Megelőzhető lett volna a vörösiszap-katasztrófa

A kolontári vörösiszap-konferencia ötödik évfordulója alkalmából hétfőn késő este meghallgatást rendezett Strasbourgban a Zöldek frakciója az Európai Parlamentben, a Jávor Benedek és az osztrák Ulrike Lunecek EP-képviselők elnökletével. Jávorék és a többi előadó néhány nappal előbb személyesen is felkeresték a katasztrófa helyszínét.

Ahogy Jávor Benedek hangsúlyozta, az évforduló alkalmából egyszerre kell megemlékezni az áldozatokról, és olyan jogszabályokat, ellenőrzési mechanizmust kialakítani, amely megelőzik hasonló katasztrófák bekövetkezését. Simon Gergely, a Greenpeace szakértője arra emlékeztetett, hogy pár nappal a tragédia előtt tartott helyszíni szemlét a környezetvédelmi felügyelet, mégsem vették észre a nyilvánvaló anomáliákat, ráadásul 2002-től a katasztrófa bekövetkeztéig semmilyen hatóság nem vizsgálta a gátak állékonyságát.

A magyar kormány nevében Bakondi György beszámolt a helyreállításról: Bakondi úgy fogalmazott, hogy minden, anyagi jellegű kárt kifizettek a károsultaknak. De ezt a költségvetés, végeredményben az adófizetők állták, mert a létesítményt működtető cégen nem lehetett behajtani ekkora összeget. A felelősök elleni büntető eljárás jó esetben idén decemberben jut el az első fokú ítéletig. A meghallgatás fő üzenete az volt, hogy a veszélyes hulladékokra és az ipar felelősségére vonatkozó jogszabályokat magyar és uniós szinten is erősíteni kell, a meglevőket pedig az eddiginél szigorúbban kell betartani, betartatni. A meghallgatáson az MSZP és a Jobbik képviselői is megjelentek, de a legnagyobb magyar EP-frakcióval rendelkező Fideszből egyetlen képviselő vagy asszisztens sem érdeklődött a vörösiszap-katasztrófa tanulságai iránt.

Fél, hogy önt is érinti a VW-botrány? Itt kiderítheti!

Publikálás dátuma
2015.10.06. 20:19
FOTÓ: Sean Gallup/Getty Images
A Volkswagen online felületet hozott létre, hogy ügyfelei saját maguk ellenőrizhessék, járművükön el kell-e végeztetni a károsanyag-kibocsátással kapcsolatos utólagos javítást; az internetes oldal magyar nyelven is elérhető - tájékoztatott a konszern márkáinak magyarországi forgalmazója, a Porsche Hungaria (PH) kedden.

www.volkswagen.hu oldalról is egy kattintással elérhető http://info.volkswagen.com/hu/hu/home címen a jármű alvázszámának megadása után minden ügyfél egyértelmű választ kap arra, hogy járműve érintett-e vagy sem - ismertetik. A márkakereskedések szintén tájékoztatást adnak arról, hogy az adott jármű érintett-e, illetve az ügyfelek rendelkezésére állnak tanácsadással - tették hozzá.

A PH közleményében hangsúlyozza: a Volkswagen ezzel újabb lépést tett annak feltárásában, hogy az EA 189 típusú dízelmotorral ellátott járművek közül melyek érintettek a szervizakcióban. A cég ugyanakkor leszögezi, hogy minden értékesített jármű műszakilag biztonságos és üzemképes, még az esetleges, károsanyag-kibocsátással kapcsolatos utólagos beavatkozást megelőzően is.

A közleményben kitérnek arra, hogy a Volkswagen és a konszern többi érintett márkája még októberben bemutatja az illetékes hatóságoknak a műszaki megoldásokat és intézkedéseket. Az érintett járművek tulajdonosai a rákövetkező hetekben, illetve hónapokban kapnak tájékoztatást erről.

Az Egyesült Államok Környezetvédelmi Ügynöksége (EPA) szeptember 18-án vádolta meg a legnagyobb európai autógyártó vállalatot, hogy olyan szoftvert telepített 482 ezer dízelüzemű járműbe, amelynek segítségével kijátszhatók a károsanyag-kibocsátásra vonatkozó amerikai előírások. 

A VW elismerte, hogy mintegy 11 millió, EA 189 típusú motorral üzemelő autó a manipuláció révén csak a próbapadon tartja a határérték alatt az emissziós értékeket, normál üzemmódban azonban nem. A 11 millióból 8 millió kocsit az Európai Unióban adtak el.

Szerző

Fontos bejelentést tett a Volkswagen-vezér

Publikálás dátuma
2015.10.06. 19:59
FOTÓ: Alexander Koerner/Getty Images
A dízelbotrány miatt felülvizsgálják az összes tervezett beruházást a német Volkswagen (VW) konszernnél, és tovább szigorítják a már korábban elindított költségcsökkentési programot - mondta a társaság vezérigazgatója a németországi Wolfsburgban működő központi gyártóbázison soron kívül tartott üzemi gyűlésen, kedden.

