Esztergom;vasútvonal;

- Kalandpálya lett az esztergomi vasútvonal

Ugyan a Budapestet Esztergommal összekötő, nyár végén átadott vasútvonalon zömmel alacsony padlós szerelvények közlekednek, mégis komoly gondja akadhat a mozgásukban korlátozott személyeknek. A több mint 40 milliárd forintból felújított szakaszon nem egy esetben előfordul, hogy a megállóhelyen szemmel láthatóan nem sikerült eltalálni a vonatok és a peron közötti távolságot. A Vörösvárbánya és Aquincum megállónál nemcsak a rés nagyságával van baj, hanem a szintbeli különbségekkel is - írja a 24.hu.

Az utasok is értetlenül álltak a „jelenség” előtt, egyesek – főképp idősek – szóvá is tették, hogy aggódnak, mi lesz, ha a fagyban csúszóssá válik a peron, ők pedig fél testtel a “lyukban” kötnek ki. Ezzel kapcsolatban a vasútvonal rekonstrukcióját végző Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. kijelentette: a peronok az érvényes előírások és szabványok szerint épültek. A szintkülönbségre pedig azt a magyarázatot adták, hogy a ,,helyszíni kötöttségek, valamint a megközelítési adottságok" miatt nem volt lehetőség a peron kedvezőbb elhelyezésére. Szerintük a tervezéskor elvégzett vizsgálatok igazolták, hogy mind a Desiro, mind a villamosítás után üzembe álló Flirt szerelvényeknél (alacsony padlós vonatok) a kitolható lépcsők használatával az előírások szerinti átlépési távolság biztosított lesz – közölték.

Mindeközben a szakaszon közlekedő utasok a "10-es út" nevű Facebook-csoportban jelezték, hogy a solymári vasúti megállóban a térkövek egyszerűen szétcsúsztak, a mellette lévő töltésen pedig a védőkorlát is megdőlt. Erről képeket is készítettek, amelyeken jól látszik, hogy a MÁV megoldásképpen a balesetveszélyes helyszínt sárga szalaggal kerítette el. Az ügy kapcsán egyébként komoly hozzászólás áradat indult be, amelybe maga Loppert Dániel, a Nemzeti Infrastrukrúra-fejlesztő szóvivője is bekapcsolódott. Közölte, a hibát jelezték a kivitelezőnek, aki azt elismerte. A helyreállító munkákat kedden meg is kezdték, ígéretük szerint október 31-ig el is készülnek vele.

A vasútvonal jelenlegi helyzetére a MÁV is reagált. Szerintük az augusztus 20. és október 28. között részükre küldött észrevételekből mindössze nyolc eset vonatkozott az infrastruktúrára, ebből pedig csupán egyben fogalmazták meg azt, hogy a pályaszakaszon épült megállóban a vonat padlója és a peron között a megszokottnál nagyobb távolságot kell átlépni. Ezt az észrevételt az ügyfélszolgálat viszont már eljuttatta az illetékes szakmai szervezeteknek.

Szó sincs arról, hogy az állam a BKV működésének finanszírozásért cserébe kapna fővárosi ingatlanokat. A Dagály fürdő értékét sem ezért szeretné megismerni a Fővárosi Közgyűlés. A tömegközlekedés működtetésére csak kölcsön adta a 13,5 milliárd forintot Budapest, de jogi értelemben elképzelhetetlen, hogy az összeget ne kapnák vissza az államtól, így az nem hiányzik majd a büdzséből. Tarlós István legalábbis ezeket állította lapunknak a tegnapi Budapestinfón. A főpolgármester elismerte, hogy a BKV még nem kapta meg az idei 24 milliárdos állami támogatást, és megállapodás híján jövőre "már csak pedagógiai okokból is" járatritkításra lehet számítani.