Balázs Elemér: A jazz örök szerelem

Publikálás dátuma
2015.12.18. 06:47
Balázs József, Pecek Lakatos Krisztián, Balázs Elemér, Szőke Nikoletta, Czibere József, Szakonyi Milán, Komjáti Áron FOTÓ: BOÓR
Tizenötödik születésnapját ünnepli az egyik legnépszerűbb hazai jazz-zenekar, az évek során komoly rajongótábort kiépítő Balázs Elemér Group. December 21-én, hétfőn este a Müpában adnak jubileumi koncertet, s erre az alkalomra – Örök szerelem címmel – könyv és CD is megjelenik. Balázs Elemért, a dobos-zenekarvezetőt kérdeztük az elmúlt másfél évtizedről és a tervekről.

A december 21-i koncert összegzése, keresztmetszete lesz az elmúlt tizenöt évnek. A Balázs Elemér Group (BEG) szinte minden lemezéről megszólal egy-két populáris jazz-kompozíció; kiegészítve vendégük, a nemzetközi hírű amerikai szaxofonos, Rick Margitza szerzeményeivel. Margitza – aki egy Amerikába emigrált magyar cigányprímás unokája, s ezért örömmel jön Budapestre – a nyolcvanas-kilencvenes években olyan sztárokkal dolgozott együtt, mint Miles Davis, Eddie Gomez, Chick Corea és McCoy Tyner.

A BEG a koncertre időzítette az Örök szerelem (Endless Love) című Best of-lemez megjelenését – az albumot Hunka Róbert hangmérnök, zenei rendező és producer kiadója, a Hunnia Records gondozza. A CD-re a rajongók által kiválasztott tíz kompozíció került; a zenekarvezető öccse, Balázs József új hangszerelésében, a Budafoki Dohnányi Zenekar vonósaiból alakult kamaraegyüttes közreműködésével. Négy kis darabot, úgynevezett intrókat írt a lemezre Balázs Elemér tizenöt éves, klasszikus zongoraművésznek készülő fia.

Balázs József, Pecek Lakatos Krisztián, Balázs Elemér, Szőke Nikoletta, Czibere József, Szakonyi Milán, Komjáti Áron FOTÓ: BOÓR ÁDÁM

Balázs József, Pecek Lakatos Krisztián, Balázs Elemér, Szőke Nikoletta, Czibere József, Szakonyi Milán, Komjáti Áron FOTÓ: BOÓR ÁDÁM

Ugyancsak a BEG tizenötödik születésnapját köszönti a korábbi ismert tévérendező és szenvedélyes jazzrajongó, Somogyvári Péter Örök szerelem című könyve, amely a Gondolat kiadónál jelenik meg, s amelyben a zenekar jelenlegi és korábbi tagjai mellett a műfaj nagy öregjei – Babos Gyula, Kőszegi Imre, Szakcsi Lakatos Béla és mások – is megszólalnak.

A 48 esztendős dobos, Balázs Elemér muzsikus édesapja Ózdról került fel a fővárosba – Elemér már Budapesten nevelkedett, itt végezte iskoláit. Hatévesen csodagyereknek tartották, és – Gáti Józsefnél, Nesztor Ivánnál, Kőszegi Imrénél, illetve a legendás Kovács Gyulánál folytatott tanulmányok után – egészen fiatalon, a nyolcvanas évek közepén került be a magyar jazzéletbe. 1990-ben jött létre a zongorista Oláh Kálmánnal és a bőgős Egri Jánossal közös zenekara, a Trio Midnight, amellyel országos hírnevet szerzett. Másik állandó együttese a Vukán György vezette Creative Art Trio volt, amellyel huszonnégy éven át, Vukán haláláig koncerteztek.

„A kilencvenes évek második felében kezdett foglalkoztatni a gondolat, hogy a rengeteg koncert és stúdiófelvétel mellett legyen egy olyan zenekar is, ami az én zenei elképzeléseimet tükrözi. Először kvartettben, kvintettben próbálkoztam – ilyen formációkkal persze ma is játszom –, majd az ezredfordulón, az öcsémmel együtt találtuk ki azt a felállást, amelyet a zongora, bőgő és dob mellett két énekes, gitár és külön ütőhangszerek alkotnak.” Balázs Elemér nem titkolja, hogy a BEG létrehozásakor a Pat Metheny Group volt a példaképe. Az amerikai gitáros világsztárral jó néhány alkalommal volt lehetősége együtt játszani, és Paul Vertico távozása után komolyan felmerült, hogy Elemér legyen a Pat Metheny Group dobosa. Ma is rendszeresen e-maileznek, zenéket küldenek egymásnak, és Balázs Elemér reméli, hogy 2017-ben lesz alkalmuk egy nagyszabású közös produkciót létrehozni.

