Ákos-ügy - Színjáték volt a kormány és a Telekom háborúja?

Publikálás dátuma
2016.01.22. 13:03
Kovács Ákos a Parlamentben átveszi a Kossuth-díját 2012. március 14-én. Fotó: Népszava
Egyre több jel utal arra, hogy színjáték lehet a kormány és a Telekom nyilvánosság előtt zajló háborúja. Kiderült ugyanis, hogy a kormány aznap hosszabbított meg többmilliárdos keretszerződést – többek között – a Telekommal, amikor az Ákos-ügy miatt bejelentették, felmondják az összes mobilinternetes előfizetést a céggel - írja a Magyar Nemzet. Ezekkel a szerződésekkel kapcsolatban egyébként tegnap derült ki, hogy elvesztésükkel mindössze havi 50 ezer forintot bukott a Telekom.

A Közbeszerzési Értesítőben megjelent hirdetményre az Átlátszó bukkant rá, ami szerint a Közbeszerzési és Ellátási Főigazgatóság (KEF) által a három mobilszolgáltatóval (Vodafone, T-Mobile, Telenor) kötött 4,5 milliárd forint értékű, egyébként tavaly év végén lejárt keretszerződést eközben módosították: meghosszabbították a keretösszeg kimerüléséig, de legfeljebb 2016. december 31-ig. A lépést azzal indokolták, hogy újabb szerződést már nem tudtak kötni, az ellátást viszont biztosítani akarják.

Lázár János Miniszterelnökséget vezető miniszter a tegnapi kormányinfón a lap kérdésére azt mondta, véleménye szerint „a KEF rossz döntést hozott”. Hozzátette: meg kell vizsgálni a szerződéses konstrukciókat, mert csak azok esetében van lehetőség felbontásra, ahol a dokumentum erre okot biztosít vagy éppen a határideje lejár.

Külön érdekesség, hogy a Telekomot is érintő szerződést éppen azon a napon – tavaly december 17-én – módosították, amikor Kovács Zoltán kormányszóvivő bejelentette, hogy az összes minisztériumot és minisztériumi háttérintézményt a Magyar Telekommal kötött előfizetői szerződéseik felmondására utasították. Nem sokkal később azonban már pontosított és kiderült, csak a mobilinternet-előfizetéseket mondják fel. 

Tegnap írtuk meg, hogy egy havonta nagyjából 50 ezer forint értékű mobilnet-előfizetést mondott fel az Ákos-ügy miatt a Magyar Telekommal a Rogán Antal vezette Miniszterelnöki Kabinetiroda. 

A határozatlan időre szóló előfizetés nettó értéke mindössze 50 720 forint volt havonta, és még a kabinetiroda elődje, a Miniszterelnökség köthette 2013 augusztusában. Aránylag csekély értéke ellenére ez volt a tárca legnagyobb mobilnet-szerződése, a 2013 áprilisa óta élő Vodafone-előfizetés havi nettó összege ugyanis csak 25 ezer, a 2014 januárja óta élő Telenor-szerződés értéke pedig 45 ezer forintra rúg havonta.

Ahogy lapunk is beszámolt róla, a Telekom néhány hete bontott szerződést Ákossal, mivel szerintük nem összeegyeztethető a vállalat szellemiségével az énekes Echo Tv-nek tett nyilatkozata, amelyben többek közt arról beszélt: "a nőknek nem az a dolguk, hogy ugyanannyi pénzt keressenek, mint a férfiak". A telekommunikációs cégnek először Lázár János ment neki a Kormányinfón. A Miniszterelnökséget vezető miniszter "ízlés- és véleménydiktatúrának" nevezte amit a "Telekom megengedett magának". Hozzátette, "pont egy német cégnek tudnia kellene, hogy mi az a diktatúra".

Szerző
Frissítve: 2016.01.22. 14:21

Veszélybe kerülhet az idősek ingyenes közlekedése?

Publikálás dátuma
2016.01.22. 12:47
Korábbi felvétel Tarlósról és Lázárról. FOTÓ: Népszava
Tarlós István főpolgármeszet szerint Budapest rákényszerülhet arra, hogy a kormánynál felvessék az utazási díjmentesség kérdését. Szerinte a 65 év felettiek ingyenes utazásnak biztosítását át kellene gondolni. A díjkedvezmény még rendben van, de az ingyenességet át kell gondolni, mert üres kasszából nem lehet közlekedést finanszírozni - fogalmazott. A főpolgármester sajtótájékoztatóján arról is beszélt, hogy a főváros nem tartozik a MÁV-nak. Tarlós ezzel Lázár János csütörtöki kijelentésére reagált, hozzátéve: nem tudom, hogy a miniszter úr miről beszél.

