Eco.com;katasztrófák;

2016-01-06 06:40:00

2015 legdurvább katasztrófái

Emberéletek ezreit követelte 2015-ben a természeti- és légikatasztrófák, halálos közlekedési balesetek. Tavaly több légi utas vesztette életét olyan légi katasztrófában, melyet szándékosan idéztek elő, mint ahányan légi balesetben haltak meg. A legnagyobb veszteség 2015-ben Kínát érte, összességében pedig elmondható: a világ keleti fele ez évben szerencsétlenebbnek bizonyult, mint a nyugati.

FOTÓ: GETTYIMAGES/FRANCIS PELLIER

FOTÓ: GETTYIMAGES/FRANCIS PELLIER

Február 23., Franciaország

A német Germanwings légitársaság Barcelonából Düsseldorfba tartó járata a francia Alpokban, 150 személlyel a fedélzetén lezuhant. Mint később kiderült, a zuhanást Andreas Lubitz, a gép másodpilótája okozta. Amikor a repülő pilótája mosdóba ment, egyszerűen magára zárta a pilótafülke ajtaját és halálba vezette a gépet. A szerencsétlenséget senki sem élte túl.

Március 14., Brazília

Negyvenkét ember veszítette életét Brazília déli részén, amikor letért az útról és szakadékba zuhant egy autóbusz. A baleset Santa Catarina államban, hegyes vidéken történt, nem messze Campo Alegre várostól. Az áldozatok között gyerekek is voltak. A vezető egy kanyarban elvesztette uralmát a busz fölött, amitől az egy 400 méteres mélységbe zuhant.

Április 25., Nepál

Hatalmas, 7,9-es erősségű földrengés rázta meg tavasszal Nepált. A katasztrófa áldozatainak száma meghaladta a 8 ezret, 109 személyt pedig a helyi hatóságok eltűntnek nyilvánítottak. Egy nappal a földmozgás után több mint harminc utórengést is mértek, majd két hét csend után újabb rengés következett. Ennek során további 65 ember meghalt, s több mint 2 ezer megsérült. Ekkora katasztrófa utoljára 1934-ben történt Nepálban, akkor majd tízezren veszítették életüket.

Május 30., India

Brutális erejű hőhullám söpört végig Indián még tavasszal. Az ötven fokos hőségben, folyadékhiány következtében, több mint ezren vesztették életüket. Különösen a déli falvakban volt magas a halottak száma, itt nem volt könnyű vízhez jutni. Az időjárás a közlekedést is érintette, a kalkuttai taxisofőrök bejelentették: nem hajlandóak délelőtt 11 óra és délután 4 óra között dolgozni, mert egy munkatársuk az autóban vesztette életét, szintén az extrém hőség következtében. A gyilkos időjárás miatt országszerte több helyütt ideiglenesen felfüggesztették az áramellátást.

Június 1., Kína

Egy folyami kirándulóhajót ért baleset a kínai Jangce folyón. A 2200 tonnás, négyszintes, 76 méter hosszú Kelet Csillaga nevű vízi jármű több mint 450 embert szállított. A balesetet csupán 14-en élték túl, 431-en életüket vesztették, további 11 embert eltűntnek nyilvánítottak. A baleset pontos okát máig nem lehet tudni, az elsődleges nyomozási eredmények csak annyit közöltek, hogy a hajó nem volt túlterhelve. A jármű kapitányát és fedélzeti főmérnökét őrizetbe vették, róluk szintén nincs hír a baleset óta.

Június 23., Indonézia

Lezuhant egy katonai szállítógép mindössze két perccel felszállása után Indonéziában. A Herkules lakott területen csapódott be, több lakóházban és egy szállodában is kárt okozott. A fedélzeten összesen 113-an utaztak, köztük a legénység 12 tagja. Egyikük sem élte túl a katasztrófát. A C-130B Herkules típusú szállítógép már több mint ötven éve szolgált.