A BEG 2000 őszén, a Petőfi híd budai hídfőjénél található Ezres klubban adta első koncertjét; az eredeti felállásban Balázs Elemér és Balázs József mellett Czerovszky Heni és Winand Gábor énekelt, Juhász Gábor gitározott, Szandai Mátyás bőgőzött és Dés András játszott ütőhangszereken. Az akkori muzsikusok közül mára csak a két Balázs-testvér maradt a Groupban; az énekesek, bőgősök, gitárosok, ütősök többször is cserélődtek.

„Senkitől sem váltunk meg haraggal, de be kellett látni, ha a társaink túlságosan elfoglaltak lettek más zenekarokkal, vagy olyan mértékben különböztek a zenei elképzeléseink, ami lehetetlenné tette a további közös munkát. A testvéremmel, Józsival viszont – a nagy korkülönbség ellenére – zenei szimbiózisban élünk, azonnal kitaláljuk egymás gondolatát, és a hangszerelésben, harmonizálásban mindig rá támaszkodom.”

A BEG-nek már az első két lemeze, a 2002-es Around the World és a 2003-as – két nagyszerű szaxofonos, Dés László és Charlie Mariano közreműködésével rögzített – Our Worlds Beyond is jelentős szakmai sikert aratott; kiadásukra a Budapest Music Center alapítója, Gőz László vállalkozott. A Refracting Sounds című lemez 2005-ben Fonogram-díjat kapott, a Magyar Népdalok (2006) aranylemez lett; a katalán szopránénekesnő, Nuria Rial és a Voces4 énekegyüttes társaságában felvett Early Music (2007) is kedvező fogadtatásra talált. A 2000-es évek végén nehéz időszak következett: a Balázs-testvérek elveszítették édesanyjukat, és a sorozatos tagcserék nyomán a zenekar jövője is kérdésessé vált.

Nem véletlen, hogy 2013-as visszatérő lemezüknek az Új kezdet (The New Beginning) címet adták. Ez idő tájt alakult ki a csapat jelenlegi felállása, amelyben a sokszoros díjnyertes Szőke Nikoletta és a fiatal Szakonyi Milán énekel, az ugyancsak huszonéves Pecek Lakatos Krisztián bőgőzik, Komjáti Áron gitározik és Elemér régi zenésztársa, Czibere József ütőzik. A zenekarvezető, Balázs Elemér most optimistán várja az új feladatokat, így az Örök szerelem című lemez bemutató koncertjét, amely 2016 márciusában lesz a MOM Kulturális Központban.

Frissítve: 2015.12.17. 21:24

Fájdalom és szeretet

Publikálás dátuma
2015.12.18. 06:45
Juhász Ferenc költő
Ma temetik Juhász Ferenc kétszeres Kossuth-díjas költőt a Fiumei úti Sírkertben. A szertartás 12 órakor kezdődik a ravatalozóban. Pomogáts Béla irodalomtörténész a következő búcsúbeszédet mondja majd.

Juhász Ferencet búcsúztatva kétszeresen is drámai helyzettel kell megküzdenem: egyrészt nemzeti irodalmunk egyik legnagyobb alkotó egyéniségétől kell búcsút vennem, másrészt egyik legjobb és legigazabb barátomtól, akivel közel ötven esztendő közös reményei és munkálkodása fűztek össze.

Megéltünk közös csalódásokat is, minthogy a mögöttünk maradt évtizedek magyar történelme sem váltotta be igazán azokat a reményeinket, amelyekkel egy negyed évszázaddal korábban üdvözöltük a korszakos történelmi változásokat, és vártuk Magyarországnak nem csak demokratikus átalakulását, hanem szellemi és morális felemelkedését is. Nehezen tudnám most itt, Juhász Ferenc ravatala mellett megkülönböztetni egymástól azt a fájdalmamat, amelyet irodalmunk elkötelezett krónikásaként és személyes jó barátként kell elviselnem.

