BKV;Tarlós István;3-as metró;

2016-01-17 11:01:00

Tarlós titkolódzik a BKV-tárgyalásról

Nem lesz kész a 3-as metró felújítása a 2017-ben Budapesten rendezendő vizes világbajnokságra, sőt lehet, hogy pótlóbuszokkal kell majd közlekedniük a nézőknek - szólt a Népszabadság pénteki híre, ami nagy felháborodást keltett a fővárosiak között. Tarlós István főpolgármester a Népszavának úgy reagált a napilap értesülésére, hogy nem is érti, miért vetődött fel egyáltalán a vizes vébével kapcsolatban a 3-as metró felújítása, a világbajnokság eseményeit ugyanis nem befolyásolja a metrórekonstrukció. Budapest főpolgármesterét a holnap Seszták Miklóssal tartandó tárgyalásáról is kérdeztük, de Tarlós nagyon titokzatos volt, nem árult el részleteket a találkozóról.

Teljességgel érthetetlennek tartja Tarlós István, hogy miért is vetődött fel a fővárosban rendezendő 2017-es  vizes világbajnoksággal kapcsolatban a 3-as metró felújítása - így reagált a Népszabadság információjára a főpolgármester, miszerint Budapest vezetése belátta, hogy a világbajnokságig nem lesz kész a rekonstrukció, és még az is lehet, hogy pótlóbuszokkal kell majd járnia a nézőknek a vébére. 

Tarlós a Népszavának elmondta, hogy a felújítás előre elhatározott ütemterv szerint készül, miközben az úszó-világbajnokság rendezésének átvállalása egy későbbi döntés eredménye. Ezzel együtt - mondta a főpolgármester -a vb eseményeit és látogatását semmilyen módon nem befolyásolja a 3-as metró rekonstrukciója, már csak azért sem, mert az esemény során VIP-buszok fognak közlekedni. Arra a kérdésre, hogy akkor miért is jött elő ez a probléma most, Tarlós csak annyit mondott: nem tudja, kinek milyen szándékai vannak, illetve miért akar zavart kelteni ott, ahol nincs semmiféle gond. 

A témával kapcsolatban megszólalt Gyárfás Tamás is. A Magyar Úszó Szövetség elnöke elmondta a Népszavának, hogy a 2016-os Eb idején, amikor a Margitszigeti lejáró volt lezárva, azt is megoldották, ehhez hasonlóan ezt is meg fogják oldani. A MÚSZ-elnök hozzátette: hálás azért, amiért a főváros kiemelt figyelmet fordít a világbajnokságra.

Népszabadság: pótlóbusszal a vizes vb-re?
Nem lesz kész a 3-as metró felújítása a 2017-es vizes vb idejére, sőt ahelyett, hogy a felújított metróval járnának a nézők az új Dagály uszodakomplexumba, lehet, hogy az éppen akkor zajló felújítás miatt pótlóbuszokkal kell majd utazniuk - derült ki a napilap pénteki cikkéből.
A kivitelezői tendert január elején kellett volna kiírni, de a napilap szerint ez tavasz előtt aligha történik meg, a Főmterv kivitelezési terveit ugyanis rendszeresen több száz oldalas hibajegyzékkel küldi vissza a BKV, a BKK, és a Budapest Közút Zrt.
A metrófelújítási elképzelések is egyre fapadosabbá válnak, a legolcsóbb, 109 milliárd forintba kerülő változatban például már nincs benne az utasforgalom által elzárt területek megújítása, és az akadálymentesítésről, a liftek építéséről is lemondtak, annak ellenére, hogy a cikk szerint ez a lépés a felújításra kért uniós támogatásokat is veszélyezteti.

Tarlós a holnap esedékes Seszták Miklós fejlesztési miniszterrel tartandó, a fővárosi és agglomerációs közlekedéssel kapcsolatos tárgyalásokról semmit nem volt hajlandó mondani, még azt sem árulta el, hogy kik ülnek rajta és Seszták Miklóson kívül a tárgyalóasztalnál.

A Népszava pénteken tudta meg, hogy a főpolgármester hétfőn tárgyal az agglomerációs tömegközlekedés átvételéről. Tarlós István pénteken azt üzente lapunknak, örül annak, hogy a kormány visszaveszi az elővárosi közösségi közlekedés finanszírozását, többet azonban akkor sem akart mondani a tárgyalásról. Pedig kíváncsiak lettünk volna arra, nem lesz-e káosz, ha a budapesti közlekedést valóban elválasztják az agglomerációstól, illetve, hogy valóban Habony Árpád közvetített-e Orbán Viktor és a főpolgármester között.

Tarlós nyert, "az utasok vesztettek"
Az Együtt a BKV-vel kapcsolatban úgy fogalmazott szombaton, hogy "pillanatnyi tudásunk szerint Tarlós és Orbán háborújában a főpolgármester nyert, de az utasok vesztettek". Ugyanakkor a kormány beismerte - tette hozzá -, hogy eddig nem biztosított forrást az elővárosi járatok finanszírozására, és most sem pénzt adna erre, hanem átadná például a HÉV-ek üzemeltetését a MÁV-nak. Az Együtt szerint ez a lépés átgondolatlan és rengeteg kérdést vet fel.

Amióta egyébként Lázár János bejelentette, hogy az állam átveszi az agglomerációs közlekedés költségeit a fővárostól, többen találgatják, hogy vajon ez a főpolgármester győzelmét jelenti-e Orbánnal szemben.

Mások arra hívják fel a figyelmet, hogy a tárgyalási alap, illetve a megközelítés nem az átvétel, hanem a visszavétel lenne, azaz ha a Lázár által ígért megállapodás létrejön, azzal csak a kormány visszaveszi a törvény általi kötelezettségét. Itt tehát nagy jelentősége van az igekötőnek, a főváros oldalán lévő politikusok nyomatékkal is külön hangsúlyozzák a visszavételt, vagyis azt, hogy az államnak kötelessége ezt a feladatot ellátni.