Országimázst nem lehet vasfüggönnyel építeni

Publikálás dátuma
2015.09.28. 07:26
MTI Fotó
A magyar turizmus még mindig szenved az Orbán-kormány által kivetett rekordméretű áfa-tehertől és a többi unortodox adótól. Figyelmeztető kell legyen, hogy idén nyáron "hiánycikk" lett vendéglátó szakember, mert többségük külföldön keresett megélhetést.

 Orbán vasfüggönye és az állami szintre emelt gyűlöletkeltés miatt pedig egyre többen mondják le foglalásaikat. Az, hogy a legismertebb magyar jelenleg nem egy híres sportoló, feltaláló vagy tudós, hanem egy menekülőket rugdosó nő, illetve hogy Magyarország mostanában könnygázzal, gumibotokkal és érzéketlenséggel kerül a világhíradók elejére, hosszú ideig hatással lesz még a megítélésünkre és így a turisztikai eredményeinkre is - írja vasárnapi nyílt levelében Ujhelyi István. Az MSZP alelnöke, Európai Parlamenti képviselő szerint mindezek elhomályosítják Magyarország turizmus terén elért eredményeit, hogy az idei első fél évben a legjelentősebb európai úti célok közé tartozott, illetve a Magyarországot hirdető hivatalos kampányfilm újabb nemzetközi díjat nyert el.

A Turizmus Világnapja alkalmából született írásában Ujhelyi kiemelte a szektor fontosságát, hiszen ez termeli meg európai közösség GDP-jének több mint kilenc százalékát, és legalább tizennégymillió európai munkahelyet biztosít. A magyar helyzetről szólva figyelmeztet: Orbánéknak ideje lenne megérteniük, hogy vasfüggönnyel és a végletekig heccelt gyűlölettel nem lehet országimázst építeni. Sikeres országét semmiképpen sem - írja az MSZP alelnöke.

Szerző

Kevesen takarékoskodnak a nyugdíjas évekre

A gazdaságilag aktív népesség alig 32 százaléka tesz félre nyugdíjas éveire, és közülük is csak 18 százalék rendszeresen. Az önkéntes nyugdíjpénztári megtakarítás a leggyakoribb megtakarítási forma - derül ki a Pénztárszövetség NRC Kutatócentrum segítségével készített kutatásából.

A megkérdezettek átlagosan havi 31 ezer forint megtakarítást tartanak szükségesnek ahhoz, hogy az általuk kívánt életszínvonalat meg tudják őrizni. Az idősebb korúak egyre magasabb összegekben gondolkodnak, a 40 éven felüliek már minimum havi 50 ezer forintra teszik ezt a szintet. A befizetett összegek ennél azonban jócskán elmaradnak.

Az ezer fős reprezentatív felmérés keretében válaszolók többsége szerint a pénztári megtakarítási mód a leginkább költséghatékony, ehhez kapcsolódik a legjobb ár-érték arány is. Hardy Ilona a felmérés ismertetésekor elmondta, az önkéntes pénztári ágazat túlélte a gazdasági-pénzügyi válság és a magán-nyugdíjpénztárakkal kapcsolatos változások miatti bizalomvesztés okozta sokkot, mostanra stabilizálódott és jelentős fejlődés előtt áll. Kiemelte, hogy a befizetések 2014-ben jelentősen nőttek, a munkáltatói 9, az egyéni 26 százalékkal, az átlagos reálhozam pedig 10 százalék volt.

Kitért arra is, a nyugdíjhelyzet most viszonylag jó, a nyugdíjkassza nagyjából egyensúlyban van. A jövőt illetően azonban borúlátóak az elemzések, 2030-2040-re a felosztó-kirovó rendszer jelentős romlásával számolnak a járulékfizetők számának szignifikáns csökkenése, valamint a nyugdíjasok számának emelkedése miatt. Úgy kalkulálnak, hogy 2030-ra a mostani 80 százalékos helyettesítési ráta le fog esni 50 százalékra, majd 10 év múlva 30 százalékra.

