Hévíz;gyógyfürdő;Magyar Szállodák és Éttermek Szövetsége;

2016-02-01 06:12:00

Hévíz visszacsábítaná az orosz turistákat

Az orosz turisták főleg Budapestet és a gyógyfürdőhelyeket kedvelik, például Hévízt, amelyet 2012 óta szinte elleptek. A helyi történetek szerint az orosz vevő még azt az ingatlant is megveszi, amelyiket el sem akarják adni.

50 millióért még az a ház is eladó Hévizen, ami nem. A jól fizető orosz turista, vagy üzletember tud olyan árat mondani, amiért a mit sem sejtő háztulajdonos két hét múlva már új ingatlanba költözik. Lehet hogy ennek most vége, hiszen a gazdasági szankciók miatt az orosz vendég másfelé keresgél. Vagy egyszerűen otthon marad. A Balaton-közeli várost nem csak a gyógyfürdője miatt kedvelik az oroszok, hanem azért is, mert jó minőségűek az autóutak, kiválóak a borok, és a libamáj is olcsóbb, mint otthon. Ráadásul innen Bécs vagy a horvát tengerpart is csak egy ugrás.

Hévízt jellemzően a 60 év alatti korosztály tagjai látogatják, tehát szó sincs arról, hogy csak a nyugdíjasok jönnének fürdőzni. Ha pedig itt vannak, akkor mindent meg is vesznek, különösen az exkluzív árukat, órákat, ékszereket. Papp Gábor, Hévíz polgármestere nemrég úgy nyilatkozott, hogy az orosz turisták 70–80 százalékkal többet költenek a szállodákban, mint nyugat-európai társaik. Igaz, hogy még mindig több a német vendég, mint az orosz, de az oroszok tovább maradnak, jellemzően legalább 12 éjszakát, míg a nyugat-európaiak csak hat-hetet. A sármelléki reptérre érkező közvetlen moszkvai járat kihasználtsága 90 százalék feletti volt.

A Magyar Szállodák és Éttermek Szövetségének (MSZÉSZ) tavalyi adatai szerint az év első felében az orosz vendégek által Hévízen eltöltött vendégéjszakák száma harmadával esett éves összevetésben. Az ázsiai, főként a kínai, emellett az izraeli és a brit turisták körében viszont népszerűbb lett Magyarország, különösen pedig a balatoni régió. Cseh és szlovák turistából is több érkezik idén Hévízre, s ők valamelyest kompenzálták az oroszok okozta kiesést, ám külföldi vendégből összességében így is 25 százalékkal jött kevesebb. A város plusz pénzeket költ marketingre, amit hirdetésre fordítanak, ugyanakkor csomagajánlatokkal igyekeznek vonzóbbá tenni a fürdővárost.

Ez persze rövidtávon nem sokat segít. Az otthon maradt orosz turisták hatása a teljes forgalomhoz mérve 15 százalék feletti. S ezt az érvágást nem tudják ellensúlyozni a belföldi turisták, akik öt százalékkal több éjszakát töltöttek Hévízen. A negatív trend megállításában a marketing erősítésén túl nagy szerepe lehet a sármelléki repülőtér fejlesztésének – vélekedett nemrég egy interjúban a város polgármestere.