A költő, akitől most búcsút veszünk, annak a köznapok fölött elhelyezkedő, magasabb világnak, annak az álombeli Magyarországnak a hiteles polgára volt, amelyet, hogy csak huszadik századi elődeit említsem, Ady Endre, Babits Mihály, József Attila, Illyés Gyula, Weöres Sándor, Pilinszky János és Nagy László, meg persze mások életműve képviselt. Az általa teremtett költői világ mindent magába foglalt, ami a mögöttünk maradt évszázadnak magyar és egyetemes emberi tapasztalata és szellemi küzdelme, fájdalma és reménye volt. Életműve valójában egyetlen nagyszabású személyes lírai enciklopédia, megismerhető belőle az a világ, az a történelem, amely életünket, az egymást követő nemzedékek életét megszabta: felemelte és nem egy alkalommal reménytelenségbe taszította.

Mint mondottam az imént, Juhász Ferenc halála számomra személyes gyászt jelent. Barátságunk olyan emberi közösség volt, amely számtalan feledhetetlen élménnyel, tapasztalattal és felismeréssel tett engem gazdagabbá: nem csak barátom hatalmas műveinek megismerése és értelmezése, hanem rendszeres együttlétek, beszélgetések, közös országjárások nyomán. Úgy gondolom, tőle tanultam meg leginkább hitelesen azt, hogy a nagy személyes és közösségi tragédiákat szinte mindig vigasztalással enyhíti a költészet hatalma és gyönyörűsége, a barátság önzetlensége és a közösségi szolidaritás ereje, egyszerűen szólva: a szeretet.

Ennek a krisztusi fogalomnak a szellemisége és erkölcsisége járta át Juhász Ferenc mindennapjait, emberi kapcsolatait, gondolkodását és természetesen költészetét. Fájdalmas érzés, hogy most ennek a krisztusi szeretetnek az egyik nagyszabású, hiteles és cselekvő képviselőjétől kell búcsúznunk: Juhász Ferenc szeretete, amely minden költői művének morális „vízjelét” adja, mindazonáltal velünk marad.

Szerző
Frissítve: 2015.12.17. 21:30

Az ujjlenyomatvétel ellen tüntettek a menekülők

Publikálás dátuma
2015.12.17. 21:23
Fotó: Marco Di Lauro/Getty Images
 Mintegy kétszáz eritreai bevándorló demonstrált a dél-olaszországi Lampedusa szigetén csütörtökön az Európai Unió által előírt regisztráció ellen, vagyis az ujjlenyomatvétel ellen tiltakozva.

Az eritreaiak csoportja szabadon elhagyta a szigeten levő befogadó-állomást, amely néhány napja regisztrációs központként (hot spot) működik. A bevándorlók végigvonultak Lampedusa utcáin egészen a városházáig, ahol csendes ülő tüntetést tartottak. Többen bejelentették, hogy éhségsztrájkba kezdenek.

A menekültek az ujjlenyomatvétel ellen tiltakoztak. Elutasítják, hogy Olaszországban regisztrálják őket, mivel nem itt, hanem más európai államokban akarnak menekültstátust kérni. Attól tartanak, hogy ha az olasz hatóságok regisztrálják őket elsőként Európában, hónapokat kell az olaszországi befogadó-állomásokon tölteniük és esetleg végül nem is csatlakozhatnak az Európai Unió más tagállamaiban élő rokonaikhoz.

Az olasz partokra érkező bevándorlók regisztrációja miatt napok óta vita zajlik Brüsszel és Róma között. Az Európai Bizottság december 10-én bejelentette, hogy kötelezettségszegési eljárást indít Olaszországgal szemben a bevándorlók hiányos regisztrációja miatt. Az EU adatai szerint az olasz hatóságok a bevándorlóknak csak kevesebb mint felét regisztrálják.

Matteo Renzi olasz miniszterelnök az EU állam- és kormányfőinek csúcstalálkozójának csütörtöki kezdete előtt úgy nyilatkozott Brüsszelben, hogy Olaszország a bevándorlók több mint kilencven százalékát regisztrálja. Matteo Renzi hangsúlyozta, hogy az olasz hatóságok nem csak ujjlenyomatot vesznek, hanem le is fényképezik a menekülőket. Ugyanakkor az olasz kormányfő "szürreálisnak" nevezte az ujjlenyomatokról folytatott vitát és a Rómával szemben bejelentett kötelezettségszegési eljárást is. Kijelentette, hogy ennél sokkal fontosabb, hogy az EU-nak konkrét stratégiája legyen a migráció megoldására és kezelésére és ne "napról napra" intézkedjen. 

Szerző