Előfizetés

Groteszk az orosz kottafejekben

Retkes Attila írása a Népszavának
Publikálás dátuma
2015.11.05. 06:45
Thomas Zehetmair FORRÁS: BFZ
Igor Stravinsky humoros, groteszk kompozíciója, a Kártyajáték, valamint Szergej Prokofjev ritkán hallható 2. hegedűversenye is megszólal Fischer Iván és a Budapesti Fesztiválzenekar hétvégi koncertjein, a Müpa Bartók Béla Nemzeti Hangversenytermében. A Prokofjev-mű szólistája az Európa-szerte elismert osztrák hegedűművész, Thomas Zehetmair lesz.

Fischer Iván, a Fesztiválzenekar zeneigazgatója szerint „Stravinsky sosem rettent vissza attól, hogy provokatív legyen és pimasz, sőt: egyike volt azon kevés zeneszerzőnek, aki képes volt a humort, a játékosságot kottafejekkel lejegyezni. Prokofjev klezmer dallamokból építkező nyitánya után Thomas Zehetmair játssza el Prokofjev 2. hegedűversenyét, amely markánsan elüt a szerző több mint 15 évvel korábban született 1. hegedűversenyétől. A második tiszta és egyszerű, mégsem konvencionális. Dallamos és fülbemászó, tele virtuóz és szenvedélyes futamokkal, az édeskés lírában ugyanakkor a szarkasztikus humor is utat tör magának.”

A koncertek második fele is ezt erősíti, amikor a nagy szerencsejátékos hírében álló Stravinsky Kártyajáték című műve kerül sorra, pillanatok alatt a pókerjátszmák világába repítve a közönséget. Fischer Ivánnak különös kedvence ez a darab; azt mondja, ha jól adják elő, könnyed és könnyen hallgatható, táncos, vidám, igazán eredeti kompozíció. A hangverseny záróakkordja a Tűzmadár-szvit, melynek alapja az a balett, amivel az addig ismeretlen ifjú Stravinsky egy csapásra berobbant Európa zenei életébe.

Az 1910-es francia premierien ott nyüzsgött egész Párizs: Stravinsky egyetlen este alatt megismerkedett Prousttal, Debussyvel és Ravellel is. Európa számos városában turnézott később, a siker mindenütt óriási volt, a zeneszerző ötven év alatt majd’ ezerszer vezényelte a művet. A Fesztiválzenekar a darab szvit változatát játssza, amely a zeneigazgató szerint „kitűnően egyesíti a balett fő karaktereit, és önálló dramaturgiájával végigköveti a cselekmény vonalát. A mesés hangulat, a pazar színek és a zene érzéki gazdagsága így egyáltalán nem csorbul.”

A Fesztiválzenekar vendégszólistája, az 54 éves, osztrák hegedűművész, Thomas Zehetmaira salzburgi Mozarteumban szerzett diplomát, majd Nathan Milstein és Max Rostal mesterkurzusain tökéletesítette tudását. Tizenhat éves kora óta szólistaként járja a világot, emellett 1994-ben megalapított a nevét viselő vonósnégyest. 2001 óta rendszeresen vezényel: 2002 és 2014 között a Royal Northern Sinfonia zeneigazgatója volt, vendégkarmesterként jelenleg is dolgozik ezzel az együttessel. Idén nyáron Svájcba szerződött: 2016 szeptemberétől az Orchester Musikkollegium Winterthur vezető karmestere lesz. Zehetmair –Weimar és a Newcastle mellett – a budapesti Zeneakadémiának is díszdoktora. Lemezfelvételeit az Európa legprogresszívebb kiadójának tartott, avantgárd és kortárszenei profilú német ECM Records gondozza.

Újabb orosz gép zuhant le

Újabb orosz repülőgép szenvedett balesetet, ezúttal Dél-Szudánban. Az Antonov-12-es szállítógép felszállás után nem sokkal zuhant le Juba repülőtere közelében, 15 ember életét veszítette, hárman túlélték a katasztrófát. A szombaton szerencsétlenül járt orosz Airbus A321-es lezuhanásának okait továbbra is vizsgálják. Az Iszlám Állam terrorszervezet azt állítja, be tudják bizonyítani, hogy ők lőtték le az utasszállítót.

