Festménykölcsönzés

A híressé - vagy inkább hírhedtté? - vált Szerb u. 9. egyik lakójának, bizonyos Habony úrnak kölcsönbe adott több milliós értékű festmény kapcsán kirobbant botrány miatt Lázár János kancelláriaminiszter  teljes értetlenségét fejezte ki egy sajtókonferencián tett nyilatkozatában. Ebben azt állította, semmi kivetnivalót nem lát abban, ha valaki az elmúlt évszázadok festészeti műremekei iránt lelkesedik és kölcsönbe vesz egy kiváló alkotást valamelyik közgyűjteménytől, hogy "szerény" otthonában élvezhesse a csodálatos festményeket. Nem az a baj, hogy Habony urat érdeklik a korábbi évszázadok képzőművészete, sokkal inkább az irritáló magatartásával van baj, amely megbotránkoztatja mindazokat, akik keservesen, elemi megélhetési gondokkal küszködve próbálják magukat fenntartani.

Szerző

Rejtő- évforduló

Rejtő Jenő március 29-én lenne 111 éves. Ezért a Játékszín és a Holokauszt Emlékközpont az évforduló alkalmából rajzpályázatot hirdet. A pályázóknak rajzban kell megörökíteni Rejtő A szőke ciklon című művének egy-egy részletét, kedvenc szereplőiket vagy éppen kedvenc tárgyaikat a regényből.

Lehet rajz, vízfesték, pasztell agy akár montázs, kollázs is. Az alkotásokból a Játékszín A szőke ciklon című előadásának művészei alkotói és szereplői, valamint a Holokauszt Emlékközpont munkatársai választják ki a legjobbakat, amelyekből kiállítás nyílik a Színházban. A három legjobban sikerült rajz alkotói a kiállítás megnyitóján vehetik át értékes nyereményeiket. A pályázatokat 2016. március 6-ig személyesen a Játékszín jegypénztárában lehet leadni vagy postai úton lehet leadni.

Szerző
Frissítve: 2016.02.17. 21:13

Megrengette az egyházat - Szemet hunytak a vezetők

Publikálás dátuma
2016.02.18. 06:50
A Pulitzer-díjas Spotlight csapat színészgárdája, bal szélen Michael Keaton, középen Mark Ruff alo és Rachel McAdams FORRÁS: INT
Michael Keaton, Mark Ruffalo és Rachel McAdams alakítja a Boston Globe oknyomozó riportereit, akik Pulitzer-díjas cikksorozatukban leleplezik a pedofil papokat és a katolikus egyház vezetőinek szemhunyását a hat kategóriában Oscar-díjra jelölt Spotlight – Egy nyomozás részletei című filmben. Az amerikai Tom McCarthy műve valós eseményeken alapul, amelyek megrengették a katolikus egyházat.

A The Boston Globe napilap élére került új vezető szerkesztő első munkanapján szóvá teszi, a lap nagyhírű oknyomozó csapata, a Spotlight miért nem néz utána egy gyermekmolesztásról szóló előző napi híradásnak, amelyben mást állít az ügyészség és mást állít a megvádolt pap és a védelmében álló katolikus egyház. Így indult az a rendkívüli tényfeltáró munka, melynek eredményeként megszületett a 600, papok által elkövetett pedofil ügyet közreadó sikksorozat 2002-ben, s amellyel a Boston Globe című lap nem csak Bostonban, hanem az egész Egyesült Államokban, sőt határain túl is megrengette a katolikus egyházat.

A pedofil papok által elkövetett szexuális gyerekzaklatásokról korábban is szóltak hírek, de a Spotlight nyomozócsapata döbbenetes tényeket tárt fel a cikkeiben: egyrészt, hogy a pedofília mélyebben átszövi az egyházat, mint bárki gondolta, másrészt pedig, hogy az egyház vezetői nem csak évtizedek óta tudtak a gyerekmolesztálásokról, hanem szemet hunytak felettük, s aktívan részt vettek a botrányok eltussolásában. A Globe leleplezése óriási botrányt kavart, ami felett már nem lehetett szemet hunyni, a botrány megrengette az egyház pozícióját az Egyesült Államokban, sőt az egész világon. Ahogy a filmből is kiderül, elsöpörte a helyéről a bostoni egyházmegye püspökét, és az egész egyházon belül fontos változásokhoz vezetett.

A valóságos történetből rendezett erőteljes, sallangtalan, kiemelkedően jó filmet Tom McCarthy Spotlight – Egy nyomozás részletei címmel. Nem egyházellenes, hanem pedofília és annak társadalmi méretű eltitkolása ellenes filmet. Izgalmas és feszült mozi, emellett fontos és gondolatgazdag. A rendező maga írta a forgatókönyvet Josh Singer társaságában, s nagyon profi döntés, hogy a film kizárólag a nyomozásra koncentrál. Elhagy minden színesítő sallangot, nem cifrázza szereplői magánéletével vagy melléktulajdonságaival, sem az áldozatok érzelmi túlszínesítésével a nyomozás menetét, amely így a fontos tényekre figyel, időrendben követett, példásan elmondott pergő történetté áll össze.

