Budapest;költségvetés;közgyűlés;Tarlós István;Bálna;

2016-02-13 06:07:00

Az ellehetetlenítés fővárosi költségvetése

Tarlós István leállíttatta a Bálna értékesítésének előkészítését, mert több szempontból gyanúsnak találja az ügyletet, amelyre egyetlen jelentkező a jegybank volt. A főpolgármester még ahhoz sem járult hozzá, hogy a tender kiírására vonatkozó előterjesztést a jövő héten megtárgyalja a fővárosi közgyűlés - értesült a Népszabadság. Pedig az üzletet többen kész tényként kezelték. 

A lap korábban úgy értesült, hogy az adásvételi szerződés feltételrendszerét már részleteiben megtárgyalta a Bagdy Gábor főpolgármester-helyettes vezette tárgyalócsapat a vevőként bejelentkező Magyar Nemzeti Bank képviselőivel. Csakhogy közben kiderült, a vételt a kormány sem támogatta különösebben, a főpolgármester pedig mindeddig keveset tudott az értékesítés részleteiről. Az előterjesztés tartalmának megismerése után Tarlós viszont már nem támogatta a javaslat tárgyalását. A fővárosnak kapóra jött a pénzintézet ajánlata, mivel a bérleti díjból származó bevételei jócskán elmaradtak a várttól.

Budapest egyébként is egyre kevesebb pénzből gazdálkodhat. A főváros idei költségvetésében, amelyről várhatóan szerdán szavaz a közgyűlés, több mint 85 milliárd forintos lyuk tátong, amit részben a tavalyról megmaradt 70 milliárddal igyekeznek betömni, de 15 milliárd forint hitelt is le kell majd hívni. A tervezetből kiderül, a költségvetés csak akkor tartható, ha az állam átveszi az agglomerációs közlekedés finanszírozását. A pénzhiány egyik oka a rezsicsökkentés, az önkormányzati cégek nemhogy osztalékot fizetnének, de önkormányzati támogatásra szorulnak. A mások mellett Tarlós által jegyzett dokumentumban őszintén bevallják, 2016-ban a tervezett fejlesztések közül csak a legszükségesebbeket tudják megkezdeni, amihez a Főgáz-részvények értékesítéséből származó bevétel jelentős részét, mintegy 21 milliárd forintot akarnak felhasználni.

A közösségi közlekedés hosszú távú finanszírozása mindmáig megoldatlan. Ezen az sem változtat, hogy a tavaly decemberben elfogadott gazdasági "salátatörvényben" kimondták, az iparűzésiadó-bevételt a közösségi közlekedés működtetésére kell fordítani. A fővárosi ellenzék már akkor arra figyelmeztetett, fejlesztések maradhatnak el, sőt az alapszolgáltatások is veszélybe kerülnek. Előfordulhat, hogy az önkormányzat nem tudja fizetni a közvilágítást, az utcák takarítását, a kátyúk kijavítását, de ha mégis, a szolgáltatások színvonala biztosan csökkenni fog. Az MSZP-s Horváth Csaba lapunknak arról beszélt, Orbán Viktor szándékosan ellehetetleníti Budapestet, mert számára elfogadhatatlan, hogy Magyarországon még mindig létezik tőle független hatalom.