Az első hírek arról szóltak, hogy több mint negyvenen utaztak az orosz gyártmányú Antonov-12-es szállítógépen. A CNN-nek egy dél-szudáni elnöki szóvivő ugyanakkor azt erősítette meg, hogy 12 dél-szudáni utas és hat fős legénység repült a géppel, a személyzet tagjai közül egy orosz, öt örmény állampolgár volt. Két dél-szudáni állampolgár és egy csecsemő túlélte a balesetet. A Reutersnek egy szemtanú azt állította, 41 letakart holttestet látott a baleset helyszínén, egy rendőrtiszt szintén úgy nyilatkozott, hogy 41-en haltak meg. Elképzelhető, hogy a zuhanáskor a földön is estek áldozatok.

Ateny Wek Ateny elnöki szóvivő tájékoztatása szerint a motor meghibásodása okozhatta a katasztrófát, de jelezte, hogy ezt hivatalosan még nem erősítheti meg. Egy szemtanú arról számolt be, hogy a repülő egyik motorja leállt, mielőtt a gép a földbe csapódott volna. A baleset helyi idő szerint reggel 9-kor történt, a gép a Fehér Nílus közelében, Juba nemzetközi repülőterétől alig 800 méterre zuhant le. A roncsok a folyóparton fekszenek. A repülő élelmiszert szállított, Dél-Szudán északi részére, Paloichba tartott. Az Antonov-12-est Tadzsikisztánban jegyezték be. A BBC úgy értesült, a gépet még a Szovjetunióban gyártották, 1971 óta repül, az Antonov cég jelenleg ukrán állami tulajdonban van. A Reuters szerint a dél-szudáni központú Allied Services Ltd. szállítmányozási cég üzemeltette a repülőt.

Újabb részletek kerültek nyilvánosságra a Sínai-félszigeten szombaton lezuhant orosz gép tragédiájával kapcsolatosan. A Metrojet légitársaság Airbus A321-ese Sharm el Sejkből Szentpétervárra tartott, a felszállás után 23 perccel tűnt el a radarképernyőről. A gépen 217 utas és hét fős személyzet tartózkodott, senki nem élte túl a katasztrófát. A Russia 24 orosz állami csatorna értesülése szerint a repülő farokrészét mintegy 5 kilométer távolságra találták meg a roncs többi részétől, s a maradványok nem mutatják robbanás vagy tűz nyomait. Egy amerikai szakértő, Mary Schiavo szerint mindez megerősíti a gyanút, hogy nem megfelelően végezték a helyreállítást a repülő 2001-es kairói balesete után. Az Airbusnak egy felszállásnál sérült meg a farokrésze, három hónapig tartott a javítása.

Orosz szakértők mintegy 30 négyzetkilométernyi területet fésültek át a Sínai-félszigeten roncsok és a még hiányzó holttestek után kutatva. A vizsgálatot szerdán 40 négyzetkilométerre terjesztették ki. A hegyes, sivatagos térséget drónokkal is pásztázzák. Tegnap nem találtak újabb tetemeket. Vlagyimir Puskov, a rendkívüli helyzetek minisztériumának tárcavezetője azt ígérte, méterről-méterre átkutatják a terepet, s nem hagyják abba, ameddig valamennyi áldozat maradványait meg nem találják. Több mint 140 holttestet szállítottak Szentpétervárra, 33 áldozat személyazonosságát sikerült megállapítani. Egy áldozat holttestét már kiadták a hozzátartozóknak. Legtöbb esetben DNS-vizsgálatra lesz szükség, a minták egy részét Moszkvába küldték, hogy felgyorsítsák az azonosítást. A TASZSZ hírügynökség szerint a tetemeken nem találtak robbanásra utaló nyomokat.

Az Iszlám Állam (IS) újabb hangüzenetben azt közölte, hamarosan elárulják, milyen módszerrel lőtték le a gépet, az egyiptomi hatóságok azonban kétségbe vonták a terrorszervezet állítását. Egyiptomi, orosz, francia és ír szakértők bevonásával továbbra is folyik a fekete dobozok tartalmának elemzése, de hivatalosan még semmit nem közöltek. Az al-Maszri al-Jóm egyiptomi napilap bírósági forrásokra hivatkozva tegnap azt állította, a fekete dobozok vizsgálata arra utal, hogy robbanás történt a repülő hajtóművében.

Újabb orosz gép zuhant le

Újabb orosz repülőgép szenvedett balesetet, ezúttal Dél-Szudánban. Az Antonov-12-es szállítógép felszállás után nem sokkal zuhant le Juba repülőtere közelében, 15 ember életét veszítette, hárman túlélték a katasztrófát. A szombaton szerencsétlenül járt orosz Airbus A321-es lezuhanásának okait továbbra is vizsgálják. Az Iszlám Állam terrorszervezet azt állítja, be tudják bizonyítani, hogy ők lőtték le az utasszállítót.