A 65 év felettiek ingyenes utazását illetően a főpolgármester jelezte: a díjmentességhez a főváros nem tud hozzányúlni, azt csak állami akaratra lehet meglépni. Tarlós István kitért arra is, hogy politikailag támogatja a rezsicsökkentést, de annak hatására kevésbé tervezett, nem kívánatos hatások érik a fővárosi közszolgáltató cégeket. 2010 óta összességében a fővárosi közszolgáltató cégeket több mint 54 milliárd forint veszteség érte ezekből az okokból - közölte, hozzátéve: szívesen venné, ha ezt az állami költségvetésben a fővárosnak juttatott "úgynevezett támogatásoknál" figyelembe vennék.

MSZP: ne már, hogy elvegyék az idősektől az ingyenes közlekedést!
Az MSZP elfogadhatatlannak tartaná, ha megszűnne a 65 évnél idősebbek ingyenes fővárosi tömegközlekedési lehetősége. Horváth Csaba, a szocialisták fővárosi képviselője úgy fogalmazott, az idősek tisztességes nyugdíj helyett kapják a bérletet, amelyért szerintük csak akkor lehetne tőlük pénzt kérni, ha az állam becsülettel megfizetné korábban ledolgozott éveiket. A főváros dolga, hogy olyan minőségű közösségi közlekedést alakítson ki, amely gyorsabb, olcsóbb és komfortosabb az egyéni, autós utazásnál - fejtette ki Horváth Csaba, aki szerint ennek a feltételnek nem felel meg a HÉV államosítása, ami ráadásul a főváros anyagi gondjait sem csökkenti érdemben.

A MÁV-tartozás kapcsán a Miniszterelnökséget vezető miniszter tegnap azt mondta, hogy a főváros a MÁV-nak 12 milliárd forinttal tartozik. Ezt Tarlós határozottan cáfolta, szerinte egy huncut fillérrel sem tartozik a főváros a MÁV-nak. A főpolgármester az agglomerációs tömegközlekedés kapcsán folytatott egyeztetéseket előremutatónak nevezte. Közölte azt is, hogy a fővárosnak 30 milliárd forintos tartaléka van.

A kormány ígéri: marad a 65 év felettiek ingyenes utazása
A kormány továbbra is garantálja a 65 év felettiek ingyenes utazását - közölte a Kormányzati Tájékoztatási Központ. Az érintettek ingyenes utazásának biztosítását törvény szabályozza, és a kormánynak nincs szándékában a jogszabály módosításának kezdeményezése.

 

Ahogy a Népszava is beszámolt róla, Lázár a tegnapi Kormányinfón ismét bejelentette, hogy az állam veszi át az elővárosi közlekedés finanszírozását. A HÉV vonalakat a MÁV fogja működtetni, új vonalak kiépítését is kilátásba helyezte a miniszter, sőt arra is ígéretet tett, hogy nagyobb arányú felújításokat fognak végezni. Ide kapcsolódóan elmondta, hogy a Déli pályaudvart minden bizonnyal lebontják, a helyére közparkot terveznek, a  fejpályaudvar szerepét a Kelenföldi pályaudvar veszi át. A Nyugati pályaudvarhoz is hozzá kell nyúlni, szeretnék a síneket a föl alá helyezni, hogy ott is egy nagyobb zöldterület jöhessen létre, mintegy folytatva a Liget projektet. A pályaudvar épületét pedig felújítanák. 

Tarlós István a pénteki sajtótájékoztatón ellenzéki kijelentésekre reagálva, miszerint csődbe kerül az önkormányzat, közölte, hogy a fővárosnak több mint 30 milliárd forintos tartaléka van. A közvilágítás és a szemétszállítás elmaradásával való riogatás szerinte már súrolja a rémhírterjesztés kategóriáját. A taxisok ügyével kapcsolatban szólt arról, szerinte a taxisoknak igazuk van abban, hogy ők elfogadták a taxirendeletben foglaltakat és fizetnek adót, az Uber meg nem. Ez azért nincs rendben - értékelte a helyzetet. 

