Nemcsak az idősek betegsége az ízületi gyulladás

Publikálás dátuma
2015.10.11. 10:43
Forrás: ORFI
A krónikus ízületi gyulladás nemcsak az idősek betegsége, gyakran gyermekek is kénytelenek megküzdeni a fájdalmas tünetekkel.

A gyermekkorban előforduló leggyakoribb krónikus ízületi gyulladásos megbetegedés a Juvenilis idiopátiás artritisz (JIA) 16 éves kor alatt fordul elő, tartós ízületi gyulladás jellemzi, ami fájdalommal, duzzanattal és a mozgás korlátozottságával jár. Okát nem ismerik, a diagnózis felállításakor minden más ízületi gyulladással járó betegséget ki kell zárni. Az artritiszes gyermekekre hívta fel a figyelmet egy különleges gyógytorna foglalkozás, amit az Artritisz Világnapja alkalmából tartottak az Országos Reumatológiai és Fizioterápiás Intézetben (ORFI). A rendezvényen a szervező Magyar Reumabetegek Egyesülete bejelentette Gyermekreumatológiai betegséggel élők klubjának megalakulását. A hiánypótló közösségi hely rendszeres foglalkozásain szakemberek támogatása mellett oszthatják meg egymással tapasztalataikat a beteg gyermekek és családjaik.

Dr.Orbán Ilonka az ORFI Klinikai Immunológia, Felnőtt és Gyermekreumatológiai osztály orvosa elmondta: " Az ORFI-ban 2002 óta gyűlnek a tapasztalataink a biológiai terápiás gyógyszerekről a JIA kezelésében, ezek sikere átütő. Az ORFI szerepe központi a megbetegedés kezelésében: a 80-as évek óta látunk el artritiszes gyerekeket, akik terápiája aztán felnőtt korukban is nálunk, az intézetben folytatódhat."

A reumatoid artritisz - idült sokízületi gyulladás (RA) - gyermekeket, fiatalokat, idősebbeket egyaránt megtámadhat, és tünetei nem merülnek ki enyhe ízületi fájdalmakban. Hazánkban hozzávetőleg 50 ezer felnőttet érint a betegség. Jellemzően 30-50 éves kor között jelentkezik, de a magyar reumatológusok mintegy 1500 artritiszes gyermeket is kezelnek. A betegség nemcsak az életminőség romlásához, a keresőképesség elvesztéséhez vezet: az RA-s betegek élettartama közel 10 évvel rövidebb az átlag népességénél. A kórformának ma nincs oki kezelése, a betegek állapotának romlása megfelelő terápiával azonban jelentősen lassítható.

Szerző

A lassan pusztuló porcok nyomában

Publikálás dátuma
2015.10.09. 07:16
A testmozgás erősíti az izomzatot, mely nagyobb támasztékot képes adni az ízületeknek FOTÓ: NÉPSZAVA
A főleg nagyízületeket érintő (térd, csípő) kopásos betegségek gyakorisága világszerte növekszik. Összefüggésbe hozható ez a fejlett országokban a születéskor várható élettartam növekedésével, a népesség elöregedésével, amely általános jelenség. A betegség több mint egyszerű porckopás, „osteoarthritis” az orvosi terminológia szerint, ami azt jelenti, hogy a teljes ízület érintett és gyulladásos folyamat is kíséri.

Habár világszerte intenzíven kutatják a betegség okait és a terápiás lehetőségeket, ma sem tekinthető megoldottnak ezen kórkép gyógyítása. Nem ismert, hogy a betegség kialakulásában miért játszik olyan fontos szerepet az életkor. Ismeretes ugyanakkor, hogy az öregedés során csökken a porcsejtek szövetépítő képessége és megnövekednek a lebomlást elősegítő folyamatok, melyek bonyolult enzimtevékenység által szabályozottak szervezetünkben. Másik jelenség, hogy a betegség sok esetben fiatal korban is jelentkezhet, melyet genetikai, fokozott igénybevételi és táplálkozási problémákkal hoznak összefüggésbe. A tényleges ízületi pusztulás csak az utolsó, klinikai stádium, ennek okait sok szempontból még mai napig sem ismerjük. Habár a terápiás lehetőségek tárháza napról-napra növekszik a végleges megoldás a betegség kivédésére és gyógyítására nem ismert.

Hosszú ideig az egyetlen terápiás lehetőség a betegek számára a legkínzóbb tünet, a fájdalom csillapítása volt, gyulladáscsökkentők és enzimgátlók adására szorítkozott. Ezen gyógyszerek nem jelentettek oki kezelést és kiderült, hogy számos mellékhatást produkálhatnak a hosszan tartó szedés során, valamint még a szövetpusztulás folyamatát is inkább elősegítik, mint gátolják. Az utóbbi évek kutatásai a porcvédelemre és a porcsejtek regenerálását elősegítő szerek kifejlesztésére koncentráltak. Egyre nagyobb számban jelentek meg a természetes porc-alapanyagként is ismert készítmények (glükozaminoglikan, chondroitinszulfát, hyaluronsav) melyek közül is a legtöbb tudományos bizonyítékot a glükozamin-szulfát adásának jótékony hatása ismert.

Ez a vegyület serkentik a porc-mátrix képzését és egyúttal csökkentik a lebontó enzimek aktivitását. Adásuk hosszútávon is biztonságos és kevés mellékhatással rendelkeznek. Problémát jelent, hogy általában a betegek nem megfelelő – túlságosan alacsony - dózisban szedik. Ismert, hogy a felszívódás sok esetben nem tökéletes és különösen nem egyes betegségcsoportokban, valamint időseknél, ahol általános romlik egyébként is a tápcsatornából a felszívódás képessége. A porcregeneráló szereknek nagyobb szerepet kellene kapniuk a betegség megelőzése és korai kezelése terén. Ezek szedésének megkezdése minél korábban, a porcpusztulást megelőző stádiumban ajánlott.

