NAV-reform egy nap alatt

Publikálás dátuma
2015.12.01 06:00
A molinót éppen két éve feszítették ki a parlamenti ülésteremben ellenzéki képviselők, de ma is érvényes lehet FOTÓ: TÓTH GERGŐ
Új felállásban és irányítással működhet a Nemzeti Adó- és Vámhivatal (NAV) a jövő év elejétől - csak éppen azt nem tudja még igazán senki, hogyan is fog kinézni. Az adóhivatal átalakításáról szóló törvényjavaslatot tegnap adta be az Nemzetgazdasági Minisztérium (NGM), de ma már meg is szavazhatják a parlamentben. Az ellenzéki pártok tiltakoznak a kivételesen gyors törvényalkotás ellen, de a tervek nyomán nem látják biztosítottnak az adózók titkainak megfelelő védelmét sem.
FOTÓ: Szalmás Péter

FOTÓ: Szalmás Péter

 "Az alapvető intézményi függetlenségi garanciák tűnhetnek el"

A NAV az új törvény szerint egy minisztériumi hierarchiába épül be, ahol egészen mások az utasítási jogok és az ügyek intézése is. Az új hivatali forma magában hordozza, hogy még inkább elrejtettek lesznek a dolgok, több lesz az informalitás - összegezte véleményét lapunknak a NAV-törvényről Jávor István. A korrupciókutató szerint az eddigi NAV-ban sok esetben írásban meg kellett lennie az utasításoknak, ezután azonban nem lesz kizárt a "parancs", csak szóbeli közlésekként. "De az ördög a részletekben van, ezért fontos, hogy miként alakulnak a kinevezési, ellenőrzési, bérezési, premizálási jogkörök" - tette hozzá Jávor. Egészen más függőségi viszonyt jelent ugyanis, ha egy főosztályvezető nevezheti ki a és premizálhatja beosztottjait, mintha ez a legfelső szinteken, egy minisztériumban, végső soron a miniszternél dől el.

Miként az is fontos részlet, hogy milyen ellenőrzési politika folyik majd. Amiben korábban a NAV elnöke dönthetett, most már ez is minisztériumi szintre kerül, ami veszélyes politikaközelséget jelent - figyelmeztetett Jávor. A törvénytervezet indoklása hosszan fejtegeti, hogy szükséges megfelelően elválasztani a központi hivatalt irányító miniszter NAV tekintetében gyakorolható irányítási jogait és a miniszter által irányított, a NAV-ot vezető államtitkár irányítási jogköreit, valamint meg kell határozni a helyettesei speciális feladat-és hatásköreit. Papíron talán lehetséges megoldani, hogy a miniszter ne válhasson az általa irányított szerv vezetőjévé, a gyakorlatban azonban ezt nem lehet kivitelezni - vélekedett a szakértő. Példaként hozta az Állami Számvevőszék vezetőjének helyzetét, aki egy Országgyűlés általa létrehozott költségvetési ellenőrző szervet vezet. Mindenki tudja, hogy Domokos László a Fideszből érkezett, de határozott időre történő kinevezése, más kormányszervtől való függetlensége valamelyest mégis garancia a szervezet "normális" működésére. Védettségük is közrejátszhat abban, hogy a Fidesz-közeli alkotmánybírók is tudnak a kormány számára meglepő döntéseket hozni - folytatta a példákat a korrupciókutató. Ez azonban az új NAV minisztertől függő vezetője esetében nem mondható el, a politikai kívánságok könnyen szabad utat találhatnak az adóhatóság végrehajtó apparátusa felé.

Az alapvető intézményi függetlenségi garanciák tűnhetnek el a NAV átalakításával - fogalmazott Jávor, aki szerint különösen gondot jelenthet a NAV adórendőrségének, mint fegyveres testületnek a kérdése. Míg az adóhatóságra a közigazgatási jog vonatkozik, az adórendőrségre érvényesek a fegyveres testületekre vonatkozók is. A közvetlen miniszteri irányítással az eddig független fegyveres testület még közelebb kerül a politikához, felhasználása veszélyes precedenseket teremthet. Nagy kockázatok vannak tehát a NAV átalakításában és az átláthatatlanság csak fokozódik az eddigiekhez képest is, amely végső soron az adózók biztonságát veszélyeztetheti - tette hozzá.

Növeli a kérdőjelek számát az a tény, hogy nem tudni az átalakítás valódi okát sem, vagyis, hogy milyen problémákat kívánnak megoldani ezzel. Az ÁSZ-vizsgálat ez év elején sok problémát tárt fel, amit állítólag megoldottak. Félő azonban, hogy ez az átalakítás is a Fideszen belüli és kívüli érdekcsoportok közötti harc egyik megoldási eszköze. Ez pedig veszélyes pálya. Ez lenne a földtörvénynél bevallott LexSimicska, LexSimicska-Nyerges újabb lépése - tette fel a kérdést a korrupciókutató.

