Nem Tarlós Istvánt, hanem Budapestet büntetik azzal, ha nem finanszírozzák a tömegközlekedést és nem juttatnak az uniós forrásokból a fővárosnak. A főpolgármester így reagált lapunknak a Népszabadság keddi információira. Laptársunk kormányzati forrásokból úgy értesült, Orbán Viktor a karácsony előtti megbeszélésükön tudatta a főpolgármesterrel, nem ad neki többlettámogatást a budapesti és elővárosi tömegközlekedés finanszírozására és szíve szerint az uniós pénzek nulla százalékát engedné át a fővárosnak.
Nem hadakozni, hanem megegyezni akar saját politikai közösségével, ha hagyják - fogalmazott a Népszavának Tarlós, aki nem érti, miért személyeskednek vele kapcsolatban. Ellenfelei minden alkalommal ezt teszik, a Népszabadságnak szivárogtatók is arról beszéltek, a kormányfő neki nem akar forrásokat biztosítani, pedig ő azt teszi, amiért megválasztották. Főpolgármesteri minőségében követeli a városnak azt, ami megilleti. Ha nem kapnak pénzt, az a következő választások idején a Fidesznek árthat. Az örökös "tarlósozást" be kellene fejezni, annál is inkább, mert 2014-ben nem ő akart főpolgármester maradni, a kormánypártnak megvolt a lehetősége, hogy félretolják, valamiért viszont azt akarták, hogy maradjon.
Véleménye szerint, ha valakinek odáig terjeng a fantáziája, hogy csak azért akarták főpolgármesternek, hogy ne adjanak több pénzt a fővárosnak, akkor ez nem Tarlós, hanem Budapest elleni merénylet. Azért is követelheti legalább azt a 20 milliárd forintot, ami az egyre csökkenő állami támogatás miatt a BKV büdzséjéből hiányzik, mert a közösségi közlekedés finanszírozása részben állami feladat. Arra emlékeztetett, hogy az országban egyetlen választott vezetőre sem voksoltak annyian, mint rá, a 2014-es választáson csaknem 300 ezer szavazatot kapott, így a legitimitását nem lehet megkérdőjelezni.
Orbán azon kijelentését, miszerint, ha rajta múlna, nulla százalék EU-s fejlesztési forrást biztosítana Budapest számára, a főpolgármester sem megerősíteni, sem cáfolni nem akarta. Csupán annyit mondott, ha így van, az nagyon nagy baj a városnak. Forrásaink szerint ez valóban elhangzott a találkozón. Azt viszont Tarlós megerősítette, hogy a miniszterelnök szerint számára a főváros nem "matematikai, hanem irodalmi kérdés", amit tudatott is vele. "Nem akarok illojális lenni a miniszterelnökhöz, de a Fidesz felső vezetésének Budapest-politikájával nem értek egyet" - közölte.
Az agglomerációs tömegközlekedés finanszírozását átveszi a kormány, ezt kedd este telefonon megerősítették, ami csökkenti majd a hiányt. Tarlós megismételte, a központi költségvetésben sem 2015-ben, sem az idén nem biztosított az állam támogatást az elővárosi közlekedés fenntartására, csak a kötelező feladatokra. Az előbbi nem tartozik ezek közé. Ráadásul törvényben azt is kimondták, hogy a helyi iparűzési adóból az önkormányzatok kizárólag a helyi közlekedést finanszírozhatják, ezért a főpolgármester azt sem érti, az agglomerációs közösségi közlekedés pénzelését egyes tárcák miért akarják még mindig Budapest "nyakába varrni". Esetleges járatritkításról, jegyáremelésről a főpolgármester nem dönthet, ezeket csak a fővárosi közgyűlésben többségben lévő fideszesekkel együtt szavazhatná meg.
Ami most történik, az ellentétes mindazzal, ami a 2013 márciusi a "Budapest 21" egyezségben szerepel - fogalmazott a főpolgármester, akivel annak idején Orbán kötötte meg a BKV és Budapest számára biztató egyezményt. Tarlós akkor arról beszélt, hogy a megállapodás véglegesen rendezi a kormány és a főváros kapcsolatát és ezt követően nem csak működtetni tudják a várost, hanem álmaik is lehetnek. A kormányfő a megállapodást úgy kommentálta, az arról szól, hogy Budapest ebben az évszázadban is versenyképes maradjon Európa és a világ nagyvárosai mellett.