Fájdalomcsökkentő praktikák

Méhpempő Lassítja az ízületi elváltozásokat, elősegíti a porcszövetek regenerálódását és gyulladáscsökkentő hatású.

Rozmaringlevél tea Külsőleg, mint bedörzsölő segít a reumánál, neuralgikus fájdalmaknál és elősegíti a regenerációs folyamatokat még a mélyebben fekvő szövetekben is.

Mezei zsurló Kiváló reumaellenes tea. A megdermedt szövetek rugalmasabbá válnak.

Ördögcsáklya Ízületi gyulladás és reuma kezelésében jó hatású készítmény. Hatásos gyulladáscsökkentő. Érzéstelenítő hatásának köszönhetően csillapítja a fájdalmat.

Cápaporc Természetes glukozamin forrás. Nemcsak immunerősítő, hanem gyulladáscsökkentő és az ízületek regenerálódásában is jelentőséggel bír.

Rozmaringos frissítő krém Főleg kisízületek (ujj, csukló, boka) fájdalma, illetve megfázásos ízületi fájdalmak esetén használatos.

Gyógynövényes bőrfrissítő krém Nagyízületi (csípő, gerinc, térd, váll, könyök) és izomfájdalmakon segíthet. Vadgesztenyés krém Kisízületek (ujj, csukló, boka) fájdalma, illetve izomfájdalmak esetén használatos. Porcregenerálók A glükozamin-szulfát, a kondroitin-szulfát és a hialuronsav nagy mennyiségben megkötik a vizet, a kollagén termelődését is serkentik, gátolják a porcokat bontó enzimek hatásait.

(Forrás: www.ritmus.hu)

Öt tanács az egészséges ízületekért

Sok folyadékfogyasztás. Folyadék hiányában a porc rugalmatlanabb lesz, rosszabbul bírja a terhelés miatt ránehezedő súlyt. Az ízületi felszín érdesebbé válik, a mozgás közben egyenetlenül kopik.

Túlsúly leadása. Már 10 százalékos fogyás is rengeteg terhet levesz az ízületekről. Próbálja csak ki, milyen nehéz például egy 10 kilós szatyrot egész nap cipelni.

Egészséges étrend. Kerüljük azokat az ételeket, melyek kényelmetlen érzést, puffadást, viszketést, allergiát okoznak.

Vitaminok. Számos vizsgálat igazolta, hogy a C-, a D- és E-vitamin, a béta-karotin, valamint a kalcium és magnézium, a szelén, a cink, a réz és a vas, illetve az omega-3 zsírsavak szedése nagyban hozzájárul a betegek állapotának javulásához.

Regeneráló készítmények. A porc- regenerálók javítják az ízület felszínének állapotát, csökkentik a gyulladást és a fájdalmat.



Szerző
Frissítve: 2015.10.08. 21:12

Ételek, amiket nem hagyhatunk ki

Publikálás dátuma
2015.10.06. 15:03
Illusztráció/Thinkstock
A kalciumszükségletünket, a napi 1000 milligrammot gyakorlatilag három pohár tejből fedezni tudjuk. De mi van akkor, ha vegánok, netán laktózérzékenyek vagyunk, vagy csak egyszerűen nem szeretjük a tejet? Ne aggódjunk, vannak más ételek is, amivel fedezni tudjuk napi szükségletünket - nyugtat meg a Házipatika.com.

A brokkoli a kalciumtartalma mellett kétszer annyi C-vitamint tartalmaz, mint egy narancs. A kutatások szerint emellett a folyamatos brokkolifogyasztás segít megelőzni a vastag- és vékonybélrákot.

A kelkáposztában szintén sok a C-vitamin, de fedezhetjük vele a napi A-vitamin szükségletünket is, ráadásul tartalmaz jelentős mennyiségű K-vitamint is, ami a véralvadást is segíti.

A fügébe, ha beleharapunk, azt hisszük, hogy egy szuperédes, ragadós édességgel van dolgunk, miközben egy  rost- és káliumgazdag gyümölcsbe haraptunk. Magnéziumban is gazdag, amelyet a test több száz biomechanikai reakcióban hasznosít, például izomfunkciók megtartásában, a szívritmus stabilan tartásában vagy a csontok erősítésében.

Ne féljünk a szardíniától, az apró sós halakban rengeteg umami van, amelyet salátákhoz vagy tésztákhoz tudunk használni. Emellett remek B12-vitamin forrás, amely az agyat és az idegrendszert tartja egészségesen, és D-vitaminban is gazdag, ez utóbbi a csontok egészségéhez kell.

A fehér bab gazdag rostban, fehérjében, vasban, valamint az egyik legjobb természetes káliumforrás. Emellett jelentős rezisztens keményítő(egészséges szénhidrát)forrás, és az anyagcserét is javítja.

A tofut a fehérje legjobb vegetáriánus forrásaként ismerjük, pedig a kalcium remek forrása.

A mandulák nem csak egészségesek, hanem a napi fehérjetartalom 12 százalékát tartalmazzák, gazdagok E-vitaminban és káliumban. Enyhén hizlalnak ugyan, de jó zsiradékról beszélhetünk, ami csökkenti a rossz koleszterolt, ha mérsékelten fogyasztjuk.

forrás és kalciumkalkutátor:  hazipatika.com

Szerző