"A műfajban nem is olyan régen még alig jegyzett európai dzsessz napjainkra komoly táptalajt, önálló gondolkodást, arculatot alakított ki magának a hagyományos amerikai színtér mellett. Ezt jelzi a nyolcvanas évek vége óta aktív Európai Jazz Hálózat (EJN) tevékenysége is" - hangsúlyozta Gőz László, aki a csütörtök esti megnyitón a házigazda BMC nevében mond köszöntőt a rendezvényen.
A szakember kitért arra, hogy harminc-negyven év alatt jelentős lemezkiadók jöttek létre, fontos fesztiválok, koncerthelyszínek, előadók vannak Európában. Hozzátette: a több mint száz tagszervezetet számláló nonprofit hálózat, az EJN rendezvénye, az Európai Jazz Konferencia (EJC) először tanácskozik Magyarországon, ami a kifejezetten az európai dzsesszel foglalkozó házigazda, a BMC számára nagy elismerést jelent.
A konferencián a műfaj problémáit, aktuális irányait beszéli meg több száz európai, dzsesszel foglalkozó szakember, koncert- és fesztiválszervező, lemezkiadó, zenész, klubtulajdonos.
"Az Európai Jazz Konferencia kicsiben olyan, mint a világzenében a World Music Expo, a Womex, amelyet októberben szintén Budapesten tartanak. Mindkét szervezetben a zenészek a meghatározók a döntéshozó fórumokon" - jegyezte meg Gőz László.
A BMC vezetője szerint az európai uniós tagság a hazai dzsessz helyzetét is meghatározza, a műfajban is felszámolta a határokat.
"A konferenciának nagy jelentősége van a BMC életében, a rendezvénynek sokan akarnak házigazdái lenni, számunkra presztízs értékű, hogy nálunk lesz. Mi amúgy is a közös európai gondolkodás zászlóvivői vagyunk, hiszen kiadványaink több mint háromnegyedén más európai országok művészei is közreműködnek. Mi adjuk ki például a Franciaországban élő bolgár pozanos, Georgij Kornazov lemezét" - fejtette ki. A BMC 2003 óta tagja az EJN-nek, amelynek más magyar tagjai is vannak.
Gőz László kiemelte, hogy az EJC-n számos hasznos információ cserél gazdát, és kölcsönösen előnyös megállapodások köttetnek. Megemlítette, hogy például egy ázsiai művész annál szívesebben jön át turnézni Európába, minél több helyen tud fellépni. Ebben a koncerthelyszínek jól együtt tudnak működni, hiszen így megoszlanak a költségek. Az MTI kérdésére a BMC vezetője azt mondta, a magyar dzsessz számottevő helyet vívott ki magának Európában az elmúlt évtizedekben.
A konferencia nyitóelőadását csütörtök este a BMC-ben a sokoldalú német vibrafonos, filozófus, a pszichológia doktora, Christopher Dell tartja arról, hogy milyen jelentősége lehet az improvizációnak az urbanisztikában. A European Jazz Network szakmai díját idén a moersi dzsesszfesztivál vezetőjének, Reiner Michalkének adják át. A két és fél napon át tartó, angol nyelven zajló plenáris és szekcióüléseken a dzsessz mint előadó-művészet számtalan aspektusa kerül terítékre. A találkozó legfontosabb magyar vonatkozása, hogy rövidített koncerteken esténként tizenegy hazai zenekar lép fel.
A zártkörű koncerteken szerepel a Dresch Quartet, a francia szaxofonossal, Christophe Monniot-val kiegészülő Szakcsi Lakatos Béla Trio, a német-magyar Platypus, a Bacsó Kristóf TRIAD, a Borbély Mihály Quartet, a Grencsó Open Collective közös produkciója Rudi Mahall német klarinétossal, A Santa Diver szintén Grencsó Istvánnal, a Gadó Gábor Quartet, Harcsa Veronika és Gyémánt Bálint, valamint a Tóth Viktor Tercett.
Fellép a Modern Art Orchestra és Tony Lakatos is, szeptember 26-ai estjükre korlátozott számban kaphatók jegyek.
Az esemény támogatója a Magyar Nemzeti Bank.