Fonódik a bicikliút is?

Publikálás dátuma
2015.12.07 06:13
A Margit híd környéki akadályverseny nem minden biciklista tetszését nyeri el FOTÓ: MOLNÁR ÁDÁM
Gyakorlatilag használhatatlan a budai fonódó villamoshálózat mellett húzódó bicikliút. A sávok ugyanis túl keskenyek, s a közlekedőknek fákkal és csatornafedelekkel is meg kell küzdeniük. Ezekre a problémákra a Magyar Kerékpárosklub már 2010-ben figyelmeztette a tervezőt és a kivitelezőt, de azok ügyet sem vetettek az aggályokra. Így viszont balesetveszélyes az út és biciklis dugók is kialakulhatnak.

Budapest legforgalmasabb kerékpáros útvonala, a budai rakparton vezető Eurovelo is megújult a 17 milliárdból megvalósuló fonódó villamos építése kapcsán - számolt be az Index.hu. Ahogyan írták a "sok tervező, szakember, kivitelező viszont valószínűleg mind úgy volt vele, ha a fonódó kapcsán fonódni kezd a bringaút is összevissza, az majd senkit nem zavar". Ez viszont nem így van, a tervezett bicikliút ugyanis inkább akadályversenyre hasonlít.

Ha valaki ezen a szakaszon akar végigmenni biciklivel, akkor fákat, villanyoszlopokat és egy trafóházat is ki kell kerülnie. Nem beszélve arról, hogy a Bem téren két kerékpáros átjárót elfelejtettek megépíteni a kivitelezők, a Csalogány utcánál pedig a kerékpárút keresztezi a villamos sínt, amit egy derékszögű kanyarral oldottak meg - nyilatkozta lapunknak Halász Áron, a Magyar Kerékpárosklub szóvivője. Emlékeztetett rá, a problémák nem újkeletűek, ők már 2010-ben jelezték a tervezőnek, hogy a bicikliút ebben a formájában nem lesz jó. 

Körmendi kerékpárút

A legnagyobb közösségi oldalra posztolta ki egy helyi lakos az alábbi képet, amely a Rákóczi Ferenc utcában készült a frissen befejezett kerékpárútról. 2015 októberében kezdődött meg Körmenden a gyalog- és kerékpárút építése egy sikeres pályázatot követően. A 400 millió forint költségvetésű projekttel november végéig kellett végezniük a kivitelezőknek. Az elkészült kerékpárút minőségével azonban nem mindenki elégedett.

Vagyis a sávok túl szűkek - így nem felelnek meg az előírásoknak -, s a növekvő kerékpár forgalmat sem bírja el az út. Aggályaikat viszont figyelmen kívül hagyták, így - a klub véleménye szerint - a jövőben akár megsokszorozódhat a biciklis balesetek száma, s biciklis dugók is kialakulhatnak a szakaszon. A Budapesti Közlekedési Központ (BKK) mindenesetre nyugodt. Szerintük a műszaki átadás-átvétel még odébb van (december 23-ra tervezik), a kerékpárutat pedig jelenleg is ellenőrzik. Vizsgálják például, hogy megfelel-e a terveknek és a szabványoknak, jól használható-e a mindennapokban is, amennyiben pedig hibát észlelnek, azokat a kivitelezővel az átadás előtt elvégeztetik.

Persze van, ami a jövőben sem változik meg. A csatornafedelek az átadás után is problémát jelenthetnek, mivel a Fővárosi Csatornázási Művek a zsilipműtárgy aknát nem tudta áthelyezni. Ennek oka, hogy egészen mélyen van, még a HÉV alatt is átmegy. A BKK szerint ezt a kerékpárúttal egy szintbe hozták, a későbbiekben pedig még egységes festést is kap. S megmaradnak a fák is, amelyek megmentését a BKK az egész projekt kulcsfontosságú elemének tekintette. A dunai panorámához ugyanis hozzá tartoznak a több évtizedes fák.

Érdekes kérdés viszont, hogy ha baleset történik, azon mit segít a panoráma, s hogy abban az esetben kit terhel majd a felelősség. Halász Áron szerint az ilyen esetekben a hatósági eljárás természetesen továbbra is megkerülhetetlen lesz, a balesetek viszont a tervező és a kivitelező számlájára lesznek írhatók. A végleges bicikliutat a tervek szerint a fonódó villamoshálózattal együtt 2016. január közepén adják majd át.

Helyreáll a rend
Vasárnap estétől már a végleges közúti forgalmi rend szerint lehet közlekedni a Bem rakparton a Margit híd és a Bem tér között, miután befejezték a budai fonódó villamoshálózat kialakításához kapcsolódó útépítési munkákat. Ismét kétszer két sáv áll majd az autósok rendelkezésére, és újra megnyitják a Margit híd déli oldalán az Angelo Rotta rakparti le- és felhajtót. A Gyóni Géza tér-Bem rakpart csomópontban újra lehet a tér felől jobbra kanyarodni a Bem rakpartra, és a Bem rakpart felől is itt lehet majd balra kanyarodni a Margit híd felé. Ezzel egy időben megnyitják a Bem rakparton az újonnan elkészült kerékpárút Kacsa utca-Margit híd közötti szakaszát is.



Szerző

Tarlós betiltaná az éjszakai repüléseket Ferihegyen

Publikálás dátuma
2019.02.21 22:04
A kép illusztráció
Fotó: Facebook/Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér
A főpolgármester éjszaka öt órára teljes repülésstopot kér, de napközben is csökkentené a környék zajterhelését.
A főpolgármester el akarja érni, hogy éjszakai repülési tilalmat vezessenek be a Liszt Ferenc repülőtéren – erről maga Tarlós István beszélt az InfoRádió Aréna című műsorában. Tarlós elmondta, a Közfejlesztések Tanácsának csütörtöki ülésén az egyik legfontosabb kérdés volt a repülőgépek okozta zajszennyezés kezelése.
A főváros a tanács ülésén azt indítványozta, hogy legyen teljes repülési tilalom éjfél és hajnali 5 között, változtassanak a berepülési útvonalon, a zajszennyezést pedig másképp mérjék, és az ellenőrzést vegye át a közlekedési hatóság. Hozzátette: azt reméli, hogy legalább a repülési tilalom megvalósulhat legkésőbb egy éven belül, de lehetőleg jóval hamarabb. A fővárosi kezdeményezés összefügg Ughy Attila XVIII. kerületi polgármester lobbijával, aki régóta azon dolgozik, hogy a Ferihegyről felszálló gépek ne lakott területek felett, hanem más útvonalon haladjanak, és ne a kerületi lakók legmélyebb álmát zavarják meg.

Tudósok vitáztak a Palkovics-tervről

Publikálás dátuma
2019.02.21 21:05

Fotó: Népszava/ Molnár Ádám
Biztosítékok és garanciák nélkül marad a hazai tudományosság, ha a Magyar Tudományos Akadémia (MTA) kutatóhálózata – a Budapesti Corvinus Egyetemhez hasonlóan – alapítványi kézbe kerül – hangzott el az Akadémiai Dolgozók Fórumának csütörtöki rendezvényén, ahol az MTA-t érintő minisztériumi terveket vitatták meg. Múlt héten merült fel, hogy a Corvinus fenntartóváltásához hasonlóan egy új alapítványi forma, egy vagyonkezelő alapítvány működtethetné az Akadémia kutatóközpontjait és intézeteit. A kormány így költségvetési forrásból finanszírozná a működést, cserébe az MTA-nak önként át kellene adnia ingatlanjait, így vagyonának egy jelentős részét az alapítványnak. – Lássuk be, ez nem tűnik egy jó ajánlatnak – mondta Zsoldos Attila, az MTA Történettudományi Intézetének kutatója. Hozzátette: az, hogy az Akadémia csak úgy átadja a vagyonát, minden jelenlegi jogszabálynak és az MTA saját szabályainak is ellentmond. Holott az Innovációs és Technológiai Minisztérium (ITM) vezetője, Palkovics László azt tervezi, hogy ennek már akár február végéig meg kellene történnie. – Még ha ez lenne a világ legjobb ajánlata, akkor sem lehetne ilyen gyorsan elintézni – fogalmazott Zsoldos. Körtvélyesi Zsolt, a Politikatudományi Intézet munkatársa arról beszélt, az MTA átalakításáról szóló minisztériumi háttéranyagban hatalmas ellentmondások szerepelnek. Például miközben jó nemzetközi példákat sorol az akadémiai működésre, az MTA alapfinanszírozását elvették – erre a világon sehol nincs példa, ahogy arra sem, hogy egy Tudományos Akadémiának pályázati pénzekből kelljen finanszíroznia például a rezsiköltségeket. A fórumon részt vett Körösényi András is, aki ugyancsak a Politikatudományi Intézetben dolgozik. A kutatónak a Magyar Nemzetté átkeresztelt kormánylapban is megjelent egy véleménycikke, amelyben egyebek mellett arról írt: ha megvalósul a „Palkovics-terv”, azzal kiüresedik az MTA. - Mégis azoknak lesz igazuk, akik szerint az Orbán-kormány összeszerelő üzemmé változtatja az országot? – tette fel a kérdést. A fórumon hangsúlyozta: az ITM által tervezett „hierarchikus kontroll” biztos, hogy nem fogja növelni az ország tudományos teljesítményét. Deák Dániel, a Corvinus oktatója a BCE fenntartóváltásának eddigi tapasztalatairól számolt be. Mint mondta, az egyetemet nyártól fenntartó alapítvány – melynek MOL és Richter részvények biztosítják majd az alaptőkéjét – kuratóriumának összetételéről szinte semmit nem lehet tudni, de az biztos, hogy működése teljesen átláthatatlan lesz a nyilvánosság számára. Hangsúlyozta: a részvény a legkockázatosabb befektetési eszköz, egy közfeladatot ellátó intézménynek biztos tervezése, nem „spekulációkra” lenne szüksége.
Témák
MTA
Frissítve: 2019.02.21 21:48