanítja őket együttműködésre, érvelésre, egymás segítésére. Többségük továbbtanul, szakmát szerez vagy leérettségizik.

Az országos tanévnyitót tehát a legjobb helyen tartotta az Emberi Erőforrások Minisztériuma (Emmi), mégsem volt ez örömünnep. Hiába öntötte el a híradásokat a sikerpropaganda, hogy 650 ezer diák ingyen kap tankönyvet, hogy nő az ingyen étkező gyerekek száma, 3,4 százalékkal tovább emelkedik a pedagógusok bére, a magyar közoktatási valóságnak köze nincs a sikerekhez. Az Államkincstár július végi adatai szerint a Klebelsberg Intézményfenntartó Központ (KLIK) tartozása több mint 12,5 milliárd forint, jelentős részben kifizetetlen közüzemi számlákat takar, de sok helyen nem, vagy csak késve kapnak fizetést a pedagógusok is. Egy hónap alatt 3 milliárddal nőtt az adósság. Senki nem mondta meg, mi lesz az iskolákkal, ha hat hét múlva fűteni kell, a gázszolgáltató pedig lekapcsolja az intézményt a rendszerről.

2015-2016-os tanév
181 tanítási nap
őszi szünet: 2015. október 26-30.
téli szünet : 2015. december 21-31.
tavaszi szünet: 2016. március 24-29.

A szakképzés leválasztása a KLIK-ről szintén egyértelmű beismerése az intézményfenntartó kudarcának. A központi propaganda nem beszél ezekről a gondokról, de a szülők és pedagógusok a lábukkal mondanak véleményt. A Vasárnap Reggel összefoglalója szerint tömeges elvándorlás kezdődött az állami intézményekből, egyre többen viszik át gyermekeiket alapítványi, alternatív iskolákba, mert elégedetlenek a központi fenntartású oktatással. Az Alternatív Közgazdasági Gimnáziumba (AKG) 60 helyre 460 gyerek jelentkezett.

A folyamatos átszervezés, a központi direktívák szaporodó száma, a pedagógusok önállóságának folytonos csorbítása odáig vezetett, hogy most, iskolakezdés előtt is több, évtizedek óta a pedagógus pályán dolgozó szakember döntött úgy: elhagyja a pályát, sőt az országot is. A hétvégén jelent meg, hogy nem sokkal a nyugdíj előtt külföldre megy tanítani az egyik legsikeresebb fővárosi középiskola, a Berzsenyi Dániel Gimnázium igazgatója. Somogyi László a Vasárnapi Híreknek adott interjúban azt mondta, az utolsó csepp az volt a pohárban, ahogy a hivatal packázott a nyugdíjas pedagógusokkal. A napokban jelent meg egy ceglédi tanárnő facebook üzenete is, amelyben elbúcsúzott volt diákjaitól. Szegő Edit azt írta, a saját gyerekeit akarja megmenteni, ezért döntött úgy, hogy 20 évnyi tanítás után családjával külföldre költözik. A kirekesztés felé haladó országban szerinte olyan eszmék terjednek, amelyek Nyugaton már rég a történelem szemétdombjára kerültek, a „fasisztoid pedagóguskar etikai kódexében sem a ruházat előírása a legaljasabb, hanem az, hogy megtiltja a demokrácia egyik alapjogát, hogy a pedagógus véleményt mondhasson”, esetleg kritizálhasson. Megkezdődött a kiváló pedagógusok elvándorlása, de erről sem vesz tudomást a kormány. A 2015-2016-os tanévet tehát számtalan felhő árnyékolja be, még ha a hejőkeresztúri országos tanévnyitót a legjobb helyen tartották is.