Beleszólhat-e majd a miniszter?


A Nemzeti Adó- és Vámhivatal ma még az Országgyűlés által törvényben létrehozott és a miniszterelnök által alapított, jogi személyiséggel rendelkező, kormányhivatalként működő központi költségvetési szerv. Önálló kormányhivatali státuszának sajátossága, hogy fegyveres rendvédelmi feladatokat is ellát. A NAV egyszemélyi felelős vezetője a miniszterelnök által kinevezett elnök, aki kinevezését követően nem utasítható. A NAV felügyeletét a miniszterelnök által kijelölt miniszter, azaz az adópolitikáért felelős nemzetgazdasági miniszter látja el, de "főnökként" elsősorban ellenőrzési kötelezettségei, illetve beszámoltatási jogköre van, közvetlen adóügyekben nem avatkozhat.

Miután a NAV kormányhivatali státusza megváltozik, a szervezet a jövőben az adópolitikáért felelős miniszter irányítása alá tartozó központi hivatalként működik tovább, kérdéses, hogy Tállai András utasíthatóvá válik-e majd Varga Mihály által. A ma elfogadni tervezett törvényjavaslat szerint nem, noha az idevágó jogi formula szinte értelmezhetetlen.

Sztrájkbizottság alakult a Hankooknál

Publikálás dátuma
2019.02.23 11:58

Fotó: Shutterstock
Pattanásig feszült a helyzet a dunaújvárosi Hankook gumigyárban, ahol a cégvezetés egyoldalúan felfüggesztette a szakszervezettel folytatott bértárgyalásokat, befagyasztotta a konzultációt. Tájékoztató formájában arról értesítették a dolgozókat, hogy az Üzemi Tanács javaslatait fogják majd figyelembe venni a béremeléskor, holott bérmegállapodásra csak a VDSZ Dunaújvárosi Gumigyártók Szakszervezete jogosult, az Üzemi Tanács nem! A cégvezetés február 20-ra ígérte az újabb konzultációt, ezen képviselője nem jelent meg, érdemi javaslatot nem küldött, s azzal húzza az időt, hogy nem volt módja a távol-keleti tulajdonossal egyeztetni. A szakszervezet, melybe az év végi bónusz késedelmes kifizetése miatt tömegesen lépnek be a munkavállalók, a vezetés lépésére válaszul megalakította a sztrájkbizottságot, és hangsúlyozzák: törvényes úton fogják megakadályozni, hogy a cégvezetés semmibe vegye jogaikat! 
Szerző
Témák
sztrájk