A főpolgármester az agglomerációs tömegközlekedésről folytatott egyeztetéseket előremutatónak nevezte. A legközelebbi megbeszélés szombaton lesz Seszták Miklós nemzeti fejlesztési miniszterrel az ügyben, elmondása szerint Tarlós személyes elvárása, hogy a megegyezés szülessen meg a Fővárosi Közgyűlés februári rendes ülése előtt. A jogszabályok szerint az agglomerációs közlekedés biztosítása állami feladat, vita még az átvétel módjáról folyik. Túl azon, hogy kérik az agglomerációs közlekedés tavalyról elmaradt finanszírozását, azt javasolják: ugyanúgy lebonyolítanák a szolgáltatást, mint eddig, és az állam a Volánnak kifizetné az agglomerációs buszközlekedést - közölte a főpolgármester. Hozzátette: olyan határozatot is kívánnak hozni a Fővárosi Közgyűlésben, amely arról szól majd, hogy ha elhúzódik a megegyezés, akkor csak térítés ellenében továbbra is technikailag ellátják a szolgáltatást.

A HÉV-re vonatkozóan Tarlós István elmondta, a szerelvényeket két-három éven belül muszáj felújítani vagy új szerelvényeket kell vásárolni, a pályákat is több szakaszon fel kell majd újítani. Minderre 60-100 milliárd forintra lenne szükség. Bejelentette, hogy a körülbelül ezer embert foglalkoztató Budapesti Közlekedési Központnál (BKK) jelentős - várhatóan 150 fős - létszámleépítés lesz. Hozzátette, a létszámleépítés után lesz a BKK olyan, amilyennek annak idején elképzelte: forgalomszervező és projektkezelő. Elmondta, a BKV-nál 200 fős létszámleépítésben gondolkodnak. Feleslegessé válthat az óbudai garázs és telephely, és ez maximum 400-500 millió forint megtakarítást eredményezhet. Tarlós István kérdésre válaszolva azt mondta: az agglomerációs közlekedést az állam nem át-, hanem visszaveszi, ugyanis ez állami feladat. Közölte, ha az államhoz kerül a HÉV, akkor valószínűsíthető, hogy két változata lesz a fővárosi bérleteknek: lesz olyan, amely a HÉV-re is érvényes lesz, és ennek nyilván más lesz a díjszabása.

LMP: Az agglomerációs közlekedés "államosítása"semmit sem old meg
A Lehet Más a Politika szerint nem csak hogy nem oldja meg a problémát, de számtalan újabb kérdést is felvet. Csárdi Antal, az ellenzéki párt budapesti képviselője azt mondta, továbbra sem lehet tudni semmit a fővárosi közösségi közlekedés hosszú távú finanszírozásának sorsáról, vagyis arról, hogy a kormány a következő években biztosítja-e erre a feladatra a működéshez szükséges forrást. Emellett komolyan felvetődik az is, hogy a HÉV-ek átadásával megdrágulnak a bérletek, sőt egyes pletykák szerint az állam az olimpiai rendezéssel összefüggésben megszüntetné a csepeli HÉV-et - fejtette ki Csárdi Antal, aki az utóbbi lehetőséget teljesen elfogadhatatlannak nevezte. Kiemelte, a budapesti közösségi közlekedés helyzetét a Fővárosi Közgyűlés fideszes többsége tisztázhatta volna az ellenzék által csütörtökre összehívott rendkívüli ülésen, azonban a kormánypárti politikusok nem jelentek meg.

Szerző
Frissítve: 2016.01.22. 17:56

Kész Zoltán: szétlopja az országot a Fidesz

Publikálás dátuma
2016.01.22. 12:38
FOTÓ: Molnár Ádám/Népszava
Nagyon jó arány, hogy a 13 beadott kérdésből kettőt elfogadott a választási bizottság, de valószínűleg ezeket is meg fogják majd támadni – mondta Kész Zoltán az ATV Egyenes Beszéd című műsorában. Szerinte az összes kérdés arról szól, hogy elege van-e a választóknak abból, hogy a Fidesz szétlopja az országot, így gyakorlatilag ez egy lopás gátló népszavazás, mert az embereknek tele van már a hócipőjük a lopással.

A politikus elmondta: az emberek értik, hogy tényleg arról szól ez a népszavazás, hogy tetszik-e az nekik, hogy a kormányközeli emberek miként ténykednek. Hozzátette: jelenleg egy olyan rendszer van Magyarországon, amelyben az 1 százalék kisemmizi a maradék 99 százalékot.

Egy évvel ezelőtt Veszprémben példás összefogás volt a kétharmad legyőzése szempontjából, most is hasonlóra lesz szükség, hogy összejöjjön a 200 ezer aláírás – fogalmazott. Kész Zoltán kijelentette: a kamupártok az elmúlt években több 100 millió forintot kaptak, és ezzel a pénzzel nem tudtak elszámolni, ez is egy jeles példája a közpénzek elherdálásának - idézte a képviselőt az atv.hu.

Szerző