A történetmondás klasszikus egyszerűségétől a film meggyőző hitelű. Nincs mellébeszélés, nincs részrehajlás, nincs előítélet – tényszerű valóság van és igazság. McCarthy ereje, a tehetségén túl az, hogy hisz a története, a forgatókönyve és színészei meggyőző hitelében. Nemrég a Spotlight színészgárdája együttes díjat kapott az amerikai filmszínészek céhétől. A legkisebb mellékszereplő is a helyén van, a főszereplők pedig, az oknyomozó újságírók csapata, egészen kiváló. A Birdmanért tavaly Oscar-jelölt Michael Keaton a szerepe szerint a Spotlight team vezetője (nálunk tán rovatvezetőnek hívnák), és sokkal áthatóbb, mélyebb karakter, mint a tavaly ovációval fogadott figura.

Eleven ember, aki nem hős, de rendíthetetlen és megállíthatatlan egy olyan nyomozásban, amely keményen szembe megy a mélyen katolikus Boston vallásos elvárásaival. A tavaly ugyancsak Oscar-jelölést kapott Mark Ruffalo (Foxcatcher) a Globe sztárriporterének életre keltésében ugyancsak túltesz tavalyi teljesítményén. Oknyomozója vérprofi buldog természet, de nem veszett ki belőle a civil együttérzés, munkamániás és önfeláldozó, nem fogadja el, hogy valami lehetetlen. Ő kutatja fel a bíróságon őrzött, perdöntő dokumentumokat a megtörtént, meg eltussolt gyerekmolesztálásokról, ő jut be a nagyszerű Stanley Tucci által megszemélyesített ügyvédhez is, aki egyedül igyekszik igazságot kicsiholni az elhallgattatott áldozatoknak, s végül összedolgozva ketten együtt jutnak tovább az elképesztő akadályokon.

Rachel McAdams azt az újságírót játssza, aki mélyinterjúkat gyűjt a már felnőtt korú áldozatoktól. Filmes szempontból övé a leghálásabb szerep, hiszen nem egy arc nélküli hatalom minden bűnös ügyet elleplezni akaró ellenállását kell semlegesítenie, hanem az egykori kisgyerek lélekmérgező emlékeit kell felfejtenie a máig érzékeny sebek alól. McCarthy az áldozatok visszaemlékezésiből csak a minimálisat engedi be a történetébe. Amennyi feltétlenül szükséges ahhoz, hogy a néző átélje, mit jelent, amikor az egykori kisfiú-önmaga megkísértésére visszaemlékező felnőtt férfi kétségbeesetten kérdi, a gyermeki szemben igazi hatalmat jelentő papra célozva: „Hát mondhattam nemet az Istennek?” A film rendkívül finom érzékkel, tapintattal, de egyértelműen idéz fel a papi zaklatás eseteit. Sőt, a legmeghökkentőbb jelenet is egy emlékezéshez kapcsolódik, amikor a riporter megrökönyödésére egy demenciában szenvedő idős pap boldog mosollyal kezdene mesélni arról, hogyan csinálta anno a kiszemelt kisfiúval.

A film remek ritmusérzékkel és lendülettel viszi végig a sokrétű nyomozás fontos és apró részleteit. Bár érzékelhetően hosszú időre nyúlt maga a tényfeltárás, McCarthy mégis töretlen szerkezetben viszi végig az egyetlen esetből induló, de hetven pap bűnesetét -bizonyíthatóan - feltáró folyamatot. Izgalmas és érdekes, ahogyan felkutatják évtizedekre visszamenően a molesztálásban bűnös papok eseteit, ahogyan felfejtik a legfelső egyházi vezetők tudtával és sok pénzzel folyó eltussolások menetét. Hogy mitől jó film a Spotlight, azt érdemes tanítani. Mert arról szól, hogy mit jelent a társadalmi szintű hazugságokat leleplező igazi újságírás.

(Spotlight – egy nyomozás részletei *****)

Spotlight-adattár
*2002-ben a Spotlight csapata közel 600 sztorit hozott nyilvánosságra több mint 70 pap szexuális visszaéléseiről, amelyekről a katolikus egyház nem csupán tudott, de az eltussolásukban is részt vett.
*2002-ben Law bíboros lemondott a bostoni egyházmegye vezetéséről.
*A bostoni egyházmegyéből 249 papot vádoltak meg gyermekmolesztálással.
*2008-ra 1476 személyről derült ki, hogy a bostoni egyházmegye papjai szexuálisan bántalmazták.
*Világszerte összesen 6427 papot vádoltak meg gyerekmolesztálással: az áldozatok száma 17259.



Szerző