Felminősítette Magyarországot a Fitch

Publikálás dátuma
2019.02.23 09:03
A kép illusztráció.
Fotó: Shutterstock
Felminősítette Magyarországot a Fitch Ratings, egyebek mellett a magyar külső adósságpozíció gyors javulásával indokolva a lépést.
A nemzetközi hitelminősítő péntek éjjel Londonban bejelentette, hogy egy fokozattal "BBB"-re javította a devizában és forintban fennálló hosszú futamidejű magyar államadósság-kötelezettségek besorolását az eddigi "BBB mínusz"-ról. Az új osztályzat kilátása stabil. Egy héten belül ez a magyar szuverén adósságkötelezettségek második felminősítése. Múlt pénteken a Standard & Poor's pénzügyi szolgáltató csoport globális minősítési részlege (S&P Global Ratings) szintén egy fokozattal "BBB/A-2"-re javította a hosszú és rövid futamidejű, devizában és forintban fennálló magyar államadósság-kötelezettségek besorolását az addigi "BBB mínusz/A-3"-ról. Az S&P új magyar osztályzatának kilátása szintén stabil. A Fitch és az S&P lépése nyomán a három piacvezető globális hitelminősítő közül jelenleg már csak a Moody's Investors Service tartja nyilván Magyarországot a befektetési ajánlású kategória alapszintjén, "Baa3" besorolással. A Moody's e besorolása a Fitch és az S&P módszertanában a "BBB mínusz"-nak felel meg. A magyar besorolásokra immár mindhárom hitelminősítő stabil kilátást tart érvényben. A múlt heti és a mostani felminősítés előtt a Standard & Poor's és a Fitch Ratings egyaránt pozitív kilátást tartott érvényben a magyar szuverén adósbesorolásra, a Moody's osztályzati kilátása azonban évek óta stabil. A Fitch már korábban utalást tett a magyar államadós-besorolás idei felminősítésének lehetőségére. A közép- és kelet-európai térség szuverén adósminőségi mutatóiról nemrégiben összeállított, 2019-re szóló, Londonban ismertetett éves helyzetértékelésében a cég felidézte, hogy - a tanulmány bemutatása idején - a régióban Magyarországgal együtt összesen hét államadóst tartott nyilván felminősítés lehetőségét jelző pozitív besorolási kilátással, és mivel e pozitív kilátások már 2017 óta érvényben vannak, ez "felfelé ható minősítési lendületet ad" a térségnek 2019-ben. A magyar államadós-besorolás pénteki felminősítésének indoklásában a Fitch Ratings kiemelte, hogy saját számítási módszere alapján a hazai össztermékhez (GDP) mért nettó külső magyar adósságráta a 2013-2017-es időszak 34,4 százalékos átlagáról tavalyig 10,2 százalékra csökkent. A Fitch megjegyzi, hogy a listáján hasonló besorolással szereplő szuverén adósok nettó külső adósságrátájának mediánértéke jelenleg 7,8 százalék. A hitelminősítő szerint a magyar külső nettó adósságráta csökkenésének fő okai között van a folyómérleg-egyenleg folyamatos - jóllehet most már szűkülő - többlete, a stabil külföldi működőtőke-beáramlás, valamint az Európai Uniótól érkező folyósítások. A Fitch elemzése szerint a külső likviditási ráta is jelentősen, a 2012-2017-es időszak 95 százalékos átlagáról 138 százalékra javult, jóllehet továbbra is elmarad a hasonló besorolású szuverén adósok 153,5 százalékos mediánértékétől. A hitelminősítő szerint az, hogy a magyar folyómérleg-egyenleg tavaly az erőteljes hazai kereslet ellenére is a GDP 1,1 százalékára becsülhető többletben maradt, a magyar gazdaság, különösen a szolgáltatási szektor versenyképességének javulását tükrözi. A Fitch Ratings várakozása szerint a magyar folyómérleg-egyenleg GDP-arányos többlete az idén 0,8 százalékra csökken, elsősorban a gyengébb külső kereslet miatt, de 2020-ban ismét 1,1 százalékra bővül. A cég hangsúlyozza, hogy a magyar folyómérleg-pozíció mindenképpen kedvező a Fitch listáján "BBB" besorolással szereplő többi szuverén adóséhoz képest, ezek mediánszintje ugyanis jelenleg mínusz 1,3 százalék. A Fitch Ratings várakozása szerint a magyar folyómérleg-egyenleg és a nettó közvetlen külföldi tőkebeáramlás értéke a 2019-2020-as időszak átlagában a hazai össztermék 2,4 százaléka lesz, vagyis ez a mutató szintén meghaladja a "BBB" besorolási kategória 1,7 százalékos mediánértékét. A hitelminősítő szerint a felminősítés tényezői közé tartozik az is, hogy a hazai össztermékhez mért magyar államadósság-ráta változatlanul lefelé tartó pályán van. A Fitch előrejelzése szerint ez a mutató a 2012-2017-es időszak 75,2 százalékos átlaga után az idén 68 százalékra, 2020-ban 66 százalékra csökken. Jóllehet a GDP-arányos magyar államadósság-ráta még mindig magasabb az azonos besorolású szuverén adósok 38,5 százalékos jelenlegi mediánszintjénél, a Fitch azonban úgy ítéli meg, hogy a viszonylag erőteljes magyar finanszírozási rugalmasság - amely a devizában denominált adósság alacsony arányából és a nem rezidens befektetők kezén lévő államadósság-hányad csökkenéséből ered - részben enyhíti a kockázatokat. A Fitch megjegyzi, hogy a magyar adósságszolgálati teher alacsonyabb az azonos besorolású adósok mediánjánál. A cég az EU-hoz fűződő viszonyt taglalva megemlíti, hogy erősödnek a magyar igazságszolgáltatás függetlenségével kapcsolatos aggályok. A Fitch elemzői azonban nem várják, hogy a hetedik cikkely szerint eljárás az idén jelentősen előrehaladna, bár megítélésük szerint az EU-folyósítások 2021-től javasolt csökkentése kiélezheti a viszonyt. Az elemzés szerint a magyar bankszektor stabil, tőkeellátottsága bőséges, a nem teljesítő kinnlevőség-hányad csökken, a tavalyi harmadik negyedévben már nem haladta meg az 5,6 százalékot, miközben a hitelkiáramlás változatlanul erőteljes. A 4,8 százalékosra becsült tavalyi gazdasági növekedés valószínűleg ciklikus tetőzést jelentett, de a beruházási aktivitás és a háztartási fogyasztás az előrejelzési távlatban továbbra is robusztus mértékben hozzájárul majd a magyar gazdaság növekedéséhez - jósolja a Fitch Ratings pénteki elemzése. 
Szerző