Június vége, Pakisztán

Több tízezer ember került kórházba, több mint ezren pedig életüket vesztették a Pakisztánban tomboló kánikula miatt. Az áldozatok pontos összegét nem tudni, sokakat ugyanis nem az állami kórházakba, hanem magán klinikákra vittek, de többen otthon haltak meg. A hőség főleg az ország deli részén található Karacsi városban szedte áldozatait, a húszmilliós városban a hőmérséklet elérte a 45 Celsius fokot. A problémát súlyosbította az is, hogy ekkor köszöntött be a muszlimok szent hónapja a Ramadan, amikor is a hívő emberek napközben megvonják maguktól az ételt és az italt. Így többen kiszáradtak.

Tűz volt egy veszélyes vegyi anyagokkal foglalkozó cég raktárában, az észak-kínai Tiencsin városban FOTÓK: EUROPRESS/GETTY IMAGES/CHINA FOTO

Tűz volt egy veszélyes vegyi anyagokkal foglalkozó cég raktárában, az észak-kínai Tiencsin városban FOTÓK: EUROPRESS/GETTY IMAGES/CHINA FOTO

Augusztus 12., Kína

Tűz volt egy veszélyes vegyi anyagokkal foglalkozó cég raktárában a kínai kikötőváros ipari negyedében, az észak-kínai Tiencsin városban. A baleset következtében sok környező vállalat telephelye megsérült, épületek dőltek össze, valamint parkoló személyautók százai gyulladtak ki. Összesen 114-en vesztették életüket, és további 701 személy sérült meg. Öt nappal később újabb robbanást jelentettek az ipari telepről, ahol éppen a vegyvédelmi alakulatok és több ezer mentő dolgozott. A balesetet a természet is megsínylette, beszámolók szerint ezrével pusztultak a halak környező folyóban. A kínai hatóságok szerint a halak pusztulásának nem volt köze a vegyianyagraktár felrobbanásához.

Augusztus 16., Indonézia

Megszakadt a kapcsolat, majd eltűnt egy repülőgép nyár végén Indonéziában. A Trigana Air Service légitársaság 27 éves gépének roncsaira később Oksibil körzet hegyvidéki, erdős térségében bukkantak rá a helybéliek. Fedélzetén ötfős személyzet mellett 49 utas repült, köztük öt gyerek. A két turbólégcsavaros jármű a tartományi főváros, Jayapura repülőteréről szállt fel, úti célja a mintegy 50 percre lévő Oksibil városa volt. A légi irányítók nem sokkal a gép tervezett leszállása előtt veszítették el a kapcsolatot a pilótákkal.

Augusztus 23., Fülöp-szigetek

Legkevesebb tizenöt halálos áldozata volt, s további tizenkét embert eltűntnek nyilvánítottak egy Fülöp-szigetekre lecsapó tájfun után. A Goni névre keresztelt természeti jelenséget heves esőzések is kísérték; legalább ezer lakóépület romba dőlt, több mint 32 ezer ember kényszerült otthona elhagyására. Az ország északi részén számos repülőjáratot is töröltek.

Szeptember 6., Dél-Korea

Összesen 22-en voltak annak a dél-koreai halászhajónak a fedélzeten, amely a Csedzsu-sziget közelében borult fel. Hogy pontosan hányan veszhettek oda azt nem tudni, a legénység egyik kimentett tagja ugyanis nem szerepelt a fedélzeti névsoron, további négy személy pedig hivatalosan nem is indult el a kikötőből. A tragédiát hárman túlélték, nyolc ember biztosan életét vesztette, a többieket - a sajtó értesülései szerint mintegy tíz embert – pedig eltűntnek nyilvánították. A balesetet a nagy hullámok okozták, a hajó egyik pillanatról a másikra borult fel.