Matthias Müller a több mint 20 ezer dolgozó részvételével tartott gyűlésen elmondta, hogy már körvonalazódik a dízelbotrányt kiváltó problémák "technikai megoldása", de a pénzügyi következmények beláthatatlanok, ezért a társaság vezetésének lépnie kellett. 

A nem létfontosságú beruházásokat mind törlik vagy elhalasztják, és a botrány miatt kialakult új helyzethez igazítják az előző vezérigazgató, Martin Winterkorn idején elindított hatékonyságnövelő, költségcsökkentő programot. Az átalakítás "nem lesz fájdalommentes", de mindent megtesznek azért, hogy a VW a jövőben is a "jó és biztos" munkahelyek vállalata legyen, mondta Matthias Müller a VW közleménye szerint a nyilvánosság kizárásával tartott gyűlésen.

A vezérigazgató a dízelbotrány gyors és kíméletlen feltárását ígérte, és hangsúlyozta, hogy az érintett gépkocsik mind biztonságosak és működőképesek. "Ügyfeleink biztonsága egy pillanatig sem volt veszélyben" - mondta. Az Euro-6-os környezetvédelmi besorolású dízelmotorral meghajtott kocsik megfelelnek az előírásoknak. "Ez Wolfsburg számára azt jelenti, hogy folytatódhat a gyártás" - hangsúlyozta Matthias Müller, aki a csoporthoz tartozó Porsche vezérigazgatói pozíciójából került a konszern élére szeptember végén, és új tisztségében most először intézett beszédet az alkalmazottakhoz.

A 12 márkát összefogó VW világszerte nagyjából 600 ezer embert foglalkoztat, több mint 75 ezret Wolfsburgban. Az üzemi tanács elnöke, Bernd Osterloh a gyűlésen elmondta, hogy pillanatnyilag az alkalmazottak és a kölcsönzött munkavállalók állását sem fenyegeti a dízelbotrány, és a társaság vezetése mindent megtesz a munkahelyek megőrzéséért. A hosszabb távú hatások viszont kiszámíthatatlanok, mert nem látható előre, hogy miként változik a társaság megítélése a vásárlók körében.

A Volkswagen márka eredményét viszont biztosan rontja a botrány, és ez a fizetésen felül járó bónuszban is tükröződik majd, de az üzem nem engedi, hogy a beosztott dolgozókra helyezzék a válság minden terhét, és alaposan megnézi, hogy miként alakul a vezetők bónusza. "Az biztos, hogy mi nem álljuk a számlát egy csoport menedzser helytelen magatartása miatt" - mondta Bernd Osterloh az üzemi tanács közleménye szerint.

Az Egyesült Államok Környezetvédelmi Ügynöksége (EPA) szeptember 18-án megvádolta a legnagyobb európai autógyártó vállalatot, hogy olyan szoftvert telepített 482 ezer dízelüzemű járműbe, amelynek segítségével kijátszhatók a károsanyag-kibocsátásra vonatkozó amerikai előírások. 

A VW elismerte, hogy mintegy 11 millió, EA 189 típusú motorral üzemelő autó a manipuláció révén csak a próbapadon tartja a határérték alatt az emissziós értékeket, normál üzemmódban azonban nem. A 11 millióból 8 millió kocsit az Európai Unióban adtak el.

Elemzők szerint a VW nagyjából 4,3 milliárd eurót takarított meg a csalással, de a botrány ennél sokkal több pénzbe kerülhet. A Frankfurter Allgemeine Zeitung című lap kedden a baden-württembergi tartományi bank (lbbw) egy elemzésére hivatkozva azt írta, hogy akár 46 milliárd eurót is felemészthet a dízelbotrány, és a VW ezért tőkeemelésre kényszerülhet. 

A frankfurti tőzsdén jegyzett részvénytársaság tavaly még az értékesítési darabszámot, az árbevételt és az üzleti eredményt tekintve egyaránt rekordot ért el. A csoport tagjai 2014-ben összesen 10,1 millió gépjárművet adtak el, 4,2 százalékkal többet a 2013-as 9,7 milliónál. Az árbevétel első alkalommal lépte át a 200 milliárd eurós határt, 202,5 milliárd euró lett, 2,8 százalékkal magasabb az előző évi 197,0 milliárdnál, az adózás utáni nyereség pedig 21,0 százalékkal 11,06 milliárd euró emelkedett.

A konszernhez tartozik az Audi, a Bentley, a Bugatti, a Ducati, a Lamborghini, a Man, a Porsche, a Scania, a Seat, a Skoda, a Volkswagen és a Volkswagen haszongépjárművek márka. Németországban minden hetedik munkahely kapcsolódik közvetlenül vagy közvetve a gépjárműgyártáshoz, az ipar legnagyobb ágazatához. Tavaly az ágazatban érdekelt cégek összesített bevétele történelmi csúcsra emelkedett, 367,9 milliárd euró volt.

Szerző