Tarlós István főpolgármester, Bagdy Gábor főpolgármester-helyettes és Kocsis Máté tanácsnok tegnap végre benyújtotta a felmondásról szóló javaslatot, eszerint Budapest legkésőbb március 31-ig működteti a helyközi autóbusz- és HÉV-járatokat. Ha az átadás-átvétel csúszna, a főváros e határnap után is ellátja a feladatot, ám utólag behajtja a pénzt az államon. Az előterjesztésből kiderül, hogy a technikai részletekről még nem sikerült a kormánnyal megállapodni. Ám, mert Seszták Miklós nemzeti fejlesztési miniszter bejelentette, a kormány visszaveszi az agglomerációs közlekedés működtetését és január elsejétől kész viselni annak költségeit, elkezdhetik összeállítani a főváros költségvetését, amit várhatóan február 17-én el is fogad a közgyűlés.
Kellően homályos az előterjesztés az MSZP-s Horváth Csaba szerint. A fővárosi képviselő lapunknak azt állította, a BKK felügyelőbizottsága már megtárgyalta, de nem fogadta el a javaslatot, mert úgy ítélték, hogy abban nincs elég információ. A HÉV államosításával várhatóan rosszul járnak az utazók - fogalmazott lapunknak Horváth. Arra figyelmeztetett, hogy a MÁV évi 200 milliárdos hiányt görget, ezért várhatóan a jelenleginél rosszabb minőségben üzemelteti majd a HÉV-et. Az is kérdés, hogy a járatok csatlakozni fognak-e a fővárosi buszokhoz, villamosokhoz. Az persze a helyközi autóbuszon közlekedőnek sem mindegy, ki és hogyan állítja össze a jövőben a menetrendet.
Budapest fideszes vezetői azért adják át az államnak az agglomerációs járatok üzemeltetését, mert erre nem ad pénzt a kormány és félnek, hogy ennek következtében nem lesz miből finanszírozni a közvilágítást, az utcák, parkok takarítását, a színházakat. Horváth szerint viszont az elmúlt öt évben már sokat romlott az alapszolgáltatások színvonala, hiszen amíg 2011-ben 76 milliárd forinttal finanszírozta az állam a BKV-t, most 37 milliárdot adnak, ami a következő két év alatt 31 milliárd forintra csökken. A BKV-nál is kevesebb jut karbantartásra, ezért robbannak le sorra a járművek.
Az ellenzéki politikus arról beszélt, ha Orbán Viktor akarja, a kormány már régen megállapodhatott volna a fővárosi közösségi közlekedés finanszírozásáról. A miniszterelnök számára viszont az a fontos, hogy Budapest minél jelentéktelenebbé váljon. Nem véletlenül vették el a fővárostól az oktatási és egészségügyi intézményeket, kényszerűségből meg kellett válniuk a Főgáz Zrt.-ben levő tulajdontól, így az önkormányzatnak mára már a közlekedésszervezés maradt az egyetlen fő feladata.
Az agglomerációs buszközlekedés egyébként 10 főváros környéki települést érint 57 vonalon. A közlekedést eddig a BKK rendelte meg a Volánoktól. A káosz elkerülésére Tarlós azt ajánlotta, hogy a szolgáltatást ugyanúgy bonyolítsák, mint eddig, csak az állam ne a fővárosnak, hanem a Volánnak fizessen. A HÉV öt vonalából négy az agglomerációban is közlekedik, a csepeli viszont Budapest határain belül jár. A fővárosi közlekedési rendszerbe integrált agglomerációs autóbuszos és HÉV-es személyszállítási szolgáltatásokat a környező települések 350 ezer lakója is igénybe veszi.