Az első hírek arról szóltak, hogy több mint negyvenen utaztak az orosz gyártmányú Antonov-12-es szállítógépen. A CNN-nek egy dél-szudáni elnöki szóvivő ugyanakkor azt erősítette meg, hogy 12 dél-szudáni utas és hat fős legénység repült a géppel, a személyzet tagjai közül egy orosz, öt örmény állampolgár volt. Két dél-szudáni állampolgár és egy csecsemő túlélte a balesetet. A Reutersnek egy szemtanú azt állította, 41 letakart holttestet látott a baleset helyszínén, egy rendőrtiszt szintén úgy nyilatkozott, hogy 41-en haltak meg. Elképzelhető, hogy a zuhanáskor a földön is estek áldozatok.

Ateny Wek Ateny elnöki szóvivő tájékoztatása szerint a motor meghibásodása okozhatta a katasztrófát, de jelezte, hogy ezt hivatalosan még nem erősítheti meg. Egy szemtanú arról számolt be, hogy a repülő egyik motorja leállt, mielőtt a gép a földbe csapódott volna. A baleset helyi idő szerint reggel 9-kor történt, a gép a Fehér Nílus közelében, Juba nemzetközi repülőterétől alig 800 méterre zuhant le. A roncsok a folyóparton fekszenek. A repülő élelmiszert szállított, Dél-Szudán északi részére, Paloichba tartott. Az Antonov-12-est Tadzsikisztánban jegyezték be. A BBC úgy értesült, a gépet még a Szovjetunióban gyártották, 1971 óta repül, az Antonov cég jelenleg ukrán állami tulajdonban van. A Reuters szerint a dél-szudáni központú Allied Services Ltd. szállítmányozási cég üzemeltette a repülőt.

Újabb részletek kerültek nyilvánosságra a Sínai-félszigeten szombaton lezuhant orosz gép tragédiájával kapcsolatosan. A Metrojet légitársaság Airbus A321-ese Sharm el Sejkből Szentpétervárra tartott, a felszállás után 23 perccel tűnt el a radarképernyőről. A gépen 217 utas és hét fős személyzet tartózkodott, senki nem élte túl a katasztrófát. A Russia 24 orosz állami csatorna értesülése szerint a repülő farokrészét mintegy 5 kilométer távolságra találták meg a roncs többi részétől, s a maradványok nem mutatják robbanás vagy tűz nyomait. Egy amerikai szakértő, Mary Schiavo szerint mindez megerősíti a gyanút, hogy nem megfelelően végezték a helyreállítást a repülő 2001-es kairói balesete után. Az Airbusnak egy felszállásnál sérült meg a farokrésze, három hónapig tartott a javítása.

Orosz szakértők mintegy 30 négyzetkilométernyi területet fésültek át a Sínai-félszigeten roncsok és a még hiányzó holttestek után kutatva. A vizsgálatot szerdán 40 négyzetkilométerre terjesztették ki. A hegyes, sivatagos térséget drónokkal is pásztázzák. Tegnap nem találtak újabb tetemeket. Vlagyimir Puskov, a rendkívüli helyzetek minisztériumának tárcavezetője azt ígérte, méterről-méterre átkutatják a terepet, s nem hagyják abba, ameddig valamennyi áldozat maradványait meg nem találják. Több mint 140 holttestet szállítottak Szentpétervárra, 33 áldozat személyazonosságát sikerült megállapítani. Egy áldozat holttestét már kiadták a hozzátartozóknak. Legtöbb esetben DNS-vizsgálatra lesz szükség, a minták egy részét Moszkvába küldték, hogy felgyorsítsák az azonosítást. A TASZSZ hírügynökség szerint a tetemeken nem találtak robbanásra utaló nyomokat.

Az Iszlám Állam (IS) újabb hangüzenetben azt közölte, hamarosan elárulják, milyen módszerrel lőtték le a gépet, az egyiptomi hatóságok azonban kétségbe vonták a terrorszervezet állítását. Egyiptomi, orosz, francia és ír szakértők bevonásával továbbra is folyik a fekete dobozok tartalmának elemzése, de hivatalosan még semmit nem közöltek. Az al-Maszri al-Jóm egyiptomi napilap bírósági forrásokra hivatkozva tegnap azt állította, a fekete dobozok vizsgálata arra utal, hogy robbanás történt a repülő hajtóművében.