FOTÓ:EUROPRESS/GETTY IMAGES/ROMAIN PERROCHEAU

FOTÓ:EUROPRESS/GETTY IMAGES/ROMAIN PERROCHEAU

Október 23., Franciaország

Negyvenkét halálos áldozatot követelt az a franciaországi buszbaleset, mely során egy főként idős embereket szállító busz ütközött össze egy teherautóval. A Bordeaux közelében, Puisseguin városa mellett történt balesetet mindössze nyolcan élték túl. A tragédiát az okozta, hogy a kétszer egysávos úton felfelé haladó kamion egy kanyarban áttért az út baloldalára, s a másik irányból érkezett busz belerohant. Az ütközés után egy fémdarab a kamion karosszériáját átlyukasztotta, s a vezetőfülke mögött található tartalék üzemanyagtartályba repült. A kispriccelő gázolaj az autóbusz szélvédőjét beborította, majd meggyulladt. A szétrepedt szélvédőn a tűz behatolt a busz belsejébe, ez okozta később az utasok halálát.

Október 27., Afganisztán, Pakisztán

Több mint háromszáz áldozatot követelt, ezrek otthonát pedig lakhatatlanná tette az Afganisztánra és Pakisztánra lecsapó, a Richter-skála szerinti 7,5-ös erősségű földrengés. A katasztrófa után a segítség csak nehezen jutott el a rászorulókhoz, az utak ugyanis teljesen járhatatlanná váltak. India és az Egyesült Államok ugyan szinte azonnal felajánlotta segítségét a két országnak, de azok azt nem fogadták el.

Október 30., Bukarest

Egy bukaresti szórakozóhelyen, a Colectiv klubban zajló rock koncerten tűz ütött ki. Egy tűzijáték pillanatok alatt lángra lobbantotta a terem gyúlékony anyagból készült hangszigetelését. A szabálytalanul működő helyiségnek nem voltak vészkijáratai, a terem pillanatok alatt égett porrá: 63-an meghaltak, több mint 150 ember pedig füstmérgezéssel és égési sérülésekkel került kórházba. A bukaresti kormány a tűzvész áldozatainak kórházi kezelésére pénzügyi támogatást szavazott meg, a külföldre irányított sérültek családjai havi 7500 eurós támogatást kaptak a kórházi kezelés teljes időtartamára. A hazai kórházakban ápolt sérültek családtagjait pedig havi 6000 lejjel (420 ezer forint) segítette a román állam.

FOTÓ: GETTY IMAGES/SIMA DIAB

FOTÓ: GETTY IMAGES/SIMA DIAB

Október 31., Egyiptom

Felszállása után huszonhárom perccel zuhant le az orosz Metrojet légitársaság 7K-9268-as, Sarm el Sejkből Szentpétervárra tartó menetrend szerinti járata. Az Airbus A321-231-es típusú repülőgép 217 emberrel, köztük 17 gyermekkel és 7 főnyi személyzettel a Sínai-félsziget felett tűnt el a radarok képernyőjéről. Később a magát az Iszlám Állam egyik ágának valló Sínai Provincia azt állította, ők lőtték le a gépet, ezzel megbosszulva a Szíriában indított orosz légicsapásokat. Biztosat máig nem lehet tudni, a fekete doboz adatai alapján mindenesetre az már teljesen biztos, hogy robbanás történt a gép hajtóművében. Több amerikai forrás szerint pedig (akik az Iszlám Állam által küldött üzeneteket vizsgálták), a nyomok valóban a terrorszervezethez vezetnek.

November 13., Kína

Tizenhatan meghaltak és húszan eltűntek Kína keleti, Csöcsiáng tartomány egyik falujában egy földcsuszamlásban. A sár- és kőgörgeteg Lidongra zúdulva 27 házat temetett maga alá, további 21 épületbe pedig beömlött a heves esőtől felázott föld. A térségben két napon át szakadatlanul esett az eső. A helyszínen összesen 2300-an kutattak túlélők után.

November 21., Mianmar

Mintegy száz holttestet találtak az egyik észak-mianmari jádekő-bánya közelében, ahol megcsúszott a föld, s maga alá temette a féldrágakövet kitermelő munkások egy részét. A helyi hatóságok a száz halotton kívül további százat nyilvánítottak eltűntnek. A szerencsétlenség helyszíne nehezen megközelíthetővé vált a földcsuszamlás után, szakértők pedig tartottak az újabb csuszamlásoktól. Az áldozatok között a bányavállalatnak dolgozó alkalmazottak mellett illegális kitermelők is voltak.