film;Réz András;Star Wars;

2015-12-19 06:46:00

Tömeghisztéria a mozikban

Közel negyedmillió honfitársunk váltott elővételben jegyet a Star Wars: Az ébredő erő vetítésére. Réz András filmesztéta szerint a Csillagok háborúja filmsorozat titka a folytonos megújulásban keresendő, a tömeghisztériát pedig elsősorban jó a marketingfogásnak és annak tudható be, hogy a közönség az új részben visszatalál abba a régi világba, amit megszeretett.

Azt mondják, a magyar mozik által tegnap bemutatott Star Wars: Az ébredő erő című filmnél tökéletesen érezni, hogy ezt a filmet igazi Csillagok háborúja rajongók csinálták a Csillagok háborúja-széria rajongóinak. A sci-fi nyilvános vetítései csütörtökön este Amerikában és valamivel éjfél után Magyarországon is elkezdődtek. A film már azelőtt rekordot döntött, hogy az átlagnéző egy filmkockát is láthatott volna belőle. A Disney eredetileg 3900 amerikai filmszínházban szándékozta vetíteni, ez a szám a bemutató napjára 4134-re kúszott fel, ami egyáltalán nem szokványos még a nagy stúdiók produkcióinál sem. Mérhetetlenül sok jegy fogyott internetes elővételben, és a galaktikus történet rajongói a hagyományokat ápolva már másfél héttel a premier előtt az első rész bemutatása szempontjából ikonikus Los Angeles-i Chinese Theater előtt sátoroztak. Az új Star Wars-film a tengerentúlon egyetlen éjszaka során körülbelül 55 millió dollárra becsült bevételt termelt, többet mint a 2011-ben bemutatott Harry Potter és a Halál ereklyéi - II. rész, amely 43,5 millió dollárt kaszált egyetlen nap leforgása alatt. Franciaországban sem rosszabb a helyzet, ott minden idők második legmagasabb nyitónapi eredményét produkálta a film - a nyitónapon közel félmillióan ültek be rá. A magyarok sem restelkedtek: hazai viszonylatban is brutálisan erős nyitással rajtolt el a film, 27 ezer mozinéző vett részt az éjféli vetítéseken, és a produkció magyarországi forgalmazója, a Fórum Hungary lapunk megkeresésére elárulta, hogy valamivel több mint 222 ezer jegyet értékesítettek elővételben a Star Wars 7-re.

A magyar rajongók is ellepték a mozikat FOTÓ: EUROPRESS/GETTY IMAGES

A magyar rajongók is ellepték a mozikat FOTÓ: EUROPRESS/GETTY IMAGES

A közösségi médiát teljesen ellepte a film iránti őrület. Közéleti személyiségek hadán keresztül több százezer felhasználó osztott meg multiplex moziban lőtt képét, amelyen éppen a film jelmezes szereplőivel vagy a plakát előtt pózolnak, s a Facebookon elhatalmasodtak a fénykardos profilképek is, amelyeket a közösségi oldalon egy egyszerű képszerkesztő alkalmazással lehet kreálni. Akadtak olyan rajongók is, akik egy tizenkét órás munkanap után mentek el az éjféli vetítésre, s habár a Cinema City hálózat mindenkit figyelmeztetett, hogy a mozik házirendje értelmében tilos az álarcok viselése és a fegyverutánzatok bevitele, néhányan ignorálták a tiltást. A mozilánc csupán az 501-es Légió Magyarországi Helyőrség tagjainak engedélyezte a jelmezek viselését, igaz velük már jóval korábban egyeztetett.

Réz András filmesztéta a Népszavának elmondta, úgy véli, nyilvánvalóan nem lenne ilyen népszerű, s nem vált volna kultikussá a Star Wars-széria, ha csapnivaló lenne. „James Bond öregebb, mint George Lucas galaktikus története, s mégis él. A Star Wars esetében sem ugyanazt látjuk újra, éppúgy, mint a 007-es félévszázados filmvonulata során is más-más emberi, világpolitikai helyzetbe kalauzolnak az alkotók. Talán ez lehet a siker egyik nyitja” - mondta Réz. Hozzátette, a hetedik Star Wars számol az új korral, a megváltozott nézői igényekkel, tehát véleménye szerint az űroperát illetően egyáltalán nem statikus filmekről beszélünk. Egyúttal elárulta, a filmre történő „rápörgés” mögött jórészt kereskedelmi háttér áll, ugyanis a ’70-es években a stúdió rájött, hogy gyermekpizsamától kezdve szinte a felvágottig, bármit el lehet adni a Star Wars logójával, függetlentől a filmszéria tartalmától. „Nem maradhatsz ki belőle! - ez az új generációt célba vevő világkampány üzenete. S mivel egy rebootról van szó, újra le kell tenni a Csillagok háborúja alapjait, mondhatni lebetonozni őket, s ezt csak egy eszement kampánnyal lehet elérni.” Réz véleménye szerint az új film azért is népszerű, mert hiánypótló, megidézi az első film hangulatát, visszahozza a klasszikus humort, s több régi elemet is.

Nagy Alexandra színésznő életében a Star Wars: Az ébredő Erő volt az első SW-film, amit látott. „Mióta az eszemet tudom, nagyon nagy a felhajtás a filmsorozat körül, vannak olyan barátaim, akiknél mondhatni alsóneműtől ágyneműig minden Star Wars-márkájú. Mivel egy részt sem láttam, nem voltam tisztában vele, hogy akad olyan női szereplő is, akivel igazán lehet azonosulni, sőt az is meglepetés volt, hogy szerethető humora van a filmnek” - mondta el Barátok közt című napi sorozat szereplője a Népszava érdeklődésére.

A Star Warst övező tömeghisztéria jeleként már készült rajzolt magyar népmese Égbenjáró Lukács címmel, s megnőtt a kereslet a Csillagok háborúja pornóparódiájára is. Néhányan nem profitálnak a bemutatóból, az élő adásban a film egyik poénját lelövő Kárász Róbert televíziós műsorvezető és a film legnagyobb csavarját egy internetre feltöltött képpel eláruló Schmuck Andor ellen szabályos gyűlöletkampány kezdődött. A baloldali politikust „spoilerezésért” az Index közvélemény-kutatásán több mint 4500 rajongó tartja annak a „g” betűvel kezdődő, négybetűs szónak, amelyet legutóbb Simicska Lajos mondott a kormányfőre.