közlekedés;fuvarozók;

2016-01-04 06:22:00

Fuvarra váró szállítók

Hiába kérték a kormányzatot a hazai fuvarozók: a közlekedési engedélyek elosztásának rendszere alig változott. Miniszterelnöki megbízott, kormányrendelet már van, de a megoldás egyelőre késik.

A versenyképességük csökkenése miatt a kisebb vállalkozások tömegesen mentek csődbe 2014-ben, miközben az ágazat terhei 2015-ben tovább növekednek - jelezte 2014. december második felében a Magyar Közúti Fuvarozók Egyesülete (MKFE) az ágazat súlyos gondjait. Akkor azt kifogásolták, hogy a kormány nem hajlandó az uniós országokban elfogadott gyakorlat szerint korlátozni a harmadik országok vállalkozói számára kiadott engedélyek számát.

Tavaly azonban - az érintettek szerint - nem sok történt, pedig 2015. júliusában Orbán Viktor miniszterelnök megbízta Wáberer Györgyöt, az MKFE elnökét, a Waberer's International Zrt. elnök-vezérigazgatóját a magyar logisztika és a közúti fuvarozás fejlesztésének elősegítésével összefüggő feladatok ellátásával. A kormányzati ígéretek arról szóltak, hogy Wáberer intézkedéseket készít elő a magyar logisztika, ezen belül a közúti fuvarozás versenyképességének javítása érdekében, és gondoskodik azok végrehajtásáról is. A Magyar Közlönyben meg is jelent egy 16 paragrafusból álló kormányrendelet, de az érintettek szerint egyelőre úgy tűnik, hogy a kormánnyal jó kapcsolatokat ápoló nagyvállalkozónak sem sikerült áttörést elérnie.

Az utánpótlás kinevelését ugyan mintegy 5 milliárd forinttal támogatja a kormány uniós és nemzeti forrásból, de a szakemberek egyöntetű véleménye szerint legalább 3 év is eltelik, mire a nemzetközi fuvarozásra alkalmas kamionsofőröket kiképezik. A fuvarozói, szállítmányozási ágazat összességében közvetve és közvetlenül 130-140 ezer munkavállalót foglalkoztat. A máig tartó versenyhátrány elsősorban a kisvállalkozókat érinti a legsúlyosabban. Egyebek mellett ennek tudható be, hogy elérte a munkaerőhiány a közúti fuvarozókat is.

Az MKFE többször jelezte a kormányzatnak, hogy nehézségeik egyik oka, hogy a harmadik országok fuvarozói sokkal több fuvarengedélyt kapnak a magyar hatóságoktól, mint amennyi a viszonosság elvén járna a számukra. Emiatt gyakran a magyar fuvarozók helyett ukrán, macedón, török versenytársak végzik el a magyar export-import szállítási feladatokat.

Elfogadhatatlan, hogy a bilaterális és multilaterális engedélyeket aránytalanul öntik a piacra, ráadásul úgy hogy azok nagy részét a magyar fuvarozók fel sem tudják használni-fogalmazott Raffai Péter, a Raffai Fivérek Kft. egyik tulajdonosa. Ráadásul szerinte egy egyszerűbb nyomdai géppel le lehet másolni a közlekedési engedélyeket. A nehéz helyzetbe került vállalkozóknak a külföldi munkaadók csábításával is meg kellene küzdeni. Raffaiék több gépkocsivezetője is a jóval magasabb bért kínáló külföldi ajánlatot választotta.

Egy, a lapunknak nyilatkozó, neve elhallgatását kérő fuvarozó megjegyezte, a legtöbb európai országban már elektronikus adatbázis alapján ellenőrzik az engedélyeket. Ezzel szemben - állította - Magyarországon a mai napig papíralapú a rendszer.

Nem csak ő, de a szakmai, érdekvédelmi szervezet is úgy vélte, az ellenőrzés is túl laza, gyakran előfordul például, hogy a harmadik országbeli fuvaros egyszeri szállításra érvényes engedélyt többször is felhasznál. Raffai Péter a Népszavának megemlítette, nem csak az ő tapasztalata, az hogy a vámudvarokon jóval több a külföldi rendszámú teherautó, mint a magyar. Főleg macedón, bolgár, szerb, bosnyák kamiont találni akik harmadik országos fuvart végeznek csak magyar - török-magyar viszonylatban.

A Népszavának nyilatkozó fuvarozók nem titkolták, gyakran hallani korrupcióról is, de a dolog természetéből adódóan nehéz ezt bizonyítani. A szakmában terjedő szóbeszéd szerint - 20-50 euróért a fizetős engedélyüket, nem érvényesítik, így annak felhasználása nélkül léphetnek ki az országból. Ezzel jelentős bevételtől esik el a magyar költségvetés.

A közlekedési engedélyekről az adott országok szaktárcái egyeztetnek. A hazai fuvarozók szerint ezért is volt nagy hiba megszüntetni az önálló közlekedési tárcát, mert így nem egészen egyenrangú felek tárgyalnak a fuvarengedélyekről. Lapunk információi szerint még nem született megállapodás a fuvarengedélyekről a két legnagyobb partnerrel, a törökökkel, illetve az ukránokkal.

A magyar fuvarozók versenyképességét a magas közterhek is rontják. Raffai Péter megemlítette, ha egy macedón fuvaros egy szállítmányt 300 euróval olcsóbban vállal, ő kapja a megbízást, de az ukránok is jóval olcsóbbak a magyaroknál.