Nemzeti Fejlesztési Minisztérium;Budapesti Közlekedési Központ;Uber;taxis személyszállítás;

- Titokban fogadták el a szigorított tervezetet

A kormány korábbi ígéretével szemben még múlthét szerdán megtárgyalta a taxis személyszállításról szóló, a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium (NFM) által benyújtott jogszabály-tervezetet. Így a másnapi Magyar Közlönyben már azt lehetett olvasni: az ellenőrzést végző hatósági személy az uberes sofőr engedélyét és járműve rendszámát a helyszínen elveheti. Ez a fajta büntetés a legsúlyosabb, így azt csak akkor végezhetik el, ha a sofőr taxis engedéllyel nem rendelkezik.

Az elfogadott jogszabály módosítás nemcsak a rendszámtábla elvételével fenyeget, hanem tetemes összegű bírság kiszabását is lehetővé teszi. A közlekedési felügyelőség ezzel kapcsolatban közölte: pénzbírság abban az esetben róható ki, ha az ellenőrök csak "kisebb" hiányosságokat fedeznek fel. Ilyen lehet szerintük, ha a személyszállításra használt jármű taxi igazolólapja hiányzik, vagy ha az autón, vagy az utastérben nem látható díjtáblázat. A bírság akár 600 ezer forintot is elérheti.

Megírtuk: az Uber nemrég megegyezett a közlekedési hatósággal abban, hogy sofőrjeiket egy külsős cég segíti majd abban, hogy a szabályoknak megfeleljenek, és a szükséges engedélyeket beszerezzék. Ennek értelmében minden sofőrnek pályaalkalmassági- és személy szállítási vizsgán kell részt vennie. A vizsgáztatások jelenleg is zajlanak, várhatóan két hónap alatt minden autós partner megszerzi az engedélyét. A Uber-helyzet megoldására a Budapesti Közlekedési Központ (BKK) taxi ellenőrei korábban több vizsgálatot is indítottak. Tavaly augusztus óta húsz alkalommal végeztek Uber applikáción keresztül taxiszolgáltatásként megrendelt jármű- és gépkocsivezető-ellenőrzéseket. Rendre megállapították, hogy sem a járművek, de még a gépkocsivezetők sem felelnek meg a hatályban lévő szabályoknak.

Ellenőrzéseikről jegyzőkönyvet készítettek, amiben rögzítették bírságolási javaslataikat, majd a dokumentumot elküldték a Budapest Főváros Kormányhivatala Közlekedési Felügyelőségének. Az ilyen ügyekben ugyanis ekkor még csak ők járhattak el. A BKK ellenőrök azonban nem voltak könnyű helyzetben, az Uber nem egy esetben kijátszotta őket. Amikor a revizorok próbautazást végeztek, a gépkocsivezetők egyszerűen jelentették ezt a szolgáltatónak, mire a próbautazást regisztráló telefonszámon az applikáció nem ajánlott fel több autót. Így gyakorlatilag az ellenőrzéseket ellehetetlenítették.

Budapest az Uber oldalán áll

A fővárosi lakosság döntő többsége támogatja az Ubert egy frissen készült felmérés szerint. Az IPSOS kutatása alapján a budapestiek kétharmada egyetért azzal, hogy továbbra is szükség van a közösségi autómegosztó szolgáltatás működésére a fővárosban. A lakosság háromnegyede úgy látja, hogy a jelenleg hatályos törvények módosítására van szükség annak érdekében, hogy megfeleljenek a közösségi gazdaság és az új digitális technológiák teremtette feltételeknek, és így lehetővé tegyék az innovatív szolgáltatások terjedését. Az Uber támogatottsága kiemelkedően magas a fiatalabb, 18-39 év közöttiek körében, de minden második ötven évnél idősebb válaszadó is egyetértett azzal, hogy továbbra is szükség van az Uber szolgáltatásaira Budapesten.



Egyszerűen törölték a kormánypárt weboldaláról azt a tavaly júliusi cikket, amelyben a Fidesz 270 ezer forintos minimálbért ígért 2016-ra a szakorvosoknak, de szerencsére a Google megőrizte a tárolt változatot - szúrta ki a 168 Óra.