Január 1-től a járműveken a műszaki vizsga végeztével már nem helyeznek a hátsó rendszámra se a műszaki vizsga lejártát, se a jármű környezetvédelmi besorolását jelző matricát, sőt, lekaparják az eddig a rendszámon lévő ragcsát is – adta hírül a totalcar.hu.
Gondolhatnánk, hogy ezentúl a rendőrök sem fogják szabad szemmel felismerni, ha a forgalomban lejárt műszakis, vagy szmogriadó idején a városközpontból kitiltott, környezetszennyező autóval közlekedünk. A rendőröknek csak részben segít az új kamerarendszer, amelynek felvételei alapján akár utólag is megbüntethetik az autóst, bár a mobil traffipaxok is össze vannak kötve az elektronikus járműnyilvántartással.
Húszezer a terminál
Egyelőre még nem szabadulhatunk meg papír alapú TAJ-, vagy adókártyáinktól. Az új személyi leolvasásához terminálokat kell vásárolnia azoknak, akik hivatalból jogosultak azok kezelésére. Az ügyvédek, közjegyzők várhatóan saját érdekükben is beszerzik, és hitelesítik majd e készülékeket. Ugyanakkor a háziorvosok, szakrendelők esetében előkerülhet az a súlyos gond, mely az egészségügy informatikai rendszerének széttagoltságából fakad. Ezért ezen a területen komoly lépéskényszerbe kerülhet az egészségbiztosítás, mert ez további beruházásokat igényel, lavinaszerű változásokat generálva. Ha lesz rá pénz.
Nem lesz viszont egyszerű dolga például a közterület-felügyeletnek. Eddig a matrica alapján megállapíthatták, hogy jogosan vagy jogosulatlanul parkolnak-e a járművek. A lejárt műszakival „félretett, kidobott” autók településtől függően 10-30 nap között várakozhatnak. Ezt követően a felügyeletek a tulajdonos költségére elszállíttathatják a kocsit. Mostantól azonban – matrica híján – a jogsértés megállapítása megnehezül.
A bürokráciacsökkentő intézkedés legfeljebb pár száz forint vizsgáztatásonkénti megtakarítást jelent az autósoknak. Ezzel szemben viszont gyakran kezelhetetlen gondokat az illetékeseknek.
Okosszemélyi
2016. január 1-jével megjelent az elektronikus, többfunkciós személyi igazolvány, amelyet személyazonosításon túl elektronikus aláírásra is használhatunk, továbbá a TAJ-kártya és adóazonosító igazolvány funkcióit is ellátja. Az új személyazonosító igazolványba épített magas biztonságú tároló elemnek (chipnek) köszönhetően 2016-tól biztonságosabb és korszerűbb okmánnyal intézhetjük ügyeinket.
Ignácz István, a Közigazgatási és Elektronikus Közszolgáltatások Központi Hivatalának elnöke a Népszavának elmondta, az új okmány biztonságos módon egyesít különböző, a vizuális és elektronikus személyazonosításhoz kapcsolódó elemeket. Az új igazolványt igénylők 80 százaléka kéri, hogy az okmány tárolóelemében rögzítsék az ujjlenyomatát is. A kártyaformátumú igazolványban szerepel az adó-, illetve a társadalombiztosítási szám is.
Az elnök kérdésünkre arról is beszélt, hogy az állami hivatalokon túl 175 kórházban, fekvőbeteg-intézményben létesítenek kártyaolvasó terminálokat az egyszerűbb ügyintézés, betegfelvétel érdekében. A beteg itt új igazolványa PIN-kódjának megadásával, önszántából hatalmazhatja fel orvosát, hogy betegútjába betekintsen. Hasonlóképpen járhat el az ügyfél a Nemzeti Adó-, és Vámhivatal ügyintézése során.
Nincs mitől félni az e-kártyával kapcsolatban, és az, hogy már az első napokban ennyien jelentkeztek az új okmányért, jelzi, hogy az állampolgárok is nyugodtak – mondta a Magyar Nemzetnek Péterfalvi Attila, a Nemzeti Adatvédelmi és Információszabadság Hatóság elnöke.