Fővárosi Közgyűlés;buszok;Budapesti Közlekedési Vállalat;Gy. Németh Erzsébet;Inter Tan-Ker City Kft;

Bérelni sokkal drágább, mint vásárolni, de a BKV-nak nincs pénze FORRÁS: BKK

- Pazarol a főváros

Debreceni kötődésű cégtől is bérel majd buszokat a BKV. A pályázat egyik nyertese az Inter Tan-Ker City Kft., amelyiknek konzorciuma 2009-ben a cívisváros közlekedési tenderét is megnyerte. A Főváros Közgyűlés tegnapi, politikai acsarkodásoktól sem mentes rendkívüli ülésén arról döntött, hogy az eredeti tervvel ellentétben a BKV 40 buszt béreljen és 35-öt hitelből vásároljon meg, feltéve, ha a kormány ezt támogatja. Nemes Gábor, Egységes Közlekedési Szakszervezet elnöke arra figyelmeztetett, bérelni sokkal drágább, mint akár hitelből vásárolni, ráadásul embereket is elbocsájthatnak, ha az autóbuszokat külső cég javítja.

Vegyes felvágott. Így jellemezte Gy. Németh Erzsébet (Demokratikus Koalíció) a Fővárosi Közgyűlés tegnapi döntését, amelynek értelmében a BKV 20 szóló-, illetve 20 csuklós buszt bérelhet és 35-öt megvásárolhat, feltéve, ha a kormány támogatja a kölcsön felvételét. Az ellenzéki politikus szerint olyan döntés született, amely ötvözi ugyan a kockázatokat, de nem mérsékli a hátrányokat.

Miután az elöregedett járművek cseréje elengedhetetlen, és a 3-as metró felújításának ideje alatt pótlóbuszokra lesz szükség, a közgyűlés még tavaly nyáron ezért járult hozzá a bérléshez. Részben a szerződéseket is megkötötték már, ám mert azok ellen egyebek mellett az Egységes Közlekedési Szakszervezet vétót emelt, ezért október 28-a helyett csak tegnap született meg a döntés a bérlésről és a vásárlásról.

Bérelni sokkal drágább, mint vásárolni, ezt a tegnapi közgyűlésen Bolla Tibor, a BKV vezérigazgatója is elismerte - nyilatkozta lapunknak Nemes Gábor. A szakszervezet elnöke hozzátette: bár a BKV-nak nincs pénze, de miután jelenleg adóssága sincs, vehet fel hitelt, amihez persze szükség van a kormány áldására. Ráadásul, ha az eredeti terveknek megfelelően 70 autóbuszt bérelt volna a cég, akkor 70 embert elküldtek volna, mert a járművek javítást a külső cég végzi. Nemes Gábor reméli, hogy végül egyetlen karbantartótól sem válik meg a BKV. Az elnök saját sikerüknek is tartja, hogy az ügyben részben visszalépett közgyűlés.

Tarlós szerint többféle, politikai, egzisztenciális, gazdasági és fővárosi érdek keveredik az ügybe. A főpolgármester saját bevallása szerint azon lesz, hogy olyan felelős döntést hozzanak, amely a város érdekeinek felel meg. "Nem a Fidesznek, még kevésbé a DK-nak, a legkevésbé a rejtett pártoknak, aztán annál is kevésbé olyan gazdasági társaságoknak, amelyek (...) a háttérben érzékelhetően mozognak" - mondta a rendkívüli közgyűlésen. A buszbérlés kontra vásárlás vitában azonban elismerte, súlyos bizonytalansági tényező a kormány, mert előre nem látható, hogy támogatja-e majd a BKV hitelfelvételi kérelmét vagy nem.

A BKV vezérigazgatója arról beszélt, hogy valóban a saját forrásból történő beszerzés lenne a legolcsóbb, ám erre a társaságnak jelenleg nincs elegendő forrása. Ha hitelből vásárolnak, az évente 130 millió forinttal, a bérlés 190 millió forinttal kerül többe mint a készpénzes vásárlás. Ezenfelül azt is előrevetítette, hogyha most hitelből vesz a BKV buszt, akkor lehet, hogy nem vehet fel majd kölcsönt a HÉV-cserére. Ráadásul a hitelhez szükséges önerő is hiányzik.

A szocialista Horváth Csaba a vitában azt vetette fel, hogy a BKV-nak jelenleg lenne pénzügyi lehetősége saját buszok megvásárlására. Az LMP-s Csárdi Antal azzal érvelt, hogy a bérbeadó cégek által felszámolt évi 13 millió forintos költséggel szemben a saját buszok karbantartására csak 820 ezer forintot költ a BKV járművenként. "Ha az a kérdés, hogy pazaroljunk vagy ne pazaroljunk, akkor a pazaroljunk kevesebbet egy gyáva válasz" - fogalmazott Csárdi. Az ellenzéki képviselő gyáva kompromisszumnak nevezte a döntést. A fideszes Wintermantel Zsolt újpesti polgármester szerint viszont a fővárosnak az említett konstrukciók mindegyikét igénybe kell vennie azért, hogy minden kockázatra felkészüljön.

A kormány szerdán tárgyal a BKV ügyéről.

Két cégtől bérli a BKV a buszokat

Az egyik a MABI-BUS kft., a másik a Debrecenhez köthető Inter Tan-Ker City Kft., amelyiknek anyacége tagja annak a konzorciumnak, amelyik még 2009-ben megnyerte a cívisváros közlekedési tenderét. A főváros eredetileg ez utóbbi társaságtól 50 buszt akart bérelni, ami ellen kifogást emeltek, így lett ebből végül 20. Az Inter Tan-Ker Holding Zrt. leányvállalata, az Inter Traction Electrics Kft. elektromos hajtásláncot gyártó üzemet is létesített Debrecenben. Idén nyáron az önkormányzat kötött együttműködési szándéknyilatkozatot a holdinggal.  A BKV nyolc évre a szóló autóbuszokat kilométerenként 246 forintért, a csuklós járműveket 330 forintért bérli, évente legfeljebb 86 ezer kilométerre.



A Liberálisok szerint minden bizonnyal van titkolnivalója a Századvégnek, ha csaknem egy hét kellett ahhoz, hogy reagáljanak a velük kapcsolatos hírekre. Úgy látják: nem lehet véletlen az sem, hogy a civilek számos kísérlete, valamint Lázár János kancelláriaminiszter ígérete ellenére sem ismerhette meg a mai napig a nyilvánosság a milliárdokért készített tanulmányokat.