Szerző

Meglehetős nagy bajban a "Bogár" gyár

Publikálás dátuma
2015.09.28. 07:22
Valószínűleg még nem derült fény minden csalásra és hazugságra FOTÓ: EUROPRESS/GETTY IMAGES/ALEXANDER KOERNER
A Volkswagen Amerikába szánt kétliteres dízelmotorjának szoftverjét meghekkelték a gyárban, s emiatt, ha próbapadot "érzett", a kibocsátási szabványoknak megfelelő értéket produkált. Az USA hatóságai akár 18 milliárd dolláros bírságot is kiszabhatnak a német konszernre. Ha megrendülne a VW-csoport, azt a magyarországi Audi gyár is megérezné és fékezhetné az exportot és a hazai gazdasági növekedést is.

A Volkswagen-konszern az amerikai piacra szánt járművek kétliteres dízelmotorjait úgy programozták, hogy ha érzékeli a mérőpadot - a kormány nem mozog, de nagy gázfröccsöket adnak a kocsinak -, kedvezőbb emissziós értéket produkáljanak, mint az USA megengedett káros anyag kibocsátási szabványa. A hírre egyetlen nap alatt a konszern tőzsdei értéke mintegy 7500 milliárd forinttal csökkentek. Az amerikai hatóságok akár 18 milliárd dolláros (nagyjából 5 ezer milliárd forint) bírságot is kiszabhatnak.

A botrány alapvető oka, hogy míg az Euro6-os szabvány alapján kilométerenként 80 milligramm nitrogén-oxid-kibocsátás a megengedett dízelmotoroknál, addig a az Amerikai Egyesült Államokban, a lebuktatott motorok esetében legföljebb 44 milligramm nitrogén-oxid-kibocsátás engedélyezett kilométerenként. Az eddigi információk szerint a 2.0 literes EA189-es motort "hekkelték" meg, hogy megfeleljen az amerikai szabványoknak. Ilyeneket egyébként a győri Audi gyárban is összeszerelnek. Becslések szerint 11 millió gépkocsiba telepítettek speciális szoftvert. A VW-konszern szinte valamennyi terméke gyanúba keveredett: az Audi mellett a Volkswagen a Seat és a Skoda is. A hétvégén vált ismertté, hogy nemcsak a személyautóknál, hanem a kishaszon-járműveknél is csaltak. Talán csak a csoport emblematikus márkája, a Porsche marad ki a szórásból.

Az autógyárak és a jogalkotók dilemmája, hogy a dízelmotorok a globális felmelegedésért főfelelősként meghatározott szén-dioxiddal valóban kevéssé terhelik a környezetet, ám ennek ára van: az egészségre káros nitrogén-oxidok és szilárd részecskék jutnak a levegőbe.

A Népszavának nyilatkozó autókereskedelmi szakértő szerint ez a botrány időlegesen valamelyest csökkenthetik a konszern dízel márkái iránt a keresletet, de ez minden bizonnyal csak átmeneti jelenség lehet.

Ezt erősítette meg lapunknak Metál Zoltán, az Országos Taxis Szövetség elnöke is, aki elmondta, hogy éppen a VW dízelmotorok, illetve konszern márkái a legnépszerűbbek a személyfuvarozók körében.

Fojt Attila, a Magyar Gépjármű-kereskedők Országos Egyesületének (MGOE) elnöke nem tart a sem a VW, sem a többi dízelautó iránti kereslet, vagy az árak csökkenésétől. Nem zárta ki ugyan VW némi presztízsveszteségét, de az, hogy a sajtóban is rengeteg hír jelenik meg a márkáról és márkatársaitól, akár még az érdeklődést is növelheti.

Szabados György, a KTI Közlekedéstudományi Intézet tudományos munkatársa a Népszavának elmondta, a dízelmotoroknak nagyon magas az égési hatásfoka. Ezért utókezelő rendszerekkel igyekeznek csökkenteni a káros anyag kibocsátást a gyártók. A korszerű dízel erőforrásoknál részecskeszűrőket alkalmaznak. A dízelmotorok másik kritikus komponensei a nitrogén-oxidok. Kibocsátásukat az úgynevezett különböző szelektív katalitikus redukciós eljárással mérséklik. A motorban történő égés során sajnos egyszerre mindkét káros anyag nem csökkenthető.

Egészen más az amerikai és az európai káros anyag-kibocsátással kapcsolatos típusvizsgálati eljárás, ezért a mért végeredmény sem összehasonlítható. Szabados megemlítette, a kevés szakmai információ birtokában nehéz értelmezni a hírekben megjelent adatot, a 40-szeres túllépést az amerikai szabványokhoz képest, de ha a sokszoros kibocsátást okozó eredményt valamilyen valós üzemi körülmények között mérték, akkor azt nincs értelme összehasonlítani a típusvizsgálati eredménnyel. Azt tudni kell, hogy a típusvizsgálati előírásoknak nem célja, vagy eddig kevéssé volt célja, hogy a valós üzemeltetés körülményeit reprodukálják.

A csillagos márka erősíthet
Kecskeméten sem benzin-, sem dízelmotort nem gyárt a Mercedes-Benz - tájékoztatta lapunkat a gyár. Tudomásuk szerint a márka ellen nincs folyamatban vizsgálat. A német luxusautó óriás EPA és CARB nevű amerikai hatóságokkal évek óta folyamatos párbeszédet folytat a károsanyag-mérési eljárásokról. Az elmúlt években a Mercedes-Benz dízel személygépjárműveinek eladási aránya az USA-ban a márka teljes USA-beli forgalmának négy-hat százalékát tette ki – ez a csúcsévekben évente 17000 gépjárművet jelent. Idén az első nyolc hónapjában a Mercedes-Benz 220870 személygépkocsit értékesített, ebből mintegy 8700 volt dízel.

Molnár László, a GKI Gazdaságkutató Zrt. vezérigazgatója nem túlzottan borúlátó a VW botránynak a német gazdaságra gyakorolt hatását illetően. Lapunknak elemezve a várható hatásokat hangsúlyozta, legalábbis abban a szegmensben, amelyet a szoftver-botrány érintett, átveheti a piac egy részét a BMW vagy a Mercedes. Ráadásul a bajba került autógyár-csoport benzines márkái, modelljei nem érintettek, így azok eladásait nem veti vissza a dízel botrány. Az már érzékenyen érintheti az óriásvállalatot, ha egyes modelljeit adott országokból kitiltják. (Ezt a hétvégén Svájcban már elkezdték, de vizsgálódnak a franciák is.) Ráadásul ha vissza kell hívni az állítólag 11 millió autót a "szoftverhiba" miatt, az sem javítja a cégcsoport helyzetét. Nem is szólva arról, hogy a három nagy hitelminősítő is rontotta a VW-csoport hitelbesorolását, és az Európai központi bank sem vesz átmenetileg VW-kötvényeket.

Ha a német autógyár úgy dönt, előre menekül és fejleszti a dízel-típusokat, az a győri Audi gyárnak még jól is jöhet, mert ott egy jelentős "agyközpontot" hoztak létre. Márpedig egy ilyen fejlesztés évekig tartó feladatot jelent. Persze az sem kizárt, hogy legalábbis Európában inkább a szabványokat igazítják a dízelek környezetkímélő teljesítményéhez. A gazdaságkutató nem tartja kizártnak azt sem, hogy a gyártók, akár önkéntesen is, visszafogják a dízelmotor gyártásukat.

Az már a magyar gyárat és a gazdaságot is érintheti, ha akár rövid, egy éves időtartamra is visszaesik a dízelmotorok iránti kereslet. Ez azért okozhat nehézséget a hazai gazdaságnak, mert a szakember szerint Magyarország nagyon kiszolgáltatottá vált az autóiparnak. Az exportból csak az Audi nagyjából 1 000 milliárd forinttal részesedik, s a többi hazai autógyárral, alkatrészgyártással részesedésük elérheti a kivitel 10 százalékát is. A magyar GDP 26 százalékát adja az ipar, s ennek 10 százaléka a járműgyártás. Az sem közömbös, hogy míg idén az első 7 hónapban az ipar 6, az autóipar 18 százalékkal bővült, vagyis a GDP dinamikáját a járműgyártás mozgatta. Ezért ha mégis lesz egy érzékelhető visszaesés a német autóiparban, azt már a magyar gazdaság is meg fogja érezni, mert megtorpanhat a GDP és az export növekedése is.

Szerző
Témák
VW dízelbotrány