Tarlós hétfőn tárgyal - Káosz lehet a BKV-ügy vége

Publikálás dátuma
2016.01.15. 19:09
Fotó: Tóth Gergő
Hétfőn egyeztet az agglomerációs tömegközlekedés átvételéről Seszták Miklós fejlesztési miniszter Tarlós István főpolgármesterrel - értesült lapunk. Zugló PM-es polgármestere szerint káosz lehet a vége, ha a budapesti és az elővárosi közlekedést elválasztják egymástól. Karácsony Gergely sajnálja, hogy a fővárosi tömegközlekedés ügye fideszes "politikai valóságshow-vá" vált.

Forrásaink szerint hétfőn tárgyal az agglomerációs tömegközlekedés átvételéről Seszták Miklós fejlesztési miniszter a főpolgármesterrel. Tarlós István örül annak, hogy a kormány visszaveszi az elővárosi közösségi közlekedés finanszírozását - üzente lapunknak a főpolgármester, többet azonban a hétfői egyeztetés előtt nem akart mondani. Pedig kíváncsiak lettünk volna arra, nem lesz-e káosz, ha a budapesti közlekedést valóban elválasztják az agglomerációstól, illetve, hogy valóban Habony Árpád közvetített-e Orbán Viktor és a főpolgármester között.

Káosz lehet a vége, ha a budapesti és az agglomerációs közlekedést elválasztják egymástól. Karácsony Gergely, Zugló PM-es polgármestere nem derűlátó. A részleteket ugyan még nem ismeri, azokról egyenlőre senkit nem tájékoztattak, de rossznak tartja az irányt. Inkább integrálni kellene, mert véleménye szerint a régió tömegközlekedésével éppen az a baj, hogy a szereplők, a BKV, a Volán, a MÁV nem tudnak megfelelően együttműködni. Karácsony szerint megoldás lehetne, ha a regionális közlekedést a BKK szervezné, mert a szétválasztás helyett egységes irányításra van szükség. Boldogabb országokban a vasút is része a nagyvárosi tömegközlekedésnek.

Azzal, hogy a kormány átvállalja az elővárosokból a fővárosba irányuló tömegközlekedés költségeit, nem lehet kipipálni az állami szerepvállalást - fogalmazott a XIV. kerületi polgármester. Nyugat-Európa nagyvárosaiban a közösségi közlekedést egyharmad, egyharmad arányban az állam, a főváros, valamint az utazó közönség finanszírozza. Budapesten viszont az új szabályozás értelmében a költségek nagyjából tíz százalékát adja majd az állam, a jegyet váltó utazók pedig a 40-45 százalékot. A PM-s polgármester emelés helyett csökkentené a jegyek árát, hogy az autózás helyett minél többen válasszák a tömegközlekedést, de véleménye szerint ez nem így fog történni.

Karácsony igazságtalannak, abszurdnak tartja, hogy mostantól a kerületeknek is be kell szállniuk a BKV finanszírozásába, nekik ugyanis ez nem feladatuk. Ha az állam csak az agglomerációs közösségi közlekedés költségeit vállalja, a BKV-t pedig a helyi iparűzési adóból kell a fővárosnak működtetni, sőt azt csak erre fordíthatja, nem marad másra pénz - figyelmeztetett a polgármester. A fővárosi tömegközlekedést ráadásul nemcsak a budapestiek használják, ezért nem vonulhatna ki az állam a finanszírozásból. Ráadásul a rezsicsökkentés miatt a fővárosi közműcégek veszteségesek, a hiányt pedig a fővárosnak kell pótolnia. Karácsony sajnálja, hogy a tömegközlekedés ügye "politikai valóságshow-vá" vált, amiben az a fontos, hogy Habony Árpád közvetített-e a miniszterelnök és a főpolgármester között. A fideszes belső háború harcmezeje is most Budapest, az oszlopháborútól a BKV-ig. Ebben a helyzetben a polgármester szerint sem őt, sem a fővárosiakat nem Habony szerepe érdekli. Az fontosabb, hogy miközben a kormány hatalmas összegeket költ a Dagály uszodára, a Budai Vár, illetve a Városliget rekonstrukciójára, eközben nem ad a közlekedésre. a budapestiek azt tapasztalják, hogy ami a kormánynak fontos, arra áldoz, ami nem, arra nem. Pedig a főváros nagyon sok adót fizet be a költségvetésbe.

Lázár János a csütörtöki Kormányinfón jelentette be, hogy az állam átveszi az agglomerációs közlekedés működtetését. A miniszterelnök utasította a fejlesztési és a nemzetgazdasági minisztert, a jövő heti kormányülésen adjanak tájékoztatást arról, hogy ez mennyibe fog kerülni. Tóbiás József tegnap szintén "fideszes belháborúról" beszélt ennek kapcsán, ami az MSZP elnök-frakcióvezetője szerint is veszélyezteti a főváros és az agglomeráció közösségi közlekedését.

Tarlóssal időnként "megszurkálják" egymást

Az elmúlt napokban Tarlós István főpolgármester és a kormány között kialakult BKV-vitáról Lázár János beszélt az ATV Szabad szemmel című műsorában. Mint elmondta: ő és Tarlós a jelek szerint kedvüket lelik abban, hogy időnként „megszurkálják egymást”, de lát fantáziát abban, hogy az állam átvegye a fővárostól a BKV teljes működtetését.

Szerző

Lázár nem barátja Orbán Viktornak

Publikálás dátuma
2016.01.15. 19:00
FOTÓ: Molnár Ádám/Népszava
A kapcsolatom miniszterelnök úrral munkakapcsolat és nem baráti kapcsolat, nem a szabadidőnk közös eltöltésére szövetkeztünk - mondta Lázár János az ATV Szabad szemmel című műsorában.

A miniszter szerint azért támadják őt és munkatársait mostanában fokozottabban, mert folyamatban van az Első Nemzeti Közműszolgáltató kialakítása, ami "érdekellentéteket" von maga után.

A Miniszterelnökséget vezető miniszter arra a kérdésre, hogy kibékült-e Csányi Sándorral azt felelte: az OTP elnök-vezérigazgatójával Orbán Viktor kérésére találkozott, ám azt nem árulta el, hogy „békülésnek” tekinti-e a Csányival folytatott megbeszélést - állítása szerint a találkozón nem került szóba, hogy korábban uzsorásnak nevezte a bankigazgatót.

A Századvég kormány számára készített tanulmányainak nyilvánosságra hozatalával kapcsolatban úgy fogalmazott: ha a tárca megkapja a Kúria végzését az ügyben, ők készen állnak a 30 ezer oldalas anyag nyilvánossá tételére.

A főpolgármesterhez fűződő viszonyáról azt mondta: ő és Tarlós "kedvüket lelik egymás szurkálásában", de az is biztos, hogy szerinte "volna fantázia abban", hogy az állam átvegye a fővárostól a BKV teljes működtetését.

Szerző

Hírrádió lesz a Kossuth

Március 15-től hírrádióvá alakítják a Kossuth Rádiót - értesült több a Válasz.hu. A változás hasonló lesz az M1 hírtévévé alakításához, amely éppen egy évvel korábban, 2015. március 15-én történt meg.

A lap úgy tudja, az 1,5 milliós hallgatottságú Kossuthról átviszik a magazinokat, és mindent, ami nem hírműsor, a 200 ezer ember által követett Bartók Rádióra. Arról, hogy az eddigi magazinok közül lesz-e olyan, amely nem kerül át a Bartókra, hanem marad a Kossuthon, illetve lesz-e olyan, amelyik megszűnik, egyelőre nincs hír.

Szerző