GVH;RTL;vizsgálat;erőfölény;reklámidő;

2015-11-12 16:40:00

Vizsgálják az RTL-t: üzent a kormány?

Vizsgálódni kezdett a RTL Klubnál a Gazdasági Versenyhivatal (GVH), a hatóságot az érdekli, hogy a piacvezető tévétársaság visszaél-e piaci erőfölényével – tudta meg a Népszabadság. A lap szerint több médiaügynökséget is megkeresett a GVH, az RTL árképzéséről érdeklődve, és sok esetben a jövő évi terveikről is faggatja a reklámozókat, ami üzleti titoknak minősül.

Az RTL az utóbbi években nem csak nézettség terén múlta felül a TV2-t – amiért Andy Vajna is versenyben van, a GVH a napokban engedélyezte neki a tranzakciót -, hanem reklámbevételek terén is. Az RTL hirdetési idejét értékesítő az R-time ugyanis 2013-ban vonzó ajánlattal állt elő: RTL3 néven csomagban kezdte árulni a Cool, a Film+ és az RTL II reklámidejét. Mivel a három csatorna nézettségi mutatói sokszor jobbak is a TV2-énél, a hirdetők gyakorta inkább ezt választották. Az R-time tavaly újabb csomagot vezetett be, amelyben az RTL Klubot és az RTL3-at együtt értékesítette. A GVH szerint ez aggályos, mivel a társaság a kábelcsatornáit kiemelte a száz magyar nyelvű kis adó közül, s az RTL Klub szintjére helyezte. A piacon egyelőre nem gondolják, hogy a TV2 értékesítése és az RTL-vizsgálat között összefüggés van. A reklámpiac erőteljesen felborulhat a jövőben, hiszen Vajna cége a múlt héten megállapodott a második legnagyobb kereskedőházzal, az Atmedia Kft.-vel. Januártól a TV2 nem maga árulja a reklámidejét, hanem a további 27 kábelcsatornával szerződésben álló sales house. Mindez azért is fontos, mert a legfrissebb nézettségi adatok szerint a TV2 erős reggeleket és délutánokat produkálva lassan zárkózni kezdett a konkurens csatornára - igaz, főműsoridőben így is rendre az RTL nyer.

Eközben kiderült, a Fővárosi Főügyészség vizsgálni fogja, hogy összeférhetetlen-e Vajna kormánybiztosi tisztsége a TV2-nél frissen szerzett tulajdonosi posztjával – írta a 24.hu, miután a fel- és bejelentéseiről ismert fideszes aktivista, Tényi István a Legfőbb Ügyészség állásfoglalását kérte az ügyben. Noha üdvözlendő, hogy a hatóságok vizsgálni kezdték Vajna összeférhetetlenségét, a végső ítéletet vélhetően már tudjuk: ugyanis a napokban maga Lázár János sem látott kivetnivalót abban, hogy a filmügyi kormánybiztos Magyarország második legnagyobb kereskedelmi csatornájának tulajdonosa lehet. A Miniszterelnökséget vezető miniszter Fodor Gábor írásbeli kérdésére adott válaszában kifejtette, hogy Vajna nem állami vezetőként látja el a kormánybiztosi feladatokat, így az összeférhetetlenségről szóló jogszabályok rá nem érvényesek. A miniszter nem mindig állt így a kérdéshez, hiszen korábban, L. Simon László barackmagos botránya kapcsán már felszólította beosztottjait, szabaduljanak meg üzleti érdekeltségeiktől, mert felmerülhet az összeférhetetlenség vagy a visszaélés gyanúja.

Simicskátlanítás a hirdetési piacon is
Miután a főváros szerződést bontott a Simicska Lajos érdekeltségébe tartozó Mahir Cityposter Kft.-vel, és a vállalatnak el kell bontania budapesti hirdetőtábláit, egy új szereplő, Tombor András is megjelenhet a hirdetési piacon - értesült a Figyelő. Az üzletember korábban öt évig a hasonló profilú Multireklám Kft.-t irányította. Tombor - aki nemrég köszönt le a Tokaji Borvidék Fejlesztési Tanács éléről - a lap kérdésére elmondta: mint befektetőnek jó emlékei vannak a szektorról, így, ha tehetné, visszatérne az iparágba.