Szilveszter;Zsebrepacsi;Whoopi Goldberg;Szex és New York;

2016-01-02 06:47:00

Sas-Lucifer szembeszáll

Volt Bud Spencer meg Whoopi Goldberg, no és Hyppolit nélkül sem múlhatott évbúcsúztató, de a rég elment Schütz Ila is ott bolondozott a képernyőn, s a szilveszter kedvéért még a Szex és New York tizenöt része is lefutott egyhuzamban. A klasszikus politikai kabarét Sas József prezentálta új műsorában Zsebrepacsi – avagy a vidám botrányország címen.

Jó lenne egyszer megtudni, hogy olykor idősebb kollégák, s nyomukban még a fiatalabbak is, miért beszélnek olyan lenézően, kimondottan a rosszindulatú gyanakvás hangján azokról a régi szilveszteri televíziós műsorokról. Igaz, azokban az években csak egyetlen csatornán nézhettük (a hivatalosan engedélyezett) programot, de a fél ország ott ült a képernyők előtt és többnyire a hasát fogta nevettében. Voltak, akik úgy fogalmaztak – különösen Hofi Géza esetében -, hogy amolyan biztonsági szelep funkciója is volt ezeknek a műsoroknak.

Ezekben kiengedhették egy kicsit a lakosságra nehezedő nyomásból támadó belső nyomást. Azokban az időkben volt, aki Kellér Dezsőért lelkesedett, még korábban Salamon Béláért, akinél az utasa „Lepsénynél még megvolt”, s még inkább, aki tudta, mit jelent, mikor annyit mond: „ha én egyszer kinyitom a számat!” Rendben, azóta sok csatorna van, nem is néznek annyian televíziót szilveszterkor, mint régen, bár a nosztalgiázásra néhány csatorna most is rájátszott. Már kora délután láthattuk Bud Spencert egy 1973-as filmben, ahol még Guliano Gemma volt a partnere. Előkerült az elmaradhatatlan Whoopi Goldberg is az Apácashow második részével, de nem hiányzott a programból a legkedveltebb magyar klasszikus, a halhatatlan Hyppolit sem.

Ami azt illeti, a kimondottan humorosnak szánt összeállításokban is sok régi szám került elő. Például a Humorkoktélban, amelyben Schütz Ila, aki szegény immár 13 éve nyugszik a temetőben, szívmelengető humorral eljátssza a szöveget hangosan tanuló színésznőt, akit a háta mögött a szenesember Harsányi Gábor félreért. Most ne is beszéljünk arról, hogy az egyik kereskedelmi csatorna szilveszterre kihegyezve az ismétlést, fél öttől kezdve, megszakítás nélkül leadta a Szex és New York tizenöt részét.

Aki nemcsak nosztalgiázni akart, hanem szeretett volna valódi kabarét látni, az várta Sas Józsefet az ATV-n. Valamivel este 8 előtt kezdték és még jóval éjfél után is folytatták. Természetesen ő sem úszhatta meg, hogy korábbi műsorát is elővegyék. Az első nagyobb egység, a Hüvelyk Mutyi nem volt más, mint a tavalyi szilveszteri Sas-Fészek kabaré, ami mára is döbbenetesen érvényes poénokat tartalmazott.

Közben, ha úgy tetszik, meg kellett mérkőznie Kasza Tíborral, aki aktuális szilveszteri műsorával jelentkezett egy másik csatornán. Kasza kedves, jókedélyű énekes (és fotográfus) fickó, de természetesen nem a politikai humort részesíti előnyben. Ismert, valamint a nagyközönség számára talán nem annyira ismert sztárokkal készített interjúkat, és közben-közben humorizált. Egy állítólag már világszerte ismert, kétségtelenül csinos, női lemezlovassal beszélgetett például, de nem nagyon léptek túl a hölgy utazási tervein.

Nem volt igazán sikeres a Kis Grófo nevű roma énekessel készült beszélgetése sem. Ők ketten ugyan láthatóan jól szórakoztak egymáson, de nem biztos, hogy ez ugyanilyen szórakoztató volt a nézők számára is. Pedig még azzal is próbálkoztak, hogy a Kis Grófo eredeti – csak félig tanult – foglalkozását, a szobafestés-mázolást is bemutassák egy erre a célra behozott falon. Némi túlzással azt is mondhatnánk: Sasék elkaszálták Kaszát. Természetesen azok szemében, akik szilveszterkor mégis – még ma is -, a politikai kabarét nézik szívesen.

Sasék új, tehát az idei évre készített műsora, a Zsebrepacsi – avagy a vidám botrányország minden korábbinál keményebben ment neki a miniszterelnöknek és csapatának. Hogy milyen témában, arra a címben szereplő szóteremtmény, a zsebrepacsi világosan utal. Számtalan jó párosjelenet és monológ, például Beregi Péterrel a Hacsek és Sajó különböző változatokban, igen vicces volt. A legmeghatóbb, vagy ha úgy tetszik, a legdrámaibb jelenet Sas-Lucifer vitája volt az „Úrral”, az Ember tragédiája majdnem szó szerinti szövege alapján.

A láthatatlan hanggal vitázva kétségbe vonja a „teremtés” eredményeit, s a végén, a dráma szellemében, az Úr elátkozza Sas-Lucifert. Csak a Fészek klub talpalatnyi földjét engedélyezi neki, ahol tovább kellemetlenkedhet. Mire Sas válasza: „Egy talpalatnyi színpad elég nekem, és a világodat meg fogja dönteni.” Erős, túlzó szavak, de igen jól hangzanak és jól illenek egy kabaré rettenthetetlen Luciferéhez.