Bachtól a kortárs improvizációkig

Publikálás dátuma
2015.12.30. 06:47
Fassang László baráti kapcsolatok révén ismerte meg alaposabban a jazzt és a népzenét FORRÁS: MÜPA
Fassang László orgonaművész a hazai zeneélet egyik legaktívabb – külföldön is elismert – személyisége. Karácsonyi látomások című új lemezén Bach-művek mellett saját improvizációi hallhatók. Budapesten és Párizsban tanít, emellett a Müpában az orgonakoncertek szerkesztője, illetve a 2015/16-os szezonban az évad művésze.

- Karácsonyi tematikájú hanglemezekből még ma is dömping van, miközben az internetes letöltés miatt egyre nehezebb CD-t eladni. Miért fogott bele mégis az új lemez elkészítésébe?

- Korábbi lemezeim felkérésre születtek, a Karácsonyi látomások viszont saját ötletem volt, belülről fakadt. Szükségét éreztem, hogy a közelmúltban, a ceglédi evangélikus templomban épült különleges orgona hangját megörökítsem. Ez a hangszer igazi műalkotás, amely Johann Sebastian Bach kora és közvetlen környezete, a türingiai orgonaépítés hagyományait követi. Cegléden már ma is csak Bach-orgonának nevezik. Köszönettel tartozom Gryllus Dánielnek, aki első megkeresésemre örömmel vállalta a lemez kiadását.

- Kiváló külföldi kapcsolatai révén ön is részt vett a ceglédi orgona megépítésében?

- Közvetve. 2004 óta igyekszem segíteni a magyar orgonaépítőknek, hogy újabb nemzetközi kapcsolatokat találjanak. Kollégáimmal, tanítványaimmal több külföldi tanulmányúton vettünk részt, amelyek szintén a művészek és orgonaépítők egymásra találását segítették. Ez már kezdi meghozni a gyümölcseit, például a Kálvin téri református templom vagy a ceglédi templom orgonája esetében.

-A lemezen Johann Sebastian Bach remekműveihez merész rögtönzések társulnak. Ennek itthon nincs igazán hagyománya...

- Magyarországon is van hagyománya az orgona-improvizációnak, csak sajnos az elmúlt évtizedekben kevéssé volt reflektorfényben Gergely Ferenc, Kistétényi Melinda, Sebestyén János vagy Lantos István munkássága. Mostani kollégáim közül Pálúr János és Karosi Bálint is remekül improvizál. Én már párizsi tanulóéveimben elhatároztam, hogy megtanulom a pillanat művészetét, és nagyon intenzíven foglalkoztam vele. Ma is rendkívül fontosnak tartom a hangszerrel, a zenésztársakkal, a közönséggel való folyamatos kommunikációt, aminek kiváló eszköze a rögtönzés. Akkor jó egy improvizáció, ha érezzük a születés fájdalmát, örömét, kockázatát.

-Az improvizáció a klasszikus zene irányából elvezet a jazz és a népzene felé, amelyekkel koncertjein ugyancsak gyakran találkozik. Honnan ered az e műfajok iránti érdeklődése?

-Baráti kapcsolatok révén ismertem meg alaposabban a jazzt és a népzenét, s valóban az improvizáció teszi lehetővé, hogy ezekből közös zenei produkció jöjjön létre. Kölcsönösen tanulunk egymástól, gazdagítjuk egymás világát. A jazz és a népzene ébresztett rá, hogy mennyire fontos a szóbeli hagyomány. A leírt kotta csak egy részét tükrözi a szerzői elképzeléseknek – elég, ha a díszítésekre vagy a hangsúlyozásra, frazeálásra gondolunk. Növendékeimmel végeztem egy kísérletet: megkértem, hogy kottából játsszanak le egy közismert jazz-standardet, egy Sonny Rollins-számot. Utána meghallgattuk a felvételt, s annak alapján újra el kellett játszaniuk – ég és föld volt a különbség. Ugyanez egy barokk kompozícióra is érvényes: biztos vagyok benne, hogy ha a 18. században már létezett volna hangfelvétel, ma egészen más lenne ezeknek az orgonaműveknek az előadása. Nem véletlenül említettem Sonny Rollinst: nagyon szeretek szaxofonosokkal improvizatív zenét játszani. Szokolay Dongó Balázzsal, Bacsó Kristóffal vagy legutóbb Ávéd Jánossal nagyon hamar megtaláltuk a közös hangot. Jánossal kvartettben – Horváth Balázs (bőgő) és Sárvári Kovács Zsolt (dob) közreműködésével – egy lemezt is felvettünk, amelynek tavasszal lesz a bemutatója a BMC-ben.

- A Zeneakadémia mellett második éve a patinás párizsi Conservatoire-on is tanít. Hogyan jött ez a felkérés?

- Erre is az improvizáció a válasz. Ezt a tárgyat tanította egykori mesterem, Philippe Lefebvre, aki nyugdíjba vonult, s a Conservatoire megpályáztatta az állását. Kéthetente néhány napot töltök Párizsban: orgonistáknak tanítok improvizációt mint melléktantárgyat, de vannak, akiknek ez a főtárgyuk. Osztályomban a franciák mellett német, lengyel és svéd növendékek tanulnak. Örülök, hogy a Conservatoire mellett Párizs templomaiban is tarthatunk órákat: a St. Gervais-ben – ahol évszázadokon át jeles zeneszerzők, a Couperin-család tagjai töltötték be az orgonista posztját – vagy a St. Eustache-ban, amelynek orgonáján Berlioz és Liszt is rendszeresen játszott. Izgalmas feladat és új tapasztalat, hogy nemrég beválasztottak abba a szakmai zsűribe, amelynek döntenie kell a Notre Dame székesegyház új orgonistájának személyéről.

-Szakértőként részt vett a Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem orgonájának építésében, s 2006 óta a Müpa orgonakoncertjeinek szerkesztője. Mire büszke az elmúlt tíz évből, s mely területeken szeretne fejlődni?

- A Müpában van a világ legtöbbet foglalkoztatott koncerttermi orgonája – erre büszke vagyok. Az elmúlt tíz évben sikerült az orgonát bevinni a köztudatba, szerves részévé vált a Müpa és a terem programjának. A szólókoncertek mellett kamarazenei előadásokon, szimfonikus zenekarral és kórussal is megszólal, és a zeneakadémiai oktatás szolgálatában is fontos szerepet játszik. Elkészült az az orgona-szimulátor, amelynek segítségével az előcsarnokban is bemutathatjuk a hangszert, bárki kipróbálhatja a fontosabb hangszíneket, regisztrációkat. A jövőben szeretném még markánsabbá tenni a tematikus orgonasorozatok – így az Orgona-sztorik és az Orgonapárbaj – profilját. A nagy katedrálisok világhírű mesterei mellett szeretnék teret adni a fiatal versenygyőzteseknek. Szeretném, hogy legyenek a Müpában templomi hangulatú orgonamatinék, amikor csak a második emeleti karzatot nyitjuk meg a közönség előtt. Fontos célom, hogy a kortárs zeneszerzőket új orgonaművek írására ösztönözzem: Eötvös Péter orgonára, Hammond-orgonára és szimfonikus zenekarra írt kettősversenyének 2017-ben öt európai városban (köztük a Müpában) lesz a bemutatója.

- A Müpa idei koncertszezonjában ön az évad művésze. Novemberi szimfonikus koncertje után mire készül a tavaszi időszakban?

- Márciusban feleségemmel, Rohmann Ditta csellóművésszel, valamint Vincent Le Quang francia szaxofonossal és a kiváló énekessel, Philipp Györggyel játszunk együtt. Májusban, az Orgona-sztorik sorozat keretében Mácsai Pál lesz a vendégem, s ezzel a koncerttel kezdődik a Müpa orgona-avatásának tizedik évfordulóját ünneplő fesztivál.

Fehérbe burkolják a Nagycirkuszt

Szilveszter este 8 órakor fehér lepelbe burkolják a Fővárosi Nagycirkusz épületét. Így egy nagyméretű vetítőfelületté is válik az épület. 

A "varázslepel" jelképezi a cirkuszművészet megújulását, és megtestesíti azt a szándékot, hogy néhány év múlva új központja legyen ennek a műfajnak. 21 órától a Balance című műsor utolsó előadását láthatják a nézők, akik a meghívott sztárvendégekkel együtt köszönthetik az új esztendőt egy pohár pezsgő kíséretében, majd egy éjszakába nyúló partin vehetnek részt az előadás fellépőivel.

Szerző

Döntöttek Makovecz Imre életművének gondozásáról

A kormány kiemelt feladatként kezeli a Makovecz Imre Kossuth-díjas építész hagyatékáról való gondoskodást, életművének a jövő nemzedékkel való megismertetését, és egyetért a Városkúti úti műteremház Makovecz Imre Emlékközponttá alakításával - olvasható a Magyar Közlöny keddi számában megjelent határozatban.

A 2011-ben elhunyt Makovecz Imre életművének gondozásáról szóló dokumentum szerint a kormány egyetért azzal, hogy Makovecz Imre életműve olyan kulturális és nemzeti értéket képvisel, amelynek megóvása, gondozása kiemelten fontos, ennek érdekében Makovecz Imre születésének 80. évfordulójára - 2015. november 20. - tekintettel kiemelt feladatként kezeli a Makovecz Imre hagyatékáról való gondoskodást, s életművének a jövő nemzedékkel való megismertetését.

A kormány egyetért a 1125 Budapest, Városkúti út 2. szám alatti műteremház Makovecz Imre Emlékközponttá alakításával. Ezzel összefüggésben felhívja az emberi erőforrások miniszterét, hogy - azonnali határidővel - a nemzeti fejlesztési miniszter és a Magyar Művészeti Akadémia elnökének bevonásával vizsgálja meg az épület tulajdonjoga megszerzésének feltételeit, valamint a Miniszterelnökséget vezető miniszter bevonásával tekintse át a Makovecz Imre Alapítvány működésében való állami szerepvállalás lehetőségét.

A kormány felhívja az emberi erőforrások miniszterét, hogy támogassa a Makovecz Imre alkotásairól korábban megrendezett kiállítások egységes katalógusban való összefoglalását, valamint az építész munkásságát, teljes életművét bemutató reprezentatív kiállítás létrehozását. A kiállítás támogatásának és a kiadvány megjelentetésének határideje 2020. június 30.

A kormány felhívja a Miniszterelnökséget vezető minisztert, hogy - 2016. március 31-i határidővel - tegye meg a szükséges intézkedéseket annak érdekében, hogy a Makovecz-életművet a Magyar Értéktárba felvegyék. Arra is felhívja a minisztert, hogy az emberi erőforrások miniszterével és a nemzetgazdasági miniszterrel együttműködve, a Forster Gyula Nemzeti Örökségvédelmi és Vagyongazdálkodási Központ bevonásával dolgozza át a Makovecz Imre munkásságának megörökítésére összeállított ötéves feladattervet és aktualizálja az abban foglalt feladatokat, szintén 2016. március 31-i határidővel. Emellett ugyanezzel a határidővel - a Forster Gyula Nemzeti Örökségvédelmi és Vagyongazdálkodási Központ bevonásával - tegye meg a szükséges intézkedéseket az építész egyes alkotásainak műemlékké nyilvánítása érdekében.

A kormány felhívja az emberi erőforrások miniszterét, hogy Makovecz Imre településfejlesztési-épülettervezési modelljének minél szélesebb körű alkalmazása érdekében támogassa a közművelődési szakemberképzés keretében alkalmazható oktatási segédanyag elkészítését, továbbá az abban foglaltak gyakorlati elsajátítását biztosító szakmai gyakorlat rendszerének működtetését. Az oktatási segédanyag elkészítésére a határidő 2017. december 31., a határozat a rendszer kialakítására, működtetésének megalapozására 2018 és 2020 között évente 30 millió forint biztosításáról szól.

Felhívják a Miniszterelnökséget vezető minisztert, hogy az érintett miniszterekkel együttműködve a Makovecz Imre életművét képező egyes ingatlanokkal kapcsolatban az épületek funkcionális felhasználásának felmérése érdekében gondoskodjon megelőző vizsgálat elvégzéséről, 2016. május 31-i határidővel. A határozatban felhívják a nemzetgazdasági minisztert, hogy 2016-ban a feladat teljesítését követően, annak megvalósítására, és további előkészítésére legfeljebb 500 millió forint összegben biztosítson forrást az Emberi Erőforrások Minisztériuma fejezetben.

A Miniszterelnökséget vezető minisztert a kormány felhívja arra, hogy a vizsgálatok elvégzését követően dolgozza ki és terjessze a kormány elé az épületek felújításával, megvalósításával kapcsolatos intézkedések ütemtervét, továbbá tegyen javaslatot a nem, vagy funkcionálisan nem megvalósítható művek 3D-ben való fotorealisztikus digitális feldolgozására, terjesztésére, 2016. június 30-i határidővel.

A kormányhatározatban felhívják a Miniszterelnökséget vezető minisztert, hogy az emberi erőforrások miniszterével és a nemzetgazdasági miniszterrel közös munkacsoportot alakítson a Makovecz Imre Pályázati Alap elindítása érdekében annak vizsgálatára, hogy melyek azok a Makovecz Imre életművébe tartozó projektek, amelyek megvalósítása a hazai költségvetés, illetve európai uniós forrás terhére megvalósuló programok keretében lehetséges, valamint dolgozza ki ezen források bevonásának egyes lépéseit. A munkacsoport megalakítására 2016. január 31., a Makovecz Imre Pályázati Alap elindítására július 31. a határidő. A határozatban felhívják a nemzetgazdasági minisztert, hogy a feladat teljesítését követően 2016. évben legfeljebb 5500 millió forint összegben biztosítson forrást az Emberi Erőforrások Minisztériuma fejezetben, majd a 2017. és 2020. között a megvalósításra évente legfeljebb 1400 millió forintot biztosítson.

A kormány felkéri a Makovecz-életmű méltó megőrzésében kiemelkedő szerepet betöltő szervezeteket, hogy a feladatok végrehajtása érdekében működjenek együtt a Miniszterelnökséget vezető miniszterrel és az emberi erőforrások miniszterével. A kormány visszavonja a Makovecz Imre életművének gondozásával kapcsolatos intézkedésekről szóló 2013-as kormányhatározatot.

Szerző