Gyalogosbarát, jól használható pesti rakpartot tervezett a Korzó Tervezési Stúdió, ami megnyerte a fővárosi önkormányzat Duna-part megújítására kiírt tervpályázatát. Tarlós István főpolgármester a múlt héten jelentette be, hogy elkészültek a tervpályázatok bírálatával, elmondása szerint az érintett partszakaszok rendezése "városrendezési és szolgáltatási szempontból" is figyelemre méltó lesz. A tervpályázatot azért hirdette meg a főváros, mert a Duna-part és a csatlakozó vízfelület jelenleg nemigen vannak hasznosítva, a folyó és a vízpart turisztikai szempontból is kihasználatlan, a kikötők rendezetlenek, a kényelmi szolgáltatások hiányosak, a folyópart nehezen közelíthető meg.
"A projekt célja, hogy az elmúlt években megújított belvárosi közterület-hálózat a Duna-partra is kiterjedjen, ezzel szerves kapcsolatot teremtve a város és a Duna között. A tervpályázatot követően a nyertes tervező feladata lesz az érintett közterületek és úszóművek építési, illetve létesítési engedélyezési terveinek elkészítése - ezt követően a kivitelezés várhatóan 2017-ben indulhat" - olvasható a pályázat leírásában. Tarlós István közölte: a fővárosnak 5-6 milliárd forintnyi forrás áll rendelkezésére a tervek megvalósításához.
Az előírt kritériumoknak - például az alsó rakpart forgalomcsillapítása, gyalogosbarát kialakítása, úszóművek megtervezése - a Korzó Tervezési Stúdió tervei feleltek meg leginkább. Második helyen Erick van Egeraat holland sztárépítész irodájának tervei végeztek, őt pedig a Finta és Társai Építész Stúdió - Garten Stúdió páros követi. A nyertes tervek jelentős változásokat hoznak a pesti partszakasz közlekedésében: ha megvalósulnak, sok más fejlesztés mellett például az alsó rakpart több kilométeren keresztül végigsétálható lesz, az id. Antall József rakparton a Széchenyi utcából pedig egy gyalogos híd vezetne a Duna-partra, ez a partszakasz van ugyanis a gyalogos forgalomtól a leginkább elzárva. A jelenlegi tervek szerint a Lánchíd Buda irányába egyirányúvá válna, így kétirányú kerékpárút is elférne a hídon, a Pestre irányuló forgalmat pedig az Erzsébet híd tudná átvenni.
Grabner Balázs és Terhes Dénes, a nyertes tájépítész-iroda két vezetője lapunknak ugyanakkor elmondta: ezek az elképzelések nem tetszettek a fővárosnak, így valószínű, hogy a Lánchíd egyirányúsítása kimarad a végső tervekből. A kiírásban meghatározták, hogy az áttervezendő partszakasz jelentős részén csak a városnéző, valamint a BKV-hajók maradhatnak. Ezért a tervezők száműzték a zónából a szállodahajók egy részét, a többit pedig a felső szakaszra (id. Antal József rakpart) helyezték, hogy ne fogják el a kilátást a korzózó gyalogosok elől. A kiszoruló szállodahajóknak a Bálnánál jutna hely.
Kiemelték, hogy a tervek kidolgozásánál az egyik legfontosabb szempont az volt, hogy a fejlesztések ne a valóságtól elrugaszkodottak, hanem ütemesen és reálisan megvalósíthatóak legyenek. "Első ránézésre talán nem tervezünk hatalmas változtatásokat, ám például a forgalomszervezés átalakításának vagy a zöldfelületek arányának megtervezését is hosszas viták előzték meg. A Lánchíd melletti gyepes rámpák vagy a Széchenyi tér új kialakítása is nagyon tetszett a pályázat kiírójának" - mondták. Hozzátették: várhatóan egy az egyben nem az ő terveik fognak megvalósulni, már csak azért sem, mert a zsűrinek más, megvásárolt pályázatok részelemei is tetszettek, s ha azok beépíthetők a tervekbe, felhasználhatják őket a végső kialakításnál.