kiállítás;jelentés;Forgács Péter;Robert Capa Kortárs Fotográfiai Központ;Esterházy Marcell;

Forrás: Facebook/Cápa Központ

- Jelentés a Capa Központban

Többek között a hatalmi nyelvhasználat, a propaganda, a hazugság, a felülről meghatározott kánonok kérdéseit állítják a középpontba Jelentés címmel Esterházy Marcell, Forgács Péter és Gerhes Gábor kiállításai, melyek keddtől látogathatóak a Robert Capa Kortárs Fotográfiai Központban.

"Amikor a Capa Központ csaknem két éve magalakult, ígéretet tettünk arra, hogy a fotográfiánál kicsit többet gondolunk, kirándulunk a határterületekre is" - mondta el a kiállítás hétfői sajtóbejárásán Kőrösi Orsolya, az intézmény vezetője. Mucsi Emese kurátor kiemelte: a három alkotó három önálló, ám mégis egy egészet alkotó tárlaton mutatják be legújabb műveiket, melyekben eltérő módon ugyan, de mindannyian a különböző hatalomgyakorlási technikákat, a hatalom és az egyén viszonyát vizsgálják. Mindhárom kiállításban fontos szerepet kapott a szöveg: a képek helyére is szövegek kerültek, vagy a képek azokon alapulnak - jegyezte meg.

A Capa Központ eredetileg Forgács Pétert kérte fel kiállításra, ő azonban az Esterházy Marcell-lel és Gerhes Gáborral közös bemutatkozás ötletét vetette fel. A három alkotó között ugyanis fennáll egyfajta szellemi közösség; noha nem működnek művészcsoportként, hasonlóan gondolkodnak a világról. Pápainé és fiai című, egész termet betöltő, sokszorosan rétegzett installációjában Forgács Péter egy művésztársa, Pápai Péter archívumából válogat, kiegészítve azt többek között Pápai édesanyja III/1-es tevékenységének dokumentumaival.

Gerhes Gábor több munkájában is vizsgálta a nemzetiszocialisták hatalmi szóhasználatát és művészeti esztétikáját. Victor Klemperer nyelvész a harmincas években készült jegyzeteit felhasználva ötvennégy olyan fogalmat szakít ki szövegkörnyezetéből és helyez - tipográfiailag is megformálva - táblákra, melyek a náci hatalmi nyelvben is gyakran feltűntek. Esterházy Marcell munkáiban gyakran foglalkozik saját családjának múltjával, használ fel elemeket, történeteket a családi archívumból. Feled az ember, tudod? című videójában anyai nagyapja az orosz fogsággal és a második világháborúval kapcsolatos emlékeit dolgozza fel, részben nagyapja, részben saját hangján.

Egy paradoxon - "A következő mondat igaz. Az előző mondat hamis" - világít neonfeliratként a Capa Központ falán, melyet Esterházy Marcell a miniszterelnök stilizált kézírásával tár a közönség elé, megfordítva a hatalmi viszonyokat: míg a kormányfő általában az egész magyarság, tehát mások nevében is beszél, itt az ő kézírását használja fel a művész. A hármas kiállítás 2016. március 13-ig látogatható látható a Nagymező utcai Capa Központban.

Az Európa Filmdíjra is jelölt román Toto és nővérei lett a legjobb emberi jogi dokumentumfilm a vasárnap este véget ért 12. Verzió nemzetközi fesztiválon. A legjobb diák filmért magyar rendező kapta a díjat, a közönség kedvence pedig a betiltott női énekről szóló